biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Biznes > Wyciekła nowa strategia Biedronki. Teraz tak będą zdobywać nowych klientów
Michał Górecki
Michał Górecki 04.08.2025 18:30

Wyciekła nowa strategia Biedronki. Teraz tak będą zdobywać nowych klientów

Nowa strategia Biedronki ujawniona
Fot. Jeronimo Martins

Jeronimo Martins rozgląda się za narzędziami do zwiększenia sprzedaży o połowę w ciągu najbliższych 4 lat. Żeby dopiąć taką perspektywę, prezes Grupy Pedro Soares dos Santos zapowiedział przejęcia. Są już pierwsze typy, przewodnie zakładają fuzje w Polsce.

Biedronka chce zarabiać więcej

Do końca czerwca br. Biedronka otworzyła 81 sklepów, modernizując 34 swoje lokalizacje – wynika z najnowszych raportów finansowych JM. Daje to wynik 3.802 nieruchomości, co oznacza, że statystycznie wciąż łatwiej trafić w Polsce do Biedronki, niż Lidla (+900 lokacji). Z informacji ujawnionych przez Agencję Bloomberga wynika, że cała Grupa JM za strategiczny cel uważa dojście do wyniku rocznej sprzedaży równej 50 mld euro do roku 2029, przy uwzględnieniu, że ok. 70-80 proc. dochodu generują sklepy w Polsce – oznacza to konieczność odświeżenia strategii rozwojowej. 

Co może zrobić firma, posiadająca w kraju ok. 30 proc. rynku? Zacząć przejmować – wynika z zapowiedzi prezesa Pedro Soares dos Santosa.

Prezes zapowiada przejęcia. Są pierwsze typy

Dos Santos miał oświadczyć, że firma jest na etapie wypracowywania planu osiągnięcia celu finansowego we wskazanej perspektywie, a jedną z możliwości jest “bardziej agresywna strategia fuzji i przejęć” – element dotąd niemal nieobecny w strategii JM w Polsce. 

Według analityków Bloomberga naturalnym rynkiem rozwoju jest dla JM Polska, w konsekwencji firma miałaby skupić się na przejęciach konkurentów. W związku z perturbacjami, które od początku 2025 r. toczą sieć Carrefour Polska – pierwsze tropy padają właśnie na nich. 

Carrefour
Fot. Michal Zebrowski/East News

Przypomnijmy, że w lutym br. CP ogłosił planowane zamknięcia, zwolnienia i redukcję przestrzeni handlowej. Sieć ma w Polsce ponad 800 placówek, co oznacza – z perspektywy Biedronki – realny potencjał do rozwoju sieci przez fuzję. Bloomberg odnotowuje, że to ruch “nie w stylu” strategii rozwojowej Biedronki, która dotąd skupiała się na rozwoju własnej sieci, nie korzystając z przejęć. Ale ambitny cel zwiększenia obrotu rocznego o połowę w perspektywie 4-5 lat może nie pozostawiać innej możliwości, zwłaszcza przy już tak nasyconym, ok. 30-procentowym, rynku.

Jeśli przejęcie, to raczej na mniejszą skalę

Dyrektor finansowa firmy Anna Luisa Virginia, przywoływana przez Bloomberga, oświadczyła, że firma monitoruje sytuację i jest otwarta na dalsze konsultacje, także ws. potencjalnych przejęć. Nie jest jasne, o jakiej liczbie sklepów Carrefoura może myśleć JM.

Ostatnie wyniki finansowe całej Grupy Jeronimo Martins z pierwszego półrocza br. raportują wzrost o 6 proc. do 17,4 mld EUR. Zysk netto też rośnie: +7 proc. (269 mln euro). I podobnie wyglądają wyniki samej Biedronki; pierwsze półrocze wygenerowało 12,4 mld euro, choć – co punktuje raport – spadł zysk netto; 142 mln euro (-8,9 p. proc. rdr.).

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: