biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Finanse > Polacy mogą odzyskać setki złotych. Decyzja UOKiK ws. popularnego serwisu
Zuzanna Kłosek
Zuzanna Kłosek 09.07.2025 19:12

Polacy mogą odzyskać setki złotych. Decyzja UOKiK ws. popularnego serwisu

płatność online
Fot. rupixen/Pixabay

Korzystasz z płatności bezgotówkowych? Dziś dla wielu osób jest to już podstawa codziennych zakupów, nie tylko tych w internecie. Co więcej, niemal co czwarta osoba w Polsce wykorzystuje tę konkretną metodę, która w ostatnim czasie — już po raz kolejny — przyciągnęła również uwagę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pieniądze wrócą do klientów?

Musisz o tym wiedzieć, zanim zrobisz przelew. Co czwarty Polak ma tutaj konto

Płatność kartą, przelew, polecenie zapłaty, BLIK. W Polsce dostępny jest cały wachlarz płatności bezgotówkowych i każdy ma swoją ulubioną. Przy wyborze sposobu, w jaki uregulujemy tym razem daną płatność, kierujemy się jednak nie tylko własnymi preferencjami, ale również kosztami związanymi z daną transakcją.

Wiele z nich jest dziś zupełnie darmowych, za niektóre usługi trzeba zapłacić, choć zwykle nie są to szczególnie duże sumy. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy operator nie chce nam zdradzić, ile właściwie zapłacimy za przelew czy prowadzenie konta. Albo gdy ta opłata stale się zmienia, i to bez wyraźnego powodu.

Pilny apel GIS. Tę herbatę w domu ma prawie każdy. Nie pij, jest niebezpieczna dla zdrowia RCB rozesłało nowy alert. Dotyczy mieszkańców aż 9 województw, tam będzie najgorzej

UOKiK stawia sprawę jasno. Użytkownicy odzyskają swoje pieniądze? Mogą być zaskoczeni

Zarówno oszczędności, jak i środki bieżące, można przechowywać nie tylko w banku. Dużym zainteresowaniem Polaków cieszą się również tzw. elektroniczne portfele, które zapewniają szybkie i proste zarządzanie własnymi finansami. Jednym serwisów płatniczych oferujących tego rodzaju usługi, jest popularny PayPal, będący jednym z największych i najdłużej działających serwisów w tej branży.

Według danych z 2024 roku udostępnionych przez PAP, aż 23 proc. osób w Polsce korzystało z tej metody płatności, z czego 3 proc. wskazało ją jako podstawowy element swoich finansów. Mimo to już od kilku lat klienci skarżyli się na niepokojącą politykę firmy, która wprowadzała dodatkowe opłaty bez ostrzeżenia i, co więcej, najwyraźniej bezprawnie. W końcu sprawa trafiła do UOKiK i w końcu doczekała się rozstrzygnięcia. Pieniądze mają wrócić na konta klientów, ale niekoniecznie w tej kwocie, w jakiej się tego spodziewali.

To nie pierwsza wpadka PayPal. Polakom nie spodobały się takie “niespodzianki”

Jak podkreśla prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, konsumenci nie powinni być zaskakiwani zmianami w umowach. Operator, owszem, ma prawo do zmian konkretnych zapisów, w tym również tych dotyczących wysokości opłat, ale obowiązują przy tym pewne zasady. Zasady, które spółka PayPal Europe wielokrotnie złamała, dopuszczając się nieuczciwych praktyk wobec swoich klientów. 

Użytkownicy już od jakiegoś czasu byli zasypywani zaskakującymi opłatami, np. z tytułu “braku aktywności konta”, która została wprowadzona w 2020 roku, czy wpłacenie środków na rachunek w amerykańskim banku. Wszystko to na mocy klauzuli modyfikacyjnej, według której spółka “...może od czasu do czasu wprowadzać zmiany w [...] umowie”.

W przypadku usług płatniczych ponoszone przez konsumentów opłaty są jednym z podstawowych czynników warunkujących realizację transakcji. Postanowienia pozwalające na zmianę parametrów umowy są dozwolone, ale powinny być precyzyjne. Powinny umożliwiać konsumentowi przewidzenie zmian kosztów czy zakresu usług już na etapie podpisywania kontraktu — wyjaśnia prezes UOKiK.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się sprawie i odkrył, że PayPal dopuściło się jeszcze jednego wykroczenia. Zamiast informować klientów o nadchodzących zmianach za pośrednictwem trwałych nośników (wystarczy papier, dokument PDF czy mail), do czego zobowiązują polskie przepisy, firma przesyłała linki do strony, z której można było pobrać odpowiednie dokumenty. Nic jednak nie gwarantowało, że te nie zostaną zmodyfikowane, zanim klient zdąży je zapisać.

W efekcie UOKiK zobowiązał PayPal do zaprzestania wykorzystywania klauzuli modyfikacyjnej i zwrotu opłat pobranych na mocy niezgodnych z prawem modyfikacji, od 1 stycznia 2019 roku. Obecnie wyrok jest nieprawomocny, jednak warto pamiętać, że w ubiegłym roku spółka otrzymała już karę za stosowanie niedozwolonych klauzul, w wysokości 106 mln złotych. Tym razem PayPal będzie musiał przekazać swoim klientom również rekompensatę — zamiast 100 proc. pobranych opłat, na konta wróci 150 proc. tej kwoty.

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: