Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Wydawca "Rzeczpospolitej" może niedługo trafić na sprzedaż. Gremi Media zmieni właściciela?
Maria Glinka
Maria Glinka 28.03.2021 01:00

Wydawca "Rzeczpospolitej" może niedługo trafić na sprzedaż. Gremi Media zmieni właściciela?

Gremi Media na sprzedaż
Pexels/Bogdan Glisik

Z tego artykułu dowiesz się

  • Jakie mogą być działania względem Gremi Media

  • Z jakich tytułów słynie

  • Z jakimi problemami mierzy się spółka KCI

Niepewna przyszłość Gremi Media

Gremi Media to jedna z czołowych grup medialnych na polskim rynku. W jej portfolio znajdują się takie tytuły jak „Rzeczpospolita” i „Parkiet”. Jak dużym uznaniem cieszą się wśród czytelników? Z najnowszego Polskiego Badania Czytelnictwa wynika, że w styczniu 2021 r. „Rzeczpospolita” odnotowała spadek sprzedaży o 4,37 proc. (37 330 egzemplarzy), a „Parkiet” - wzrost o 2,85 proc. (3 639 egzemplarzy).

Portal press.pl donosi, że w ubiegłym roku Gremia Media zarejestrowała zysk operacyjny rzędu 17,9 mln zł oraz zysk netto o wartości 16,5 mln zł. Choć w utrzymaniu trendu zwyżkowego nie przeszkodziła nawet pandemia to nad Gremi Media już kłębią się czarne chmury. Na razie wyłącznie w kontekście organizacyjnym.

Spółka KCI, która posiada większość akcji Gremi Media, zamierza zaktualizować długoterminową strategię. Portal money.pl podaje, że w grę wchodzi m.in. sprzedaż wszystkich akcji lub pozyskanie strategicznego sponsora. W podjęciu odpowiedniej decyzji ma KCI pomóc firma doradcza Deloitte Advisory.

- W tym celu nawiązaliśmy współpracę z międzynarodową renomowaną firmą doradczą, aby poszukać inwestora strategicznego, bądź inwestorów dla spółki Gremi Media. W zależności od rozwoju sytuacji wszystkie opcje są możliwe: sprzedaż całego pakietu akcji przez KCI, sprzedaż części akcji bądź utrzymanie zaangażowania na dotychczasowym poziomie - oznajmił Piotr Łysek, prezes KCI, cytowany przez "Parkiet".

Problemy KCI wpływają na Gremi Media

Zarządca dodaje, że zmiany są związane z sytuacją, w jakiej KCI znajduje się od grudnia 2020 r. Od ponad 4 lat spółka toczy spór z firmą CNT, którą kieruje Zbigniew Jakubas. Kością niezgody okazała się transakcja z 2016 r., kiedy to KCI sprzedała CNT działkę pod wybudowanie osiedla.

W 2018 r. władze Krakowa przedłożyły pozew, w którym domagały się rozwiązania umowy użytkowania wieczystego działki nabytej przez CNT. Zarządcy doszli do wniosku, że przeznaczenie gruntu jest inne, a za budowanie na nim mieszkań powinna zostać wniesiona stosowna opłata.

Firma uregulowała należność, po czym pozwała KCI. Decyzję argumentowano faktem, że większościowy akcjonariusz Gremi Media sprzedał nieruchomość z wadą prawną, „której usunięcie kosztowało ponad 5 mln zł”. W grudniu ubiegłego roku KCI otrzymała wezwanie do zapłaty wydane w postepowaniu nakazowym przez Sąd Okręgowy w Krakowie. Rezultat? Aktywa spółki przejął komornik. Mimo tego KCI nie godzi się na orzeczenie i walczy w sądzie.

- Kiedy firma ma zajęcie komornicze, wszelka jej strategiczna działalność zostaje de facto zablokowana. Łącznie z możliwością pozyskania środków finansowych. Uczciwość biznesowa wymaga, by w rozmowach z partnerami, bankami czy instytucjami finansowymi poinformować, że ma się komornika na rachunku. A wtedy u rozmówcy zapala się czerwona lampka i mówi: no to poczekajmy z naszym projektem, aż komornika nie będzie - oznajmił szef KCI. Interia donosi, że spółka czeka na oferty inwestorów zainteresowanych Gremi Media.

Sprzedaż grup medialnych zawsze wywołuje poruszenie, tym bardziej, gdy w grę wchodzą znane i lubiane tytuły. Nie inaczej było w przypadku Polska Press, która 1 marca 2021 r. została przejęta przez PKN Orlen. Według nieoficjalnych ustaleń transakcja między podmiotami została wyceniona na 120 mln zł.

W rezultacie Orlen wszedł w posiadanie 20 z 24 dzienników regionalnych i 120 tygodników lokalnych wydawanych w Polsce. Poza tym kontroluje ok. 500 witryn internetowych, co oznacza dostęp do ok. 17,4 mln użytkowników. Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen, niejednokrotnie przekonywał, że zakup Polska Press „wzmocni sprzedaż całej spółki, zoptymalizuje koszty marketingowe i umożliwi dalszą rozbudowę narzędzi Big Data”.