biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat O nas
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Ulubiony produkt Polaków drożeje jak szalony. Przy kasie załamują ręce, to może położyć branżę
Zuzanna Kabot
Zuzanna Kabot 11.10.2025 18:29

Ulubiony produkt Polaków drożeje jak szalony. Przy kasie załamują ręce, to może położyć branżę

zakupy spożywcze
Fot. Zofia i Marek Bazak/East News

Stale rosnące koszty życia dają się we znaki niemal wszystkim Polakom. Codzienne zakupy pokazują, jak bardzo drożeją artykuły spożywcze. Ostatnia podwyżka jednego z nich, osiągając prawie 30-procentowy wzrost w trzecim kwartale 2025 r., odbija się na portfelach klientów i lokalach gastronomicznych. Eksperci wskazują, że sytuacja jest naprawdę poważna, a na realne obniżki cen produktów trzeba będzie poczekać jeszcze co najmniej rok.

Podwyżki drenują portfele Polaków

Wzrost cen w sklepach i rosnące koszty życia to dla Polaków codzienność.Podwyżki obejmują każdą sferę – od opłat za prąd i gaz po zakupy spożywcze. Wysoka inflacja i drożejące usługi zmuszają do bardziej świadomego zarządzania domowym budżetem. Analizy pokazują, że konsumenci coraz częściej rezygnują z dóbr luksusowych i ograniczają wydatki na rekreację. 

Ten trend stawia pod znakiem zapytania nie tylko kondycję portfeli, ale także perspektywy wielu branż, w tym gastronomii. W szczególności rosnące ceny kawy stają się poważnym wyzwaniem zarówno dla miłośników tego napoju, jak i właścicieli lokali. Czy w takiej sytuacji kawa stanie się w Polsce towarem luksusowym?

EN_01531359_0022.jpg
Fot. Zofia i Marek Bazak/East News

ZOBACZ TAKŻE: Coś dziwnego dzieje się w sklepach. Kawa usunięta z półek. Teraz trzymają ją “pod kluczem”

Ceny kawy drastycznie w górę. Miłośnicy porannego napoju załamują ręce

Ceny kawy w polskich sklepach rosną w zawrotnym tempie. Z danych UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito wynika, że w ciągu pierwszych trzech kwartałów bieżącego roku ceny kawy zdrożały średnio o 22,6% rok do roku. Najmocniej podrożała kawa mielona, której cena skoczyła aż o 28,8 proc. rok do roku, a kawa rozpuszczalna o 16,4 proc. rok do roku. Co jest powodem tak dynamicznych podwyżek? 

Promocje w sklepach nie ukrywają faktu, że światowy rynek kawy przeżywa kryzys. Susze i powodzie w Brazylii i Wietnamie zmniejszyły zbiory, ograniczając podaż i podnosząc ceny. Arabica jest najdroższa od prawie 50 lat, a robusta bije rekordy. Winne są zmienne warunki pogodowe i spekulacje finansowe.

Warto zwrócić uwagę, że w całym 2024 roku kawa mielona zdrożała w sklepach jedynie o 5,4 proc., a rozpuszczalna o 1 proc. Rosnące ceny transportu i energii również mają swój udział w finalnej cenie produktu na półce. W obliczu podwyżek sieci handlowe zmuszone są do wprowadzania coraz większej liczby promocji, jednak, jak zauważają analitycy, obecne ceny promocyjne bywają dziś wyższe niż regularne rok temu. 

Rosnące ceny kawy coraz mocniej uderzają w branżę gastronomiczną, zmuszając właścicieli kawiarni i restauracji do podnoszenia cen napojów w menu. Wiele lokali nie jest w stanie utrzymać wcześniejszych stawek, co wpływa na ich rentowność i może zniechęcać klientów. 

Podwyżki cen kawy uderzają w kawiarnie i restauracje

Właściciele kawiarni i restauracji muszą podejmować trudne decyzje, aby utrzymać rentowność. W rozmowie z serwisem Fakt.pl Wojciech Rzytki, ekspert od kawy i product manager w firmie Unroasted, zwraca uwagę, że sytuacja jest dramatyczna. Podkreśla, że tak wysokich cen arabiki nie widzieli od pół wieku.

Podobne głosy słychać od warszawskich restauratorów, którzy przyznają, że za każdy kilogram surowca płacą dziś znacznie więcej niż rok temu. W efekcie, aby utrzymać się na rynku, muszą podnosić ceny, co z kolei zniechęca klientów. Podwyżki w kawiarniach i restauracjach są zauważalne i w niektórych przypadkach prowadzą do tego, że goście rezygnują z zakupu ulubionego napoju.

Widzimy, jak klienci reagują na te ceny. Pytają nawet: “tak drogo?”. Są zaskoczeni i czasem rezygnują z zakupu kawy - przyznaje pracownik warszawskiej kawiarni, cytowany przez “Fakt”.

Kawa
fot. diego_nleite/pixabay

Miłośnicy porannego napoju muszą liczyć się ze znacznie wyższymi wydatkami w kawiarniach, a podwyżki dotykają wszystkich. Espresso, które jeszcze niedawno kosztowało 8-10 zł, teraz często kosztuje 15 zł, a ceny bardziej wyszukanych napojów, jak latte z syropem, potrafią przekraczać 20 zł. Ekspert podkreśla, że w wielu lokalach ceny nie rosły przez zapas marży, ale w końcu podniesienie stawek stało się konieczne. Przy utrzymujących się wysokich cenach kawy, część małych i średnich przedsiębiorstw może stanąć przed poważnymi problemami finansowymi, a niektóre lokale będą musiały zmienić ofertę lub ograniczyć koszty działalności.

Na początku da się przetrwać, jeśli masz zapas marży. Ale kiedy cena zielonej kawy rośnie z 220 do 420 centów za kilogram, to nie ma cudów - musisz podnieść ceny w kawiarni - podkreślił Wojciech Rzytki w rozmowie z “Faktem”.

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: