Kobiece biznesy na polskim rynku rozwijają się świetnie. Jakie prawa przysługują przedsiębiorczyni w momencie, gdy zajdzie w ciążę? Ile wynosi zasiłek macierzyński na własnej działalności gospodarczej? O jakich formalnościach przyszła mama powinna pamiętać?Prowadzenie działalności gospodarczej nie uniemożliwiwa otrzymania zasiłku macierzyńskiego. Prawo do zasiłku macierzyńskiego przysługuje tylko tym przedsiębiorczyniom, które są objęte dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym i opłacały na nie składki.
30 kwietnia 2018 roku zmieniło się prawo w zakresie przedsiębiorczości i działalności. Tzw. konstytucja dla biznesu pozwoliła na szereg nowych rozwiązań, w tym między innymi na tzw. firmę na próbę. Działalność ta nie musi być zarejestrowana, by móc sprawdzić, jak dana osoba radzi sobie w kontekście funkcjonowania w przestrzeni rynkowej. Dzięki temu procedury są uproszczone, a rozpoczęcie przygody z biznesem, teoretycznie, prostsze. Jak działa i kiedy można się na to zdecydować?
Zdarzają się sytuacje, gdy w spółce zmieniają się warunki i jeden ze wspólników z niej występuje. Jest to całkowicie normalna sytuacja, patrząc przez pryzmat przekształceń gospodarczych. Jak wygląda wystąpienie wspólnika ze spółki cywilnej? Przedsiębiorca może prowadzić biznes ze wspólnikiem – najprostszą formą jest założenie spółki cywilnej. Zaletą tej formy działalności jest m.in. niski koszt jej założenia czy możliwość prowadzenia uproszczonej księgowości. Jeden ze wspólników może też wystąpić ze spółki cywilnej.
Wraz z nowelizacją ustawy o podatku VAT i wejściem w życie przepisów wprowadzających mechanizm podzielonej płatności (split payment), w dniu 1 lipca 2018 wszystkie osoby posiadające firmowy rachunek bankowy stały się posiadaczami dodatkowego rachunku bankowego VAT. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest specjalny rachunek VAT i jak należy z niego korzystać.
Zaliczka na podatek dochodowy to jeden z podstawowych obowiązków podatnika opodatkowanego na zasadach ogólnych, czyli według skali podatkowej lub podatkiem liniowym. Co zrobić jeśli źle wyliczymy zaliczkę na podatek dochodowy? Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą muszą wskazać jedną z dostępnych form rozliczania podatku dochodowego – skalę podatkową, podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub kartę podatkową. Czasami może zdarzyć się, że przez nieuwagę właściciel firmy obliczy zaliczkę na podatek dochodowy w oparciu o inne zasady niż te, które zadeklarował w rejestrze CEIDG-1 lub zwyczajnie popełni błąd w obliczeniach. Taki błąd można naprawić.
Zastrzeżenie swojej nazwy czy logo jest niezwykle ważne, jeśli chce się chronić oryginalność swojego pomysłu. Trzeba mieć jednak na uwadze, że zaraz po założeniu działalności gospodarczej pojawią się firmy, które będą chciały to wykorzystać. Pamiętaj więc, że kontakt z Urzędem Patentowym jest dobrowolny i nigdy nie będzie wymagał od Ciebie zapłacenia „zaległości za ochronę nazwy” lub innych rzeczy, które pojawiają się w listach od oszustów. A kiedy i jak zarejestrować znak?
To, w jaki sposób nasza firma jest odbierana przez naszych klientów, kontrahentów, pracowników, a także opinię publiczną, ma ogromny wpływ na to, czy poniesie ona sukces czy klęskę. Przedsiębiorca nie może zapomnieć o tym, że konsekwentne i cierpliwe budowanie wizerunku firmy w dłuższym czasie będzie dla firmy ogromną wartością dodaną. Dowiedz się, czym jest wizerunek firmy i co się na niego składa.
Cash pooling to wciąż w Polsce mało spopularyzowany sposób na zarządzanie finansami w grupie kapitałowej. Może być świetną alternatywą dla pożyczki i daje możliwość wykorzystania różnic kapitałowych między przedsiębiorstwami wchodzącymi w skład tej samej grupy kapitałowej.
Przedsiębiorcy wiele towarów i usług mogą wliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Jednak nie wszystkie usługi, z których korzysta i nabywa przedsiębiorca, znajdą się w tej grupie. Wydatki będą mogły zostać ujęte w kosztach, jeśli spełnią określone warunki. Nie zawsze też można odliczyć od nich podatek VAT, nawet jeśli jest on uwzględniony na otrzymanej fakturze. Do takich kosztów należą usługi hotelowe i gastronomiczne. Noclegi i wizyty w restauracjach mogą dać prawo odliczenia jedynie, gdy podatnik dokładnie przemyśli zakup. Odliczenie VAT nie dotyczy usług hotelowych i gastronomicznych z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez przedsiębiorców świadczących usługi przewozu osób. Usługi noclegowe i gastronomiczne należy klasyfikować zgodnie z PKWiU.
Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, wykorzystują w niej przedmioty wspomagające jej prowadzenie i pomogą uzyskać przychód. Prowadzenie nawet niewielkiej firmy wiąże się z wydatkami. Pieniądze są przeznaczane na urządzenia niezbędne do pracy, samochód służbowy czy nieruchomość będącą siedzibą firmy. Przedsiębiorca musi zadbać o to, aby skrupulatnie i dokładnie rozliczać poniesione koszty. Wszystkie środki trwałe muszą zostać zgłoszone i wpisane do ewidencji.
Funkcjonuje kilka określeń dla dokumentu, w którym przełożony wystawia ocenę byłemu pracownikowi i poleca go kolejnemu pracodawcy. Najczęściej używa się takich narzędzi jak list referencyjny i opinia o pracowniku. Wiele osób twierdzi, że są to te same dokumenty. Jednak warto wiedzieć, że referencje i opinia to wcale nie jest to samo. Warto wiedzieć, że list referencyjny a opinia o pracowniku nie są tym samym dokumentem. Główna różnica polega na tym, że opinia o pracowniku nie musi być pozytywna - pracodawca może wystawić negatywną opinię, a zatrudniony nawet nie musi o tym wiedzieć.
Prowadząc interesy w różnych branżach, możemy spotkaćsię z terminem nieuczciwej konkurencji. Czym tak naprawdę jest nieuczciwa konkurencja i jak można z nią walczyć? Na początku warto określić, czym w ogóle jest konkurencja. Jest to nierozerwalny składnik gospodarki rynkowej. Pojęciem tym określa się dążenie przedsiębiorców działających na wspólnym dla nich rynku do osiągnięcia takiego samego celu gospodarczego (zdobycia klienta, sprzedaży towaru zaspokajającego te same potrzeby). Konieczne jest, aby prawo w niezbędnym zakresie regulowało zasady konkurencji, szczególnie w chwili, kiedy przedsiębiorcy stosują nieuczciwe zagrania.
Popyt na działania Public Relations (PR), nawet pomimo pandemii, z roku na rok jest coraz większy. We współczesnej gospodarce każda firma, prócz podstawowej aktywności, musi zadbać o skuteczną, profesjonalną komunikację z rynkiem. Według ostatniego rankingu miesięcznika Press łączne przychody największych, działających na polskim rynku agencji Public Relations (PR) w 2019 roku przekroczyły rekordową kwotę 247 mln zł i były o ponad 2 proc. wyższe niż rok wcześniej.
Amortyzacją środków trwałych nazywamy pomniejszanie ich wartości. Amortyzacja podatkowa to sposób, w który przedsiębiorca może zaoszczędzić pieniądze poprzez odpisywanie określonych kwot w koszty firmy. Jakie są metody amortyzacji i czym charakteryzuje się amortyzacja liniowa?
Przedsiębiorcy prowadzący własną działalność gospodarczą mogą zostać zwolnieni płacenia podatku VAT. Zakładając firmę przedsiębiorca, ma możliwość wyboru czy będzie podatnikiem VAT czynnym, czy też skorzysta ze zwolnienia i podatek VAT nie będzie przez niego rozliczany. Istnieją jednak sytuacje, gdy zwolnienie z VAT nie jest możliwe dla wykonywanych przez podatnika czynności. Komu i w jakich sytuacjach przysługuje zwolnienie z podatku VAT? Ustawa o VAT przewiduje dwa rodzaje zwolnień z VAT – przedmiotowe oraz podmiotowe. Większość przedsiębiorców może korzystać z przynajmniej jednego z nich, choć istnieje także zakres działalności, który spod ulg będzie wyłączony.
W większości firm samochód jest jednym z głównych narzędzi pracy. Przedsiębiorcy prowadzący własną działalność gospodarczą korzystają z prywatnych i firmowych samochodów. Pojazdy mogą być rozliczane w ramach ewidencji przebiegu pojazdu, a firmowe – wprowadzone na stan środków trwałych. Jak powinno się amortyzować samochód używany? Od 1 stycznia 2021 r. samochód będzie musiał zostać zamortyzowany przez większą liczbę przedsiębiorców niż dotychczas i nie wszystkim się to niestety opłaci. Jeżeli przedsiębiorca posiada samochód, nawet w przypadku, gdy jest on używany, może stanowić środek trwały. Powinien jednak spełnić kilka kryteriów: ● stanowi własność lub współwłasność podatnika, ● został nabyty lub wytworzony we własnym zakresie, ● jest kompletny i zdatny do użytku, ● będzie użytkowany do celów związanych z prowadzeniem działalności, ● przewidywany okres użytkowania jest dłuższy niż jeden rok.
Przedsiębiorstwo może w ciągu roku stosować do wyceny bieżącej materiałów różne kategorie cen: zakupu, nabycia, stałe ceny ewidencyjne lub metodę szczegółowej identyfikacji rzeczywistych cen (kosztów). Cena zakupu to ta, którą musi zapłacić nabywca za dostarczone mu materiały bez naliczonego podatku VAT. Na dzień bilansowy zapasy materiałów i towarów należy wycenić według ich wartości wynikającej z ewidencji, nie doprowadzając wartości tych składników do cen sprzedaży netto. Sposoby ewidencji towarów są zależne od stosowanej polityki rachunkowości jednostki. Mogą być wyceniane według stałych wartości ewidencyjnych lub ceny rynkowej – nabycia lub zakupu. Różnice pomiędzy ceną przyjętą w ewidencji a rzeczywistą ceną rynkową nazywane są odchyleniem od cen ewidencyjnych.
Po zamknięciu ksiąg rachunkowych każda jednostka gospodarcza zobligowana jest do wykonania bilansu sprawozdawczego. Jest on podstawą do stworzenia sprawozdania finansowego, które opiera się na zestawieniu aktywów i pasywów firmy. Czym są aktywa i jak ujęte są w bilansie?
Kłopoty z kontrahentami, którzy zalegają z regulowaniem faktur, to niestety codzienność w wielu przedsiębiorstwach. Z takiej sytuacji, jest na szczęście prawo, jest przychylne pokrzywdzonym podatnikom i pozwala im na skorzystanie z tzw. złych długów. Skorzystanie z ulgi za złe długi wywołuje skutki zarówno u wierzyciela, jak i dłużnika. Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 7 grudnia 2020 r., otworzył przedsiębiorcom drogę do zwrotu podatku za złe długi. Wyrok to szansa dla wielu przedsiębiorców na odzyskanie VAT, w szczególności w sytuacji nieuregulowania przez dłużników należności, gdy dłużnicy ci są w stanie upadłości lub likwidacji.
Prowadzenie działalności wymaga inwestowania w nią oraz dokładania starań, by się rozwijała. Inwestowanie w składniki majątkowe jest często nieodzowną częścią bycia przedsiębiorcą. Wydatki, które ponosimy, mogą zostać częściowo zrekompensowane dzięki istnieniu ulg podatkowych i odpisów amortyzacyjnych.
W JPK (Jednolitym Pliku Kontrolnym) przedsiębiorcy muszą oznaczać kodami transakcje sprzedażowe dotyczące niektórych grup towarów i usług (GTU). Czasami w rozliczeniu z organem skarbowym zdarzają się błędy. Kto ponosi winę za błędne kody GTU? GTU jest zbiorem grup wyszczególnionych towarów i usług, które ustawodawca wskazał w tabeli i oznaczył trzynastoma kodami. Kody GTU służą do oznaczenia sprzedaży towarów i usług zaliczanych do określonych grup tzw. wrażliwych, czyli szczególnie narażonych na nadużycia podatkowe. Obecnie kodów jest 13, ale każda grupa zawiera rozbudowany katalog usług lub towarów.
Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą w innej branży niż działalność rolnicza, podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu. Na składki ZUS składają się: ubezpieczenie emerytalne, rentowe, zdrowotne i wypadkowe. Istnieje również składka chorobowa, ale jej opłacanie nie jest obowiązkowe. Składki ZUS za przedsiębiorcę oraz pracowników trzeba opłacać co miesiąc.Wśród obowiązków osób prowadzących działalność gospodarczą jest opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Przedsiębiorca nie może tego uniknąć, nawet jeżeli nie uzyskuje dochodu. Dla początkujących przedsiębiorców przygotowano udogodnienia, ponieważ mają prawo do opłacania składek na preferencyjnych warunkach.
Przedsiębiorcy prowadzący własną działalność gospodarczą na początku swojej drogi powinni określić, czym będzie zajmowała się ich firma. Przydatna może okazać się Polska Klasyfikacja Działalności (PKD). Każdy przedsiębiorca zakładający działalność gospodarczą musi wybrać co najmniej jeden kod z Polskiej Klasyfikacji Działalności. Kod PKD jest wskazówką dla organów administracyjnych, ponieważ wskazuje na to, czym zajmuje się dana firma.
Przedsiębiorcy, którzy planują zakup środka trwałego, muszą wybrać najbardziej opłacalną dla siebie formę finansowania. Na pierwszy rzut oka kredyt i leasing są tym samym. Jedno i drugie umożliwia zdobycie środków potrzebnych do sfinansowania zakupu pojazdu lub innego przedmiotu. Jednak warto przyjrzeć się bliżej tym obydwu formom, a wówczas zauważymy pewne różnice. To, na jaką formę finansowania zdecyduje się przedsiębiorca, zależy od wielu czynników. Najpopularniejszymi wciąż są kredyt i leasing operacyjny. Każda z tych form ma swoje wady i zalety. Czym się różnią i która z nich jest korzystniejsza?
Ukraina kusi swoich obywateli powrotem do kraju i oferuje 12 tys. złotych tym, którzy zdecydują się opuścić Polskę. Przedsiębiorcy z Ukrainy prowadzący swój biznes u nas mówią: - To za mało.Z tego artykułu dowiesz się:Jak wygląda dofinansowanie ukraińskiego rządu do tamtejszych biznesówCzy znajdą się chętniDlaczego Ukraińcy są sceptycznie nastawieni do programu
Z tego artykułu dowiesz się:Kto może ubiegać się o odroczenie składek ZUSJak złożyć wniosekO czym należy pamiętać przy składaniu dokumentów
Z tego artykułu dowiesz się:Jakie programy dotacyjne przygotowano w kwietniuDo kogo są skierowaneJakie są szczegóły poszczególnych programów
Z tego artykułu dowiesz się:Jakie są nastroje wśród przedsiębiorców obecnie, a jakie były w badaniu KRD w grudniuIle firm zawiesiło działalność, a ile odwiesiłoJakie argumenty przywołują zwolennicy, a jakie przeciwnicy lockdownu