Duży dyskont może zniknąć z polskiego rynku. Szykują się kolejne zamknięcia placówek
Grupa Eurocash, właściciel jednej z największych sieci sklepów osiedlowych, przeszła w tym roku przez największą restrukturyzację w swojej historii, która zaowocowała zamknięciem aż 119 placówek popularnych sklepów spożywczych. Chociaż dla klientów oznacza to utratę pobliskiego sklepu, a dla pracowników miejsca zatrudnienia, właściciel sieci tłumaczy te działania koniecznością optymalizacji i dostosowania do trudnych realiów rynkowych, zdominowanych przez wojny cenowe dyskontów.
Rewolucja w handlu detalicznym: kto najbardziej ucierpiał na restrukturyzacji?
Decyzja Grupy Eurocash o zamknięciu 119 sklepów Delikatesów Centrum w ciągu niespełna roku to symptom szerszego trendu panującego na polskim rynku handlowym, gdzie w ostatnich latach obserwowaliśmy dynamiczną ekspansję sieci dyskontowych. Zamknięcia dotyczyły zarówno placówek własnych (65 sklepów), jak i franczyzowych (54 placówki). Największe przyspieszenie tego procesu nastąpiło w trzecim kwartale bieżącego roku, kiedy to zlikwidowano 30 własnych Delikatesów Centrum. Co ciekawe, w pierwszym kwartale zamknięto ich tylko 16, a w drugim kwartale 19.
Ten gwałtowny ruch restrukturyzacyjny obciążył krótkoterminowe wyniki finansowe spółki, generując w drugim i trzecim kwartale bieżącego roku jednorazowe koszty na poziomie odpowiednio 9 mln zł i 11 mln zł. Mimo tych wydatków zarząd spółki szacuje, że same zamknięcia z trzeciego kwartału przyniosą roczne oszczędności rzędu 15,4 mln zł, a likwidacja wszystkich dotychczas nierentownych placówek to w sumie około 35 mln zł rocznych oszczędności.

Nie dziwi więc, że prezes Grupy Eurocash, Paweł Surówka, ocenił otoczenie rynkowe jako nadal trudne. W trzecim kwartale bieżącego roku sprzedaż segmentu Delikatesy Centrum spadła o 9 proc. rok do roku, a skonsolidowane przychody całej Grupy Eurocash zmniejszyły się o 4,3 proc. w ujęciu rocznym, osiągając 7,937 mld zł.
Mimo trudności, wskaźniki rentowności i zadłużenia pokazują, że cała grupa jest w trendzie wzrostowym – zysk netto w ciągu trzech kwartałów ubiegłego roku wzrósł do ponad 44 mln zł, a skonsolidowana EBITDA za ten sam okres wyniosła 739 mln zł. Restrukturyzacja ma za zadanie właśnie ochronić te wskaźniki poprzez eliminację najsłabszych ogniw, które – jak się okazuje – generowały straty dla Delikatesów Centrum.
Nowy model Delikatesów Centrum
Zamknięcie blisko 120 placówek Delikatesów Centrum to część szerzej zakrojonej strategii transformacji, której celem jest uproszczenie działalności. Kluczowym elementem tej zmiany jest przyspieszone przejście z dotychczasowego modelu sklepów własnych na bardziej elastyczny i tańszy system agencyjno-franczyzowy.
Już w drugim kwartale bieżącego roku ten nowy model pozwolił Grupie Eurocash obniżyć koszty wynagrodzeń w segmencie detalicznym o 9,7 proc. rok do roku. Skuteczność tych działań ma być fundamentem dla stworzenia skalowalnego i przewidywalnego modelu działania, który będzie bardziej odporny na rynkowe wahania popytu.

Jednocześnie transformacja sieci Delikatesy Centrum ma dwa filary. Oprócz zmiany modelu zarządzania Eurocash intensywnie stawia na cyfryzację. Wdrażane są nowoczesne narzędzia technologiczne, takie jak Platforma Analityczna oraz nowe systemy POS (ang. Point of Sale), które mają wspierać franczyzobiorców w podejmowaniu decyzji opartych na danych. Digitalizacja ma również usprawnić zarządzanie materiałami promocyjnymi, co pozwoli na lepsze dopasowanie oferty do konkretnych, lokalnych rynków.
W ten sposób Delikatesy Centrum mają zamiar stać się numerem jeden w segmencie supermarketów proximity (ang. proximity supermarkets – sklepy bliskości) w Polsce, koncentrując się na lokalności i klienta. Planowane jest też otwieranie nie mniej niż 100 nowych placówek rocznie, w większości w modelu franczyzowym.
Jaka przyszłość czeka osiedlową sieć?
Właściciel Delikatesów Centrum jasno zapowiedział, że "planowana jest dalsza optymalizacja sieci". Chociaż analitycy prognozują, że skala kolejnych zamknięć może być mniejsza niż ta, którą obserwowaliśmy w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy bieżącego roku, nikt nie ma wątpliwości, że na tym nie koniec rewolucji.
Eurocash dąży do wyeliminowania placówek, które wciąż generują straty. Mimo że sprzedaż w stałej bazie sklepów (LFL, ang. Like-for-Like) Delikatesów Centrum wzrosła o ponad 5 proc. w pierwszym kwartale bieżącego roku w porównaniu do 2023 roku, utrzymując się powyżej poziomu inflacji, to długoterminowa walka o rentowność w starciu z dyskontami wymaga bardziej radykalnych działań.
O tym, w jakim dokładnie kierunku będzie zmierzał właściciel sieci, dowiemy się już wkrótce. Grupa Eurocash ma zaprezentować kluczowe założenia nowej trzyletniej strategii, obejmującej lata 2026-2027, 9 grudnia bieżącego roku. Nowa strategia ma postawić Delikatesy Centrum w nowej roli – już nie jako gęstą sieć sklepów, ale jako element rozbudowanego ekosystemu franczyzowego.