Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Eko > Strefy Czystego Transportu. Do tych miast w Polsce nie wjedziesz starszym samochodem - mamy listę
Michał Górecki
Michał Górecki 08.07.2024 10:18

Strefy Czystego Transportu. Do tych miast w Polsce nie wjedziesz starszym samochodem - mamy listę

strefy czystego transportu
Fot. Alexandre Boucher/Unsplash

Strefy Czystego Transportu powstaną w 37 polskich miastach - wynika z projektu nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Choć oficjalnie decyzja będzie zależała od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, w praktyce wszystkie te miasta najpewniej spełniają wymogi określone ustawą. W których miastach powstaną SCT? Mamy dokładną listę.
 

Strefy Czystego Transportu w Polsce. Jest projekt ustawy

Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu powstała 1 lipca br. w Warszawie (obejmuje tam ścisłe centrum). Poza stolicą konsultacje trwają już w Krakowie i Wrocławiu. Z początkiem czerwca przekazywaliśmy słowa wiceprezydenta Wrocławia Jakuba Mazura, który apelował o inicjatywę z poziomu rządu - tak, by samorządom łatwiej było podejmować wiążące decyzje o powoływaniu na swoich terenach Stref Czystego Transportu. 

Projekt zmian w ustawie o elektromobilności właśnie trafił do konsultacji i ma zostać przyjęty jako obowiązujące prawo do końca 2024 r. Od stycznia roku 2025 Główny Inspektorat Sanitarny mógłby już wydawać decyzje delegujące obowiązek powołania SCT w ramach konkretnych miast. Inspektorat miałby do dyspozycji dokładnie 37 polskich miast, co w praktyce oznacza, że ich mieszkańcy mogą już przygotowywać się do zasad SCT. Które to miasta?

Więcej o sprawie: Strefy czystego transportu w całej Polsce. “Okazało się, że krzywdzimy ludzi”

Kredyt 0 proc. Wielki powrót programu. Jest termin, są kwoty

SCT powstanie w 37 polskich miastach. Mamy listę

Projekt ustawy o SCT przewiduje, że strefy powstawałyby w miastach powyżej 100 tys. zaludnienia, po decyzji Głównego Inspektoratu Sanitarnego stwierdzającej przekroczenie norm średniorocznego stężenia zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu (NO2). To oznacza, że - jeżeli ustawa wejdzie w życie - od 2025 r. taki obowiązek mógłby zostać wydany dla miast:

  • Gdynia,
  • Gdańsk,
  • Częstochowa,
  • Rzeszów,
  • Radom,
  • Toruń,
  • Kielce,
  • Sosnowiec,
  • Gliwice,
  • Olsztyn,
  • Zabrze,
  • Bielsko-Biała,
  • Bytom,
  • Zielona Góra,
  • Rybnik,
  • Ruda Śląska,
  • Opole,
  • Tychy,
  • Gorzów Wielkopolski,
  • Elbląg,
  • Płock,
  • Dąbrowa Górnicza,
  • Wałbrzych,
  • Włocławek,
  • Tarnów,
  • Chorzów,
  • Koszalin.
  • Katowice,
  • Białystok,
  • Lublin,
  • Bydgoszcz,
  • Szczecin,
  • Poznań,
  • Łódź,
  • Wrocław,
  • Kraków.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest w ustawie liczona osobno, wszystkie wymienione miasta byłyby też zobowiązane do zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych (elektrycznych i/lub wodorowych) lub do zawierania umów przewozu osób tylko z podmiotami korzystającymi z takich taborów. Gminy dowiedzą się o objęciu nowym obowiązkiem od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, który będzie zobligowany do poinformowania włodarzy natychmiast po stwierdzeniu przekroczenia stężenia NO2.

KPO

Obowiązkowe SCT to realizacja postanowień z pakietu KPO; kamienia milowego E1G i E1L. Projekt sygnowany podpisem Krzysztofa Bolesty, sekretarza stanu w MKiŚ, ma zostać przyjęty do końca 2024 r. Koncepcja przewiduje też rozwój rynku prywatnego; Bolesta wymienia szereg dostawców krajowych, którzy mieliby tym samym przyczynić się do ograniczenia uzależnienia od wschodniej ropy - w Polsce produkuje się autobusy zeroemisyjne i infrastrukturę ładowarek; Solaris, Imacy Clean Power Technology, Medcom, Enika, Ekoenergetyka. Istotą proponowanych zmian jest osiągnięcie w Polsce kilku podstawowych zmiennych: ograniczenia emisji CO2 do 2030 r., poprawa jakości powietrza, redukcję hałasu.

Na razie modelowym przykładem określenia działania SCT jest Warszawa.

warsz.png
Źródło: UM Warszawa