Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Praca > Korzystne zmiany dla pracowników. Wchodzą w życie 17 listopada
Maria Gil-Sobczyk
Maria Gil-Sobczyk 07.11.2023 17:48

Korzystne zmiany dla pracowników. Wchodzą w życie 17 listopada

laptop
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Nowe przywileje pracownicze zbliżają się wielkimi krokami. Jeśli pracownik wyrazi chęć, jego szef będzie musiał zapewnić mu dodatkowy sprzęt do pracy. To efekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Zmiana przepisów nastąpi już 17 listopada. Kto najbardziej na niej zyska?

Ta zmiana przepisów ucieszy pracowników

Dziennik Gazeta Prawna informuje, że od 17 listopada pracownicy, którzy korzystają z laptopów, będą mogli zażądać od swojego szefa, by ten doposażył stanowisko w dodatkowy monitor ekranowy bądź specjalną podstawkę, która pozwoli tak ustawić ekran, by jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika. W takiej sytuacji obowiązkiem pracodawcy będzie też zakup klawiatury i myszki.

Co więcej? Jeśli pracownik wyrazi życzenie, że chciałby dostać podnóżek, to pracodawca powinien taką prośbę spełnić. Na dostosowanie biur do nowych przepisów będzie pół roku. Polska Agencja Prasowa podkreśla, że w wyniku nowelizacji przyszłe stanowisko pracy powinno spełniać wszystkie wymagania, bez względu na to, czy będzie z niego korzystał pracownik, stażysta czy praktykant.

Specjalne świadczenie dla seniorów. ZUS wypłaci dodatkowe 1588,44 zł miesięcznie po spełnieniu warunków Polski producent mebli będzie zwalniał. Pracę straci wiele osób

Cel? Lepsza ergonomia pracy

Zmiana w wyposażeniu stanowisk ma zapewnić pracownikom lepszą ergonomię, a to z kolei przełoży się wzrost efektywności i spadek występowania chorób zawodowych. Na nowelizacji skorzystają te osoby, które wykonują obowiązki zawodowe na komputerach przenośnych przez minimum połowę dobowego wymiaru pracy, czyli 4 godziny. Do tej grupy z pewnością zalicza się wielu pracowników zdalnych – GUS przekazał, że w I kw. br. w takiej formie pracowało 7,1 proc. ogółu zatrudnionych.

Pracodawca dofinansuje nie tylko zakup okularów

O tym, że pracodawca jest zobowiązany dostarczyć pracownikowi zatrudnionemu na umowie o pracę nieodpłatnie środki ochronne zabezpieczające przed szkodliwymi czynnikami występującymi w miejscu pracy, mówi art. 237 Kodeksu pracy. Do wspomnianych środków ochrony zaliczają się właśnie okulary, przysługujące osobom korzystającym w pracy z monitorów ekranowych przez co najmniej 4 godziny w ciągu doby. Pracodawca dofinansuje ich zakup, jeśli przedstawimy oświadczenie lekarza medycyny pracy. Kwotę dofinansowania znajdziemy z reguły w wewnętrznych regulaminach firm – najczęściej jest to od 200 do 300 zł.

W wyniku nowelizacji refundacja obejmie też soczewki kontaktowe. Warunki otrzymania wsparcia są takie same jak w przypadku okularów korekcyjnych.