Duży bank pilnie apeluje do klientów. Poważna awaria, z tej funkcji nie można korzystać

Jeden z dużych banków właśnie poinformował o poważnej awarii. Problemy dotknęły nawet setki tysięcy klientów, pojawił się apel o wstrzymanie się od aktywności. Jedna z najważniejszych funkcji nie jest dostępna, to może wyraźnie zaburzyć działalność wielu osób. Ostrzega się również przed oszustami.
Poważne awarie w bankach powodują problemy
Awarie w polskich bankach zdarzają się co jakiś czas i potrafią istotnie wpłynąć na codzienne życie klientów. Najczęściej polegają na wyjątkowych utrudnieniach, które w znacznej mierze dotyczą klientów. Warto wymienić między innymi:
- problemy z bankowością internetową i mobilną,
- nieaktywne karty płatnicze,
- awarie systemu transakcyjnego,
- błędy w autoryzacji płatności BLIK,
- przeciążenia systemów.

Duże awarie banków są zwykle wynikiem złożonych problemów technicznych, operacyjnych lub zewnętrznych. Najczęściej są to błędy w aktualizacjach systemów, awarie serwerów lub infrastruktury IT, problemy z łącznością czy problemy z chmurą obliczeniową lub zewnętrznymi usługami IT.
Właśnie jeden z największych banków przekazał informację o awarii, która dotyka olbrzymią liczbę klientów. Problemy są poważne, jedna z najważniejszych funkcji nie działa. Pojawił się wyraźny apel.
Ministerstwo Finansów ukryje Twoje pieniądze. Wkrótce kluczowa data Rząd wstrzymuje pieniądze na mieszkania dla Polaków. Ministra podała powódAwaria w dużym banku
Jeden z największych polskich banków właśnie poinformował o dużej awarii, która dotknęła klientów. Komunikat wyjaśnia, na czym polegają problemy.
Choć na swoim rachunku widzisz obciążenie za wysłany przelew, to możliwe, że nie dotarł dziś do odbiorcy. Mieliśmy problemy i nie wysłaliśmy dziś większości zleconych przelewów (w tym poleceń zapłaty). Nie zaksięgowaliśmy też przelewów, które wysłano z innych banków. Najpóźniej jutro zrealizujemy wszystkie zaległe przelewy i zaksięgujemy te, które do nas przysłano. Prosimy, nie ponawiaj już zleconych przelewów - komunikat mBanku.

Jak się dowiadujemy, problemy dotknęły nawet setki tysięcy klientów. Nie doszło do realizacji transakcji, które zostały zlecone 26 maja w godzinach porannych. Pojawiły się apele ze strony banku, aby nie dokonywać kolejnych transakcji, dopóki problem wciąż funkcjonuje.
Do mBanku nie dotarła też sesja z godziny 11.15. Wasze polecenia zapłaty, które realizujemy, również nie zostały zrealizowane. Prosimy, nie zlecajcie kolejnych. Wszystkie wyślemy zaraz po tym, jak przywrócimy działanie systemu. Pracujemy nad rozwiązaniem sytuacji. Damy znać, jak tylko wszystko wróci do normy. Przepraszamy - przekazał mBank.
Jak zauważa mBank, ta sytuacja może zostać wykorzystana przez oszustów. Wyłudzacze mogą spróbować wymusić na klientach ponowienie płatności, które sprawi, że pieniądze znikną z konta na dobre. Ostrzega się, aby nie odpowiadać na takie prośby.
Co powinni zrobić klienci banku?
Walka z awariami, do których dochodzi w dużych bankach, może być bardzo skomplikowana. mBank z pewnością działa, aby podobne sytuacje nie miały miejsca w przyszłości. Prace naprawcze i zapobiegawcze, w zależności od charakteru zdarzenia, mogą obejmować między innymi stałe monitorowanie systemów, zabezpieczanie danych klientów w centrach zapasowych oraz prowadzenie prac technicznych. Istotna okazuje się również współpraca z operatorami płatności.
Na dzień 31 marca 2025 roku mBank obsługiwał 5,78 miliona klientów detalicznych, z czego 4,64 miliona w Polsce i 1,14 miliona w Czechach oraz na Słowacji. Z tych danych jasno wynika, że mBank jest jednym z największych i najpopularniejszych banków w całym kraju, a także pełni rolę lidera w zakresie bankowości internetowej i mobilnej.
Już we wtorek 27 maja pojawiły się komunikaty, według których działanie tego popularnego banku zaczęło wracać na właściwe tory. Przelewy były obsługiwane “na bieżąco, zgodnie z harmonogramem sesji”.
Zrealizowaliśmy też wszystkie wczorajsze przelewy przychodzące i wychodzące. Przepraszamy za utrudnienia - napisano w komunikacie.
Klienci banków powinni zawsze zabezpieczać się na ewentualność, w której ich bank dotknie poważna awaria. Wśród zalecanych czynności do podjęcia wymienia się przede wszystkim:
- posiadanie gotówki awaryjnej,
- instalacja aplikacji mobilnej jako alternatywa dla logowania przez komputer,
- śledzenie komunikatów banku,
- posiadanie konta w więcej niż jednym banku.





































