BiznesINFO.pl
communication-skills-3224425 1920

https://pixabay.com/pl/illustrations/umiej%C4%99tno%C5%9Bci-komunikacyjne-3224425/

Popyt na usługi PR rośnie jak na drożdżach. Już nawet małe firmy szukają specjalistów od komunikacji z rynkiem.

21 Maja 2021

Autor tekstu:

Przemysław Puch

Udostępnij:

Popyt na działania Public Relations (PR), nawet pomimo pandemii, z roku na rok jest coraz większy. We współczesnej gospodarce każda firma, prócz podstawowej aktywności, musi zadbać o skuteczną, profesjonalną komunikację z rynkiem.

Według ostatniego rankingu miesięcznika Press łączne przychody największych, działających na polskim rynku agencji Public Relations (PR) w 2019 roku przekroczyły rekordową kwotę 247 mln zł i były o ponad 2 proc. wyższe niż rok wcześniej.

Cele PR

Definicji Public Relations jest co niemiara. Generalnie chodzi o usługę operującą na granicy informacji i reklamy świadczoną, zasadniczo, na rzecz innych podmiotów gospodarczych czy należących do niej marek. To szeroko pojęta tzw. komunikacja z rynkiem za pośrednictwem różnego rodzaju mediów od tradycyjnych, po najnowsze na przykład sieci społecznościowe.

PR najczęściej przybiera postać zaplanowanych i konsekwentnie realizowanych działań,
które mają prowadzić do zbudowania i utrzymania pozytywnego wizerunku organizacji i jej relacji z otoczeniem: klientami, pracownikami, firmami współpracującymi, instytucjami i innymi interesariuszami.

Najczęściej stawiane przed działaniami PR cele to wzrost sprzedaży usług lub produktów, pozyskanie nowych partnerów, utrzymywanie pozytywnych relacji z obecnymi czy zdobycie przychylności określonej społeczności (na przykład pracowników, lub lokalnych odbiorców).

Każdy z tych elementów powinien korzystnie wpływać na funkcjonowanie firmy, dając jej choćby nowe możliwości rozwoju.

Social i czarny PR

Ale form aktywności PR jest, co najmniej, kilka. Globalizacja i gwałtowny rozwój sieci www, a więc także, a może przede wszystkim, portali społecznościowych sprawiły, że obecnie pojęcie PR jest szersze niż kiedykolwiek wcześniej. Na bazie najnowszych narzędzi w ostatnich
latach powstał ePR (w Internecie), czy Social PR (w sieciach społecznościowych).

Często stosowanym, tradycyjnym narzędziem jest PR kryzysowy, który polega na obronie wizerunku organizacji, najczęściej po niekorzystnym dla nich wydarzeniu. W przypadku wyrobów spożywczych może się zdarzyć, że w mediach pojawi się informacja, iż produkt określonej marki zawiera szkodliwe związki, niekorzystnie wpływa na zdrowie konsumentów. Kryzysowe PR polega wówczas na wyjaśnieniu sytuacji: albo przyznaniu racji i wystosowaniu
przeprosin, albo przedstawieniu takich argumentów, na przykład badań niezależnych ośrodków, które będą obalać pojawiające się w publicznej przestrzeni medialnej, fałszywe oskarżenia.

Takie plotki mogą być wynikiem wątpliwej moralnie i powszechnie uważanej za czyn nieuczciwej konkurencji, ale stosowanej jednak czasami w praktyce, odmiany tzw. czarnego PR.

Relacje z mediami

Najczęściej jednak z działalnością PR są kojarzone działania w zakresie tzw. Media Relations. W dużym uproszczeniu polegają one na utrzymywaniu pozytywnych relacji z przedstawicielami mediów, głównie tradycyjnych, ale coraz częściej także nowoczesnych takich jak sieci społecznościowe. Świadczące tego rodzaju usługi agencje PR zajmują się prowadzeniem biur prasowych na rzecz rozmaitych przedsiębiorstw czy z okazji ważnego dla branży wydarzenia takiego jak na przykład targi, organizacją konferencji prasowych z okazji choćby wejścia na rynek nowej linii produktów znanej marki, organizacją wyjazdów na rozmaite wydarzenia ważne z punktu widzenia branży.

Działania takie, prócz tego, czym są same w sobie, mają na celu rozwijanie pozytywnych relacji między dziennikarzami a przedstawicielami danego przedsiębiorstwa czy budowanie korzystnego wizerunku marki. Dzięki eventom promocyjnym działalność klienta powinna być szerzej omawiana przez media, jej produkty stawiane za przykład, a wyżej postawieni pracownicy występować w roli branżowych ekspertów.  

Odpowiedzialne PR

Ale w ostatnich latach szybko rozwijającą się gałęzią PR są rozmaite działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (CSR, skrót od angielskiego Corporate Social Responsibility). To różnego rodzaju konferencje, akcje, działania, czy inne tzw. eventy mające na celu podkreślenie troski danej organizacji o kwestie społeczne, choćby ochronę klimatu. Tematy społeczne, szczególnie w ostatnich latach, cieszą się sporym zainteresowaniem opinii publicznej, czyli konsumentów, chętnie są więc podejmowane przez media, w rezultacie stanowią korzystną platformę kreowania pozytywnego wizerunku każdej organizacji.

Nauka zachowań

Obszarem CSR są programy edukacyjne pośrednio lub bezpośrednio wpływające na życie społeczności na przykład lokalnych. Mogą to być programy promujące zdrowy styl życia, odżywianie dzieci w szkołach, ryzyko wystąpienia określonych chorób i działania profilaktyczne czy inne kwestie mające wpływ na szerzenie pozytywnych zachowań. Korzyścią
biznesową jest wzrost spożycia produktów wpisujących się w takie kampanie (leki, warzywa, owoce itp.).

Przy okazji działań PR mających uzasadnienie komercyjne można więc załatwić kilka spraw istotnych dla każdego.

Podobne artykuły

ANDRZEJ IWANCZUK/REPORTER

Handel

Mecz z Hiszpanią i specjalną akcją w Lidlu. Sieciówka 4 piwa daje za darmo

Czytaj więcej >
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Handel

Warzywa tak drogie chyba jeszcze nie były. Przez zimną wiosnę płacimy krocie

Czytaj więcej >
Zinu

Handel

Ofensywa Zinu. Otwarto drugi bezobsługowy sklep firmy, ma mieć koncesję na alkohol

Czytaj więcej >
Jakub Kaminski/East News

Handel

HalfPrice robi absolutną furorę. Sieć ledwo się otworzyła, już podbija zagranicę

Czytaj więcej >
Biedronka zaszczepi pracowników

Handel

Biedronka zabiera się za szczepienie swoich pracowników. Inne wielkie sieci też mają dołączyć

Czytaj więcej >
fot. pixabay/pascalkoenig

Handel

HalfPrice ma być wielkim sukcesem. CCC rzuca wyzwanie TK Maxx

Czytaj więcej >