Znany operator pilnie apeluje do klientów. Skrzynka e-mail przestaje funkcjonować, padła data

Jeden z największych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce podjął decyzję o zamknięciu swojej usługi poczty elektronicznej. To ruch, który dotknie tysiące użytkowników i wymusza na nich podjęcie natychmiastowych działań. Operator tłumaczy decyzję względami technologicznymi i bezpieczeństwa i rozsyła pilne przypomnienie do swoich klientów. Jak nie stracić ważnych wiadomości i kontaktów? Podpowiadamy, co zrobić, by bezpiecznie przenieść swoje dane.
Pilny komunikat dla klientów. Znika popularna skrzynka e-mail
W dobie niezwykle konkurencyjnego rynku, na którym operatorzy walczą o klienta głównie jakością sieci mobilnej, szybkością internetu światłowodowego i pakietami usług konwergentnych, utrzymywanie darmowej poczty e-mail staje się coraz mniej uzasadnione biznesowo. Największe w Polsce przedsiębiorstwa świadczące usługi telekomunikacyjne coraz częściej dochodzą do wniosków, iż takie usługi, niegdyś stanowiące istotny element oferty, dziś są jedynie dodatkiem, generującym koszty i wymagającym zasobów, które można przeznaczyć na rozwój kluczowych segmentów działalności.
Czytaj więcej: Popularna sieć telefoniczna znika z Polski. Te urządzenia przestaną działać
Decyzja o rezygnacji z poczty e-mail jest więc sygnałem, że firma koncentruje się na swoich strategicznych produktach, oddając pole wyspecjalizowanym dostawcom darmowych skrzynek - hegemonom przeglądarkowym, takim jak Google czy Microsoft. Na podobne posunięcie zdecydowała się wiodący dostawca usług telekomunikacyjnych w Polsce, będący częścią francuskiej grupy. Decyzja o zamknięciu usługi nie jest jedynie kosmetyczną zmianą w portfolio. Najnowsza informacja opublikowana przez operatora to dla klientów jasny sygnał, że era darmowej poczty od operatora telekomunikacyjnego powoli dobiega końca.
Orange wyłącza swoją pocztę e-mail. Od kiedy usługa nie będzie dostępna?
Orange Polska, obsługujący według danych z drugiego kwartału 2025 roku ponad 17,8 miliona kart SIM, zdecydował o wygaszeniu usług pocztowych. Operator ogłosił, że z dniem 1 lutego 2026 roku całkowicie wyłączy swoje usługi poczty e-mail, w tym Multibox, Multibox Platinum oraz Multibox Gold. Po tej dacie konta zostaną trwale dezaktywowane, a dostęp do usługi, w tym do wszystkich zgromadzonych danych, zostanie zlikwidowany.
Czytaj więcej: Spółka Orange sprzedana Finom. Wiadomo, co z klientami
Usługa Multibox nie jest oferowana nowym klientom od 2020 roku, a utrzymywanie jej nie gwarantowałoby już odpowiednich standardów niezawodności i bezpieczeństwa. Zmiana ta wpisuje się w szerszy trend rynkowy, ale dla wielu klientów oznacza konieczność zabezpieczenia latami gromadzonych wiadomości i kontaktów.
Co ważne, do początku lutego przyszłego roku skrzynka będzie dostępna w trybie "tylko do odczytu i pobrania", co oznacza, że będzie można się logować, przeglądać i pobierać dane, ale nie będzie już można wysyłać wiadomości.
Dla użytkowników oznacza to realne ryzyko utraty dostępu do swojej cyfrowej korespondencji, zgromadzonych przez lata załączników, a także, co równie ważne, listy kontaktów. Mało tego, adres e-mail w domenie operatora często służył nie tylko do prywatnej komunikacji, ale również jako login do wielu serwisów internetowych, portali społecznościowych, a nawet bankowości elektronicznej. Jego dezaktywacja może więc pociągnąć za sobą lawinę problemów z dostępem do kluczowych usług online. Jak zatem przeprowadzić samodzielny eksport danych i zadbać o swoje cyfrową korespondencję do czasu całkowitego wyłączenia usługi?

Jak nie stracić danych i kontaktów ze skrzynki Multibox?
Aby uniknąć utraty ważnych danych, użytkownicy powinni podjąć następujące kroki do 1 lutego 2026 roku:
- Zaktualizuj adres e-mail w innych serwisach: Jeśli używasz adresu e-mail w domenie orange.pl do logowania się na innych stronach (np. w bankach, mediach społecznościowych, sklepach internetowych), koniecznie zaktualizuj go na nowy adres. W przeciwnym razie możesz stracić dostęp do tych kont.
- Eksportuj wiadomości i kontakty: Zaloguj się na swoje konto Multibox i pobierz wszystkie ważne wiadomości, załączniki oraz kontakty na swój komputer lub inne urządzenie. Można to zrobić, zaznaczając wybrane dane i korzystając z opcji "Eksportuj" lub "Pobierz".
- Skonfiguruj program pocztowy: Możesz również skonfigurować zewnętrzny program pocztowy (np. Outlook, Thunderbird), który za pomocą protokołu POP3 lub IMAP pozwoli pobrać całą zawartość skrzynki na dysk twardy.
Równolegle do powyższych działań warto poinformować najważniejsze kontakty o zmianie adresu mailowego.




































