biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat O nas
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > „Nie muszę rejestrować telewizora, jeżeli nie będę na nim oglądał telewizji”. Poczta Polska obala słynny mit
Maria Gil-Sobczyk
Maria Gil-Sobczyk 16.09.2023 13:20

„Nie muszę rejestrować telewizora, jeżeli nie będę na nim oglądał telewizji”. Poczta Polska obala słynny mit

„Nie muszę rejestrować telewizora, jeżeli nie będę na nim oglądał telewizji”. Poczta Polska obala słynny mit
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News/Biznesinfo

Temat płacenia abonamentu RTV niezmiennie rozpala emocje w społeczeństwie. W internecie można natknąć się na różne, nieraz mylne informacje dotyczące m.in. kontroli rejestracji odbiorników radiowych i telewizyjnych. Dlatego Poczta Polska postanowiła rozwiać wątpliwości obywateli, obalając 10 popularnych mitów. „Nie muszę rejestrować telewizora, jeżeli nie będę na nim oglądał telewizji; Listonosz może dokonywać kontroli rejestracji odbiornika RTV; Tylko w Polsce trzeba płacić za oglądanie publicznego radia i telewizji” – to tylko niektóre z nich. Jakie są wobec tego fakty?

Poznaj mity i fakty na temat abonamentu RTV

1. Mit:„ Poczta Polska zatrudnia setki kontrolerów”

Fakt: Na terenie Polski kontrolą rejestracji odbiorników zajmuje się nie więcej niż kilkadziesiąt osób. Podczas kontroli pracownik Poczty Polskiej musi okazać legitymację służbową, a na żądanie kontrolowanego również dowód osobisty. Urzędnicy wskazują, że osoba kontrolowana powinna umożliwić przeprowadzenie kontroli lub okazać dowód potwierdzający rejestrację odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych. Należy jednak pamiętać, że kontrolerzy nie mają uprawnień przypisanych służbom, dlatego też nie mamy obowiązku wpuszczania takich osób do domu, nawet jeśli istnieją uzasadnione podejrzenia, że mamy w domu odbiornik i za niego nie płacimy.

2.Mit: „Nie muszę rejestrować telewizora, jeżeli nie będę na nim oglądał telewizji, tylko np. seriale z płatnej platformy z filmami”

Fakt: Zakupiony odbiornik TV umożliwia odbiór telewizji. Ustawa określa domniemanie użytkowania – domniemywa się, że osoba, która posiada odbiornik radiofoniczny lub telewizyjny w stanie umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu, używa tego odbiornika. Zgodnie z obowiązującym prawem należy go zatem zarejestrować – wyjaśnia Poczta Polska.

3.Mit: „Listonosz może dokonywać kontroli rejestracji odbiornika RTV”

Fakt: Żaden listonosz nie ma takich uprawnień. Kontroli dokonują wyłącznie upoważnieni pracownicy Centrum Obsługi Finansowej Poczty Polskiej.

4.Mit: „Kontrolerzy Poczty Polskiej skupiają się kontrolowaniu domów Polaków”

Fakt: Obowiązek przeprowadzania kontroli dotyczy wszystkich użytkowników odbiorników RTV, ale Poczta Polska skupia się głównie na firmach i instytucjach. Kontrole w gospodarstwach domowych odbywają się bardzo rzadko.

5.Mit: „Poczta Polska dokonuje kontroli odbiorników radiowo-telewizyjnych bez podstawy prawnej”

Fakt: Kontrola odbywa się na podstawie art. 7 Ustawy o opłatach abonamentowych oraz na postawie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.

6.Mit: „Tylko w Polsce trzeba płacić za oglądanie publicznego radia i telewizji”

Fakt: Niewiele osób wie, że Poczta Polska zajmowała się poborem opłat za korzystanie z radioodbiorników jeszcze przed wybuchem II wojny światowej. Natomiast w Europie funkcjonują różne modele finansowania mediów publicznych: w Czechach poborcą opłat abonamentowych również jest poczta, a tym, że za abonenta uznaje się każdego płatnika energii elektrycznej. Z kolei we Włoszech czy Portugalii opłatę abonamentową dolicza się do opłaty za prąd, a u naszego zachodniego sąsiada poborcą jest specjalnie powołana do tego instytucja (rejestracja odbywa się podczas procesu zameldowania).

7.Mit: „Od wezwania Poczty Polskiej do uregulowania zaległych opłat abonamentowych nie można się odwołać”

Fakt: Poczta Polska, w ramach realizowanych zadań, prowadzi obsługę Klientów (bezpośrednią w placówkach, telefoniczną oraz korespondencyjną). Pisma wyjaśniające, skargi, reklamacje, wnioski są rozpatrywane na każdym etapie prowadzonej sprawy i postępowania – wyjaśniają urzędnicy i dodają, że każdy klient ma prawo skorzystać z trybu odwołania się. Wynika to z przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego lub Ustawy o opłatach abonamentowych. Na każdym etapie prowadzonej już egzekucji też istnieje możliwość składania zarzutów i zażaleń, a także skarg do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Wnioski o umorzenie i rozłożenie na raty płatności można składać bezpośrednio do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

8.Mit: „Liczba tytułów wykonawczych z tytułu nieopłaconego abonamentu RTV rośnie lawinowo na przestrzeni ostatnich lat”

Fakt: Okazuje się, że w ciągu ostatnich lat liczba tytułów wykonawczych plasuje się na podobnym poziomie, a nawet odnotowuje się delikatny spadek rok do roku.

9.Mit: „Poczta Polska ustala i inkasuje całą kwotę opłat abonamentowych”

Fakt: Poczta Polska ma obowiązek przyjmować opłaty zgodnie z obowiązującymi stawkami oraz odsetkami podatkowymi w wysokości jak dla zaległości podatkowych, zgodnie z ustawą Ordynacja podatkowa. Zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego abonament jest zobowiązaniem stricte podatkowym.

10.Mit: „Poczta Polska, celem kontroli dokonywania rejestracji odbiorników radiowo-telewizyjnych, korzysta z różnych niejawnych baz danych, do których nie powinna mieć dostępu”

Fakt: Poczta korzysta ze swojej bazy abonenckiej i ogólnodostępnych baz danych, np. Centralnego Wykazu Obiektów Hotelarskich Ewidencji oraz Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Abonament RTV – jakie stawki w 2024 roku?

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że przyszłoroczne stawki abonamentu RTV zostaną one utrzymane na tegorocznym poziomie. W rezultacie opłata za miesięczne używanie odbiornika radiofonicznego wyniesie 8,70 zł, a za używanie odbiornika telewizyjnego lub radiofonicznego i telewizyjnego – 27,30 zł.

Kto nie musi płacić abonamentu RTV?

Wśród posiadaczy odbiorników radiowych i telewizyjnych wymienić można wiele osób, które są zwolnione z obowiązku płacenia abonamentu. Chodzi m.in. o seniorów mających ponad 75 lat; inwalidów wojennych i wojskowych; osoby całkowicie niezdolne do pracy; osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności; niesłyszących, którzy są całkowicie głusi lub stwierdzono u nich obustronne upośledzenie słuchu, niewidomych, których ostrość wzroku nie przekracza 15 proc., czy bezrobotnych. Pełne informacje dot. osób zwolnionych z obowiązku abonamentowego znajdziesz w tym miejscu.

Bądź na bieżąco - najważniejsze wiadomości z kraju i zagranicy
Google News Obserwuj w Google News
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: