Te błędy podczas zakupów mogą kosztować fortunę. Lepiej sprawdź, aby nie dać się oszukać

Kilka prostych błędów popełnianych podczas rutynowych zakupów może skutkować finansową katastrofą. Szczególnie w przypadku przelewów realizowanych przez internet warto zwracać uwagę na drobne szczegóły, które mogą uratować przed oszustwem finansowym. Jak nie dać się nabrać?
Metody cyberprzestępców stają się coraz bardziej wyrachowane
Oszustwa związane z zakupami w Internecie wiążą się coraz częściej z tym, że cyberprzestępcy próbują podszywać się pod legalnych sprzedawców w celu kradzieży danych osobowych lub pieniędzy użytkowników.
Pojawia się więcej stron internetowych, które naśladują witryny legalnych sprzedawców lub podszywają się pod sprzedawców największych serwisów, takich jak Amazon. Jeszcze inni oszuści tworzą fałszywe konta na platformach handlowych w Internecie, np. Facebook Marketplace, aby skusić użytkowników fałszywymi ofertami w atrakcyjnie niskich cenach.

Cyberprzestępcy tworzą również fałszywe reklamy i opinie, aby przekonywać użytkowników o legalności swojej strony internetowej. Użytkownicy, którzy chcą zakupić produkty pochodzące z fałszywej oferty, otrzymują powiadomienie z prośbą o podanie danych osobowych albo płatność za produkt, który finalnie okazuje się niezgodny z ofertą.
Co więcej, po uzyskaniu danych przekazanych przez kupującego, oszuści mogą zastosować jeszcze strategię, którą potocznie nazywa się „przynęta i zamiana” - wysyłają ofierze fałszywy produkt, albo nie robią tego wcale. Uważność i czujność podczas transakcji może uratować stan naszego konta przed katastrofą. Jak zabezpieczyć się przed atakami?


Uważność i czujność kluczem do bezpiecznych transakcji internetowych
Przed dokonaniem transakcji warto dokładnie sprawdzić podstawowe dane sklepu — jego adres internetowy, opinie innych użytkowników, dostępne formy płatności oraz możliwość zwrotu towaru. Jak podkreśla Bank PKO BP, im więcej wiarygodnych metod płatności oferuje witryna, tym większa pewność, że nie mamy do czynienia z oszustwem.
Dobrze jest wyrobić sobie nawyk unikania logowania się do bankowości lub dokonywania płatności przy użyciu publicznych, niezabezpieczonych sieci Wi-Fi oraz ogólnodostępnych urządzeń, np. komputerów w hotelach. Warto również ustawić limity na kartach płatniczych, ponieważ jeśli dojdzie do niepożądanego użycia, jest wówczas szansa, że straty nie będą tak duże. Numer PIN powinien być używany jedynie przy terminalach, bankomatach oraz przy autoryzowanych bramkach płatniczych w internecie. Jeśli ktoś prosi o jego podanie w innej sytuacji, np. przez telefon, należy spodziewać się, że jest to próba oszustwa.

Dodatkowym zabezpieczeniem, dostępnym dla użytkowników aplikacji banku PKO, czyli IKO, jest cyfrowa karta płatnicza ze zmiennym kodem CVC/CVV. Kod jest ważny przez określony czas, dzięki czemu osoby nieuprawnione mogą mieć znaczną trudność z użyciem karty. Na jakie sygnały zwrócić szczególną uwagę i jakie elementy na stronie internetowej powinny budzić niepokój? Wczesne rozpoznanie symptomów oszustwa daje szansę na uniknięcie dużych kłopotów.
Te sygnały mogą świadczyć o potencjalnym oszustwie
Aby rozpoznać oszustwa związane z zakupami w Internecie i uniknąć ich, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów. Przede wszystkim, adres strony internetowej dobrze jest sprawdzić pod kątem ewentualnych rozbieżności. Należy sprawdzić, czy w adresie URL nie występują błędy, takie jak zamiana liter przez cyfry. Należy również sprawdzić adres URL przed jego kliknięciem.
Nie trzeba ulegać również ofertom, które wydają się zbyt atrakcyjne, żeby były prawdziwe. Oszustwa związane z zakupami w Internecie przyciągają użytkowników, którzy szukają produktów w konkurencyjnych cenach. Klasyczną oznaką oszustwa związanego z zakupami w Internecie, jest również prośba o podanie poufnych informacji, takich jak numer ubezpieczenia społecznego lub dane konta bankowego, uzależniając od nich sfinalizowanie transakcji lub uzyskanie dostępu do zniżek.
Obecnie realizując bezpieczne transakcje internetowe, nie jesteśmy zobowiązywani do podawania żadnych dodatkowych danych, oprócz podstawowych personaliów, adresu wysyłki, oraz wyboru metody płatności. Pozostając w temacie opłaty, oszuści mogą również poprosić o natychmiastową płatność, często z wykorzystaniem metod uniemożliwiających śledzenie. Sprzedawca w Internecie korzystający z nietypowych metod płatności, takich jak Zelle, Venmo, Cash App lub przelew bankowy, najprawdopodobniej używa sfałszowanej strony internetowej w ramach oszustwa związanego z zakupami w Internecie.
Co zrobić w przypadku, jeśli mamy podejrzenie, że padliśmy ofiarą oszustwa podczas zakupów? Należy podjąć kilka kroków i działać szybko.
Co zrobić, gdy padniemy ofiarą cybeprzestępstwa?
W przypadku przekazania numerów kart debetowych lub kredytowych, w wyniku oszustwa związanego z zakupami w Internecie, trzeba niezwłocznie skontaktować się z naszym bankiem, lub wystawcą karty kredytowej. Należy powiadomić instytucję o tym, że doszło do naruszenia jej danych, aby umożliwić anulowanie opłat naliczonych na skutek działania oszustów, anulowanie naruszonej karty oraz wydanie nowej. W przypadku podobnej sytuacji dotyczącej karty debetowej należy poinformować bank, aby uzyskać nową kartę.
W zależności od wrażliwych danych, które wyciekły w wyniku oszustwa związanego z zakupami w Internecie może być konieczne złożenie specjalnego zastrzeżenia kredytowego, aby uniknąć kolejnych strat. Cyberprzestępcy mogą dalej wykorzystać dane osobowe użytkownika do zaciągania kolejnych pożyczek w jego imieniu i naruszenia zdolności kredytowej.
W przypadku podania danych uwierzytelniających albo stworzenia fałszywego konta z wykorzystaniem ponownie używanych danych uwierzytelniających trzeba jak najszybciej zmienić naruszone hasła, aby uniknąć utraty dostępu do kont.





































