Partner None
Partner None
biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat O nas
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Handel > To koniec pewnej ery. Kultowy sklep znika z mapy Warszawy. Polacy robili tam zakupy od 21 lat
Ewa Matysiak
Ewa Matysiak 01.10.2025 14:17

To koniec pewnej ery. Kultowy sklep znika z mapy Warszawy. Polacy robili tam zakupy od 21 lat

Wars Sawa Junior, Warszawa
fot. Michal Zebrowski/East News

Po 21 latach działalności znika jeden z najbardziej rozpoznawalnych sklepów odzieżowych w Warszawie – to kolejna marka, która wycofuje się z tej lokalizacji. Wiadomo już, kiedy flagowy salon szwedzkiej sieci zamknie swoje drzwi dla klientów. Zanim jednak do tego dojdzie, zapowiedziano specjalne pożegnanie – przygotowano atrakcje oraz rabaty dla uczestników programu lojalnościowego, którzy będą mogli skorzystać z 30-procentowej zniżki.

Galerie handlowe spisane na straty? Opublikowano raport

Zmieniające się zwyczaje zakupowe Polaków sprawiają, że miejsca jeszcze niedawno uznawane za obowiązkowy przystanek na zakupowej mapie, dziś tracą na znaczeniu. Wpływ mają na to również strategie właścicieli centrów handlowych, którzy – w obliczu masowego odpływu klientów do gigantów e-commerce – od dłuższego czasu walczą o rentowność swoich obiektów. Niepokoić mogą także wnioski płynące z raportu przygotowanego przez firmę technologiczną Proxi.cloud i Grupę Blix, opartego na analizie zachowań blisko 1,5 mln konsumentów odwiedzających 714 obiektów handlowych. 

Coraz większa różnica w przychodach, liczbie odwiedzających i czasie spędzanym w sklepach stacjonarnych szczególnie widoczna jest w sezonie wyprzedaży. Podczas letnich promocji liczba klientów galerii i centrów handlowych spadła o 3,9 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku 2024, a średni czas pobytu zmniejszył się rok do roku o ponad 5 proc. Kluczowe znaczenie ma też większa selektywność klientów w podejmowaniu decyzji zakupowych. W takim rozumieniu galerie handlowe przestały jawić się jako atrakcyjne miejsce na spontaniczne wyjście, a dynamiczny rozwój platform internetowych znacząco skrócił drogę ku impulsywnym zakupom, bez potrzeby wychodzenia z domu. 

I tak efektem zmiany strategii właściciela Domów Towarowych “Centrum” z krajobrazu stolicy zniknie kolejny sklep określany mianem kultowego, idąc w ślady Zary, C&A czy Carrefoura Express, które na przestrzeni ostatnich miesięcy także wyprowadziły się z jednej z najdroższych lokalizacji w ścisłym centrum Warszawy. 

Klienci odwiedzali ten sklep od 21 lat. Wkrótce zniknie na dobre

Po 21 latach działalności z mapy Warszawy znika jeden z najbardziej znanych punktów modowych – flagowy sklep H&M przy ulicy Marszałkowskiej, na skrzyżowaniu z Alejami Jerozolimskimi i ulicą Świętokrzyską. Sklep otwarto w 2004 roku, a jego debiut postrzegano jako element szerszej modernizacji kompleksu Wars Sawa Junior. W krótkim czasie stał się jednym z najpopularniejszych miejsc zakupowych w stolicy, a zarazem charakterystycznym punktem orientacyjnym, wymienianym obok kultowych spotkań „pod Rotundą” czy „pod Empikiem”.

DT Wars
Rok 2006. fot. wikipedia/Raf24

Przez lata salon szwedzkiej marki był areną wielu wydarzeń związanych z premierami limitowanych kolekcji tworzonych we współpracy z uznanymi projektantami. Wśród nich znalazły się m.in. kolaboracja z Balmain w 2015 roku, wspólna kolekcja Kenzo i H&M z 2016 roku czy projekt przygotowany razem z Magdą Butrym w 2025 roku. Każde z tych wydarzeń gromadziło tłumy miłośników mody, którzy ustawiali się w kolejkach jeszcze przed otwarciem sklepu. Teraz jednak ten rozdział przechodzi do historii.

Likwidacja sklepu wpisuje się w szerszą strategię zmian centrum handlowego. Obecny zarządca Domów Towarowych, G City Europe, właściciel m.in. centrum handlowego Promenada czy Reduta, planuje rozbudowę oferty gastronomicznej oraz odświeżenie pasażu Wiecha. Jak ustaliła „Wyborcza”, w jednym z ostatnich raportów giełdowych opublikowano plan piętra, na którym w miejscu po ikonicznym sklepie H&M widnieje logo sklepu Żabka oraz restauracji sieci Pasibus.

H&M żegna się z Marszałkowską. Na pożegnanie masa rabatów i impreza

W związku z zamknięciem sklepu przy Marszałkowskiej H&M przygotowało specjalną akcję dla członków Klubu H&M: 3 października przy zakupach za minimum 120 zł będą mogli skorzystać z 30-procentowego rabatu. Natomiast 4 października w godzinach 18–22 odbędzie się pożegnalna impreza, na którą wejściówkę można aktywować w aplikacji H&M. Imprezie będzie towarzyszyć muzyka na żywo, poczęstunek od The Cool Cat i kilka niespodzianek związanych z marką — ze względów bezpieczeństwa jednocześnie wewnątrz będzie mogło przebywać maksymalnie 300 osób.

H&M bynajmniej nie żegna się ze stolicą - marka nadal działa online, a także zachęca klientów do odwiedzania sklepów w innych punktach miasta.

H&M Marszałkowska kończy 21 lat i zapisuje się w historii. Nie żegnamy się – jeden rozdział dobiega końca, a nowy właśnie się zaczyna – czytamy w komunikacie prasowym, w którym podkreślono, że już niebawem nastąpi wielkie otwarcie sklepu H&M w Złotych Tarasach, położonej niedaleko centrum Wars Sawa Junior.

H&M
fot. JAN BIELECKI/East News
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: