biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Finanse > Banki w Polsce zwijają podwoje. Okienka likwidowane jedno po drugim, ci klienci oberwą najmocniej
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 04.07.2025 10:17

Banki w Polsce zwijają podwoje. Okienka likwidowane jedno po drugim, ci klienci oberwą najmocniej

bank
Fot. Museums Victoria/Unsplash

W polskim sektorze bankowym, zwłaszcza w bankowości konsumenckiej, zachodzą diametralne zmiany, które mogą pozostawać w dużej mierze niezauważone przez zwykłych Polaków. Szybka adaptacja w Polsce nowinek technicznych w sferze finansów osobistych skłania coraz większą liczbę banków do gruntownej przebudowy tego, jak działają ich placówki. Coraz częściej w Polsce po wejściu do oddziału banku, możemy dowiedzieć się, że jest to placówka bezgotówkowa.

Liczba placówek banków maleje. Pojawił się zupełnie nowy rodzaj

Liczba placówek banków maleje – według danych Komisji Nadzoru Finansowego zamkniętych zostało nawet kilka tysięcy jednostek. To nie powinno dziwić. Polacy chętnie korzystają z bankowości elektronicznej i mobilnej – Związek Banków Polskich pod koniec zeszłego roku informował, że z cyfrowych usług banków korzysta przynajmniej co miesiąc 23 mln klientów.

Ma to swoje konsekwencje. To właśnie w Polsce mógł narodzić się i rozwinąć BLIK, system płatności, który w wielu aspektach przewyższa rozwiązanie rozwijane przez amerykańskie big techy. Rewolucję dostrzegają także same banki i podejmują decyzje o zamknięciach placówek lub przekształceniu w ich oddziału nowej generacji.

bankomat_komunikat_pieniadze_994e8fe9ba.jpeg
Fot. materiały własne
Jest decyzja w sprawie stóp procentowych! "Zaskoczyła nas i rynkowy konsensus" Nowe zestawienie 100 najbogatszych Polaków już jest. Numer jeden nigdy nie pokazuje twarzy

Już blisko jedna trzecia placówek banków to oddziały bezgotówkowe

Po opublikowaniu nowego raportu przez KNF serwis bankier.pl zwrócił się do banków, by zweryfikować, jak wiele z pozostałych placówek to oddziały, które w ogóle nie podejmują już obsługi gotówkowej. Z 3122 placówek, których operacje zadeklarowały zapytane banki, aż 866 z nich to oddziały bezgotówkowe.

Mowa więc o 28 proc., blisko 1/3 wszystkich placówek, a można się spodziewać, że wartość będzie tylko rosła. Redakcja zwraca uwagę, że zmianę widać nawet w dokumentacji, gdzie placówki coraz częściej nazywa się "miejscami spotkań", ale zmiana idzie znacznie dalej i prędzej czy później będzie dotykać coraz większą liczbę Polaków przywiązanych do osobistych wizyt w placówkach banków.

Gdy klienci obsługują się sami, pracownicy banków mogą zajmować się telesprzedażą

Oddziały bezgotówkowe nie są domeną niszowych czy wyspecjalizowanych w wąskim segmencie rynku banków. Przeciwnie, prym wiedzie ING Bank Śląski, jeden z największych banków działających w Polsce, który w ogóle nie prowadzi już w swoich oddziałach tradycyjnych kas. Podobne zmiany zachodzą szybko w Credit Agricole i BNP Paribas. No dobrze, ale co tak naprawdę oznacza, że dana placówka jest bezgotówkowa?

Chodzi o odejście od tradycyjnie pojmowanej placówki w banku, gdzie mamy do czynienia z obsadzonymi przez pracowników banków kasami, w których dokonujemy wpłat i wypłat. Wyjaśnia Wojciech Boczoń, analityk bankier.pl:

W przeciwieństwie do tradycyjnych oddziałów, gdzie obsługa gotówki stanowi podstawową funkcję, placówka bezgotówkowa eliminuje manualne przetwarzanie banknotów i monet przez personel.

Nie ma oczywiście mowy o całkowitym wycofaniu z placówek gotówki. Jednak zamiast angażować w dysponowanie ją personelu, klienci mogą obsłużyć się sami za pomocą bankomatów i wpłatomatów. Personel w tym czasie może zająć się innymi działaniami:

Zamiast koncentrować się na rutynowych, nisko marżowych transakcjach gotówkowych, pracownicy mogą poświęcić więcej czasu na bardziej dochodowe zajęcia, takie jak np. świadczenie spersonalizowanych porad finansowych, sprzedaż bardziej złożonych produktów, takich jak kredyty, inwestycje czy ubezpieczenia, oraz budowanie i pogłębianie relacji z klientami.

Do tego dochodzi oczywiście telesprzedaż, co z pewnością nie umknęło uwadze wielu Polaków. Gdy klienci obsługują się sami z użyciem maszyn w bezgotówkowych placówkach, pracownicy mogą poszerzać grono klientów lub sprzedawać telefonicznie produkty już tym zdobytym.

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: