Kolejne przejęcie bankowe w Polsce. Wiemy, co teraz czeka pół miliona klientów

Choć w Polsce, kolejne w tym roku przejęcie na rynku sektora finansowego odbędzie się w rzeczywistości w USA – wzajemną transakcję sprzedaży i kupna ogłosiły właśnie dwa podmioty wprost z Wall Street. Co więcej, z dokumentów amerykańskich spółek wprost wynika, że to fragment szerszej strategii właściciela polskiego banku.
Przejęcie banku w Polsce. Velo rozpycha się w bankowości indywidualnej, Citi rezygnuje
Transakcja sprzedaży została ogłoszona przez amerykańską spółkę CitiGroup, będącą właścicielem franczyzy istniejącej w Polsce pod nazwą Citi Bank Handlowy. Polski oddział poinformował krótko o przedmiocie umowy: sprzedaży segmentu bankowości detalicznej do VeloBanku, rozwijając przekaz o prawdziwe intencje spółki-matki, wynikające wprost z oświadczeń prezesa Ernesto Torres Cantú, do których docieramy w dokumentacji z Wall Street. Citi Bank Handlowy całkowicie rezygnuje z bankowości indywidualnej. Bank skupi się na dwóch innych obszarach, w tym strukturalnie złączonych z celami gospodarczymi Polski.
Więcej o sprawie: Przejęcie Santandera pod okiem rządu. Ministerstwo ujawnia kulisy

Sprzedaż Citi Banku Handlowego. Co z klientami?
Polski Citi Handlowy w komunikacie transakcyjnym przyznaje, że sprzedaż dotyczy segmentu bankowości detalicznej – wyłącznie rachunków indywidualnych klientów. Tych Citi ma w Polsce około 0,5 mln. Z punktu widzenia konsumenta kluczowe jest, że wszystkie rachunki indywidualne przejdą do nowego właściciela – Velo Banku. Kwestia rebrandindu nie została przez przedstawicieli Velo podniesiona, wydaje się jednak oczywista, m.in. ze względu na fakt, że z dokumentacji Velo wynika, że marka chce się skupić na segmencie rachunków indywidualnych.
Wiadomo, że transakcja zostanie sfinansowana przez większościowych udziałowców Velo, czyli Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR), Międzynarodową Korporację Finansową (IFC) i największego hegemona w spółce – SEC Cerberus Capital Management. To globalny inwestor strategiczny założony przez Steve'a Feinberga – obecnego w gabinecie Donalda Trumpa zarówno podczas pierwszej, jak obecnej, drugiej już prezydencji. Kwota nie została ujawniona.
– Intencją VeloBanku jest rozwój biznesu, zwiększenie udziałów rynkowych i zapewnienie najlepszych rozwiązań dla klientów. Co bardzo ważne, do VeloBanku przechodzą nasi pracownicy (ok. 1650 - red.). To oznacza, że klienci będą obsługiwani przez tych samych doradców, z którymi często mają wieloletnie relacje. Naszym celem jest zapewnienie klientom jak najbardziej płynnego i komfortowego przejścia do ich nowego banku — oświadczyła polska dyrektorka Citi Elżbieta Czetwertyńska.
Zobacz też: Nie tylko Santander. Szykuje się kolejne wielkie przejęcie: tym razem stacji paliw
Decyzja zapadła na Wall Street
Decyzyjność na Wall Street już wykazaliśmy, ale z nowojorskiej dokumentacji wynika jeszcze kilka ciekawych faktów. Po pierwsze Ernesto Torres Cantú zauwazył, że CitiGroup od wielu lat zabiega o światowy rozbrat z sektorem bankowości detalicznej. Bank ma się skupić na obsłudze firm, zwłaszcza tych większych i to wkrótce stanie się podstawowym obszarem działalności wszystkich oddziałów. W amerykańskich relacjach słów Torresa czytamy jeszcze m.in., że – co do zasady – polski rynek nie jest dla Citi istotny z punktu widzenia strategii marki, a sama transakcja – nieomal nieodczuwalna.
Trzeci co do wielkości amerykański pożyczkodawca dodał, że chociaż transakcja jest finansowo nieistotna dla spółki, oczekuje się, że przyniesie ona niewielkie korzyści w zakresie kapitału regulacyjnego w momencie zamknięcia – przekazał Reuters.
Citi w Polsce notował niezłe wyniki, w 2022 r. chwalili się rekordowym zyskiem netto w wysokości 1,5 mld złotych, w raporcie finansowym za 2023 r. widnieje już kwota 1,76 mld zł. (przy przychodach 4,45 mld zł).
Co dalej z Citi Handlowym? Plany Velo dla nowych klientów
Velo, w ramach tej transakcji, zajmie się sektorami zarządzania majątkiem, usługami maklerskimi, bankowością mikroprzedsiębiorstw, kartami kredytowymi i pożyczkami, czy kredytami detalicznymi – wszystko, co poniżej obsługi wielkich firm. I to, jak czytamy w dokumentach Velo, jest zgodne z ich strategią. Transakcja ma zostać sfinalizowana po osiągnięciu zdolności operacyjnej, w okolicach połowy 2026 r. – wówczas dotychczasowy klienci Citi powinni spodziewać się nowych usług cyfrowej hipoteki i uproszczonych systemów inwestycji w TFI, małe firmy mogą z kolei liczyć na produkty online z obszaru business banking.
Citi Handlowy z kolei ma się skupić na "wsparciu wzrostu i rozwoju gospodarczego Polski”. Należy spodziewać się inwestycji z zakresu transformacji energetycznej (OZE, atom), obronność. – Bank wykorzysta przynależność do globalnej sieci Citi m.in. do koordynowania zaawansowanych i pionierskich transakcji na rynku w Polsce. Ważnym elementem strategii banku jest także wsparcie klientów w transformacji ich modeli biznesowych w kierunku zrównoważonego rozwoju. Citi Handlowy przeznaczy 2 mld zł na zieloną transformację klientów, oferując im cały wachlarz rozwiązań oraz doradztwo w tym zakresie – przekazała polska CEO.



































