Zaskakujący ruch Ryanaira. Nagle zmieniają zasady latania: reaguje cała branża

Po tym, jak Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego przyjęła z końcem czerwca br. normalizację standardów przewozu w liniach lotniczych obsługujących Kontynent, przedstawiciele branży podnieśli sprzeciw, stawiając ponad wymuszonym komfortem pasażerów, “wolność wyboru”. Airlines For Europe, największy branżowy hub, odpowiadający za ponad 70 proc. ruchu powietrznego, pytał: “Co dalej? Darmowy popcorn do biletów?”. Nagle zmienili zdanie.
Ryanair zmienia zasady latania. Nagła zmiana kursu
TRAN, czyli europejska komisja transportu, w której skład wchodzi m.in. delegacja polityczna z Polski – D. Joński, B. Szydło i K. Złotowski – przyjęła 24 czerwca br. dokument, nawołujący Parlament Europejski do zmian w polityce regulacji lotniczych. Wśród kilku innych chodziło o znormalizowanie standardu przewozu bagażu podręcznego we wszystkich liniach obsługujących pasażerów z Kontynentu. Przewoźnicy mieliby uznać ogólnoeuropejski standard darmowego bagażowego minimum (ale też np. znormalizować procedury dot. odszkodowań itp.).
Dotąd tego rodzaju norma nie istnieje, a linie lotnicze ustalają granice samodzielnie. Po opublikowaniu wyników głosowania wewnątrz Komisji (Polacy byli "za"), największe stowarzyszenie linii lotniczych – Airlines for Europe, grupujące takie podmioty jak Ryanair, Jet2, Lufthansa, Finnair, czy TUI i EasyJet – podniosło sprzeciw. Dyrektor zarządzająca Ourania Georgoutsakou pytała: “Co następne? Darmowy popcorn do biletu kinowego?”.
Komisja Europejska miała głosować nad przyjęciem rozwiązania Komisji TRAN już w lipcu br.. Jeszcze zanim do tego doszło, Ryanair zapowiedział zmianę. Ale na hegemonie nieba z Irlandii się nie kończy.
Więcej o sprawie: Unia zmienia zasady latania. Potężny cios w Ryanaira i WizzAira. Zyskają pasażerowie
Nowy plan Niemiec na granicę z Polską. Wkroczą cztery kolejne kraje Wyrok na Orlen. Rosyjski gaz uderza dzień po ogłoszeniu historycznego sukcesu polskiej grupyNowe standardy darmowego bagażu podręcznego. Ryanair zmienia zasady
Decyzję Ryanaira przekazuje brytyjski Independent, przywołując oświadczenie rzecznika prasowego spółki. Z obecnego standardu 40 x 25 x 20 cm bagażu podręcznego, Ryanair przejdzie na wymiary 40 x 30 x 20 cm (objętość 24 litrów z poprzednich 20). “Ta zmiana zostanie wprowadzona na wszystkich lotniskach w nadchodzących tygodniach” – czytamy.
Co ciekawe, tak ustalone przez Ryanair standardy przekraczają o 5 cm. te, proponowane w dokumentach europejskiej komisji TRAN. Posłowie postulowali o standaryzację 40 x 30 x 15 cm (torebka, torba na laptopa lub plecak) i dodatkowo mały bagaż podręczny o wymiarach 100 cm (7 kg).
Z oświadczenia przewodniczącej A4E Ouranii Georgoutsakou, którą przywołuje Independent, wynika ponadto, że ta decyzja zostanie zaimplementowana przez wszystkich członków stowarzyszenia. Na razie ta informacja nie została potwierdzona w żadnym oficjalnym komunikacie A4E. Krok grupy dziwi o tyle, że krótko po przegłosowaniu stanowiska Komisji TRAN Georgoutsakou, poza pytaniem o “darmowy popcorn do biletu”, stanowczo podnosiła, że lotniczy rynek europejski stoi na filarze wolności wyboru.
Parlament Europejski powinien pozwolić pasażerom zdecydować, których usług chcą, za które chcą płacić i, co ważne, za które nie chcą.
Chodziło o, zdaniem A4E, konsekwencje wprowadzenia standaryzacji bagażowej – wzrostów kosztów lotów dla wszystkich pasażerów, także tych, którzy nie skorzystaliby z nowej, maksymalistycznej normy podręcznej.
Standaryzcja bagażu podręcznego. Sprytne zagranie branży
Wśród członków A4E kilku pozostałych – EasyJet czy British Airways – nie zmieniają standardów. Wynika to jednak z faktu, że ich obecne już teraz wykraczają poza te, proponowane przez Komisję TRAN. EasyJet np. od zawsze dysponuje limitem 45 x 36 x 20cm.
Z ustaleń Independent wynika, że w propozycji Ryanaira i władz A4E nie chodzi o wyprzedzenie ruchu KE, a wprowadzenie do negocjacji. W dokumentacji Komisji TRAN, którą szczegółowo opisywaliśmy TUTAJ, posłowie proponowali wyraźnie standard, wynoszący jedną “rzecz osobistą” w postaci torby na laptopa, torebki lub plecaka o wymiarach 40 x 30 x 15 cm oraz jednego małego bagażu podręcznego o wymiarach 100 cm – wadze do 7 kg.
Linie lotnicze, proponując zwiększoną normę “rzeczy osobistej” (+ 5 cm), najprawdopodobniej otwierają drogę do negocjacji, by z zapisów zniknęła propozycja “małego bagażu podręcznego” – 7 kg, czyli walizki. Komisja TRAN spotyka się już niedługo – 16 lipca br., a procedowanie dokumentu o standaryzacji bagażu* znajduje się na agendzie całej kadencji 10. legislatury Komisji.


*Amending Regulations (EC) No 261/2004, (EC) No 1107/2006, (EU) No 1177/2010, (EU) No 181/2011 and (EU) 2021/782 as





































