Handel to jeden z podstawowych procesów gospodarczych, polegający na wymianie towarów pomiędzy uczestniczącymi podmiotami. Narzędziem pośredniczącym w handlu są pieniądze, choć w dawnych czasach na porządku dziennym był handel wymienny, czyli barter.
Możemy wyróżnić kilka rodzajów handlu, gdzie najpowszechniejszy we współczesnym świecie jest podział na handel detaliczny i handel hurtowy. Coraz większą popularnością cieszy się także handel elektroniczny (internetowy), który pomimo zaangażowania dodatkowego pośrednika (kuriera) często stanowi znacznie tańszą opcję od handlu tradycyjnego. W stale zmieniającym się świecie dążącym do globalizacji różnych procesów, istotny jest także handel międzynarodowy.
Z punktu widzenia jednostki, handel w Polsce charakteryzuje się łatwą dostępnością towarów i ich szerokim asortymentem, właściwym dla kraju pierwszego świata. Większość sektorów gospodarki jest pozbawiona bezpośredniej ingerencji państwa, które ogranicza się wyłącznie do określania stawek podatkowych.
Ceny w Polsce na pewno są tematem budzącym burzliwe dyskusje – trzeba jednak wiedzieć, że ich poziom uzależniony jest od wielu czynników – tak zewnętrznych (np.: ceny importowanych półproduktów), jak i wewnętrznych (np.: inflacja czy podatki). Odpowiednia polityka rządu na pewno mogłaby w znaczny sposób wpłynąć nie tylko na niższe ceny, ale i wyższe wynagrodzenia Polaków, a więc i większą ich siłę nabywczą.
Oprócz wewnętrznej kondycji rodzimego rynku, warto na polski handel (import i eksport) spojrzeć również z punktu widzenia makroekonomicznego, a być może i również geopolitycznego – szacując bilans handlowy kraju i oceniając naszych najważniejszych partnerów zagranicznych.
Jak wynika z najnowszych danych zbiorczych, pochodzących z 2022 roku, bilans handlowy Polski jest ujemny. Wartość eksportu z Polski oszacowano na 360,5 mld USD, natomiast importu na 381,2 mld USD.
Najważniejszym partnerem Polski od wielu lat pozostają Niemcy, gdzie wartość eksportu w pierwszej połowie 2023 roku wyniosła aż 264,5 miliarda złotych. Na drugim miejscu znalazły się Czechy (59,4 mld zł), a na trzecim Francja (59,2 mld zł). Pierwszą piątkę zamyka Wielka Brytania (46,9 mld zł) i Włochy (44,2 mld zł).
W przypadku importu sprawa wygląda nieco inaczej, choć na pierwszej pozycji nadal znajduje się nasz sąsiad zza Odry, gdzie wartość importu wyniosła 181,1 miliarda złotych. Na drugim miejscu zaś znalazły się Chiny, skąd zakupiliśmy towary za 123,3 miliarda złotych. Podium zamknęły Włochy z wynikiem 44,3 miliarda złotych. Czwarte miejsce przypadło Stanom Zjednoczonych (39,3 mld zł), a piąte Holandii (35,2 mld zł).
Pokaż więcej
Główny Inspektorat Sanitarny alarmuje konsumentów po tym, jak urząd otrzymał informację od producenta: piwo zero, które miało być bezalkoholowe, przez błąd na linii produkcyjnej zawiera ponad 5 proc. alkoholu. Piwo "niespodzianka" znika ze sklepowych półek. Ruszyła specjalna infolinia dla klientów.
W drugim kwartale spadek zysku netto właściciela Biedronki wyniósł prawie 30 proc. W tym samym czasie jednak przychody osiągnęły wzrost na poziomie niecałych 7 proc. Jak zapowiada prezes Jeronimo Martins, będą inwestycje w ceny, by zachować konkurencyjność. Pojawią się też nowe sklepy. Utrzymanie pozycji lidera nie będzie jednak łatwe.
Holenderska sieć dyskontów Action ma ambitne plany, które mogą znacząco wpłynąć na rynek detaliczny w Europie. W drugiej połowie 2024 roku firma zamierza otworzyć setki nowych sklepów, zwiększając swoją obecność na kluczowych rynkach i stworzyć tysiące nowych miejsc pracy.
Hegemonia rynkowa Biedronki i Lidla jako efekt wojny handlowej pomiędzy dwiema sieciami bezpośrednio przekłada się na kondycję i zasady panujące na całym rynku - pierwsze półrocze 2024 r. zamknęło się z dodatnim wynikiem liczby promocji wśród sieci handlowych. Markety tną ceny, mimo spadającej inflacji, bo taką strategię narzucili najwięksi.
Kebaby, choć w Polsce nie mają zbyt wiele wspólnego z daniami, które serwuje się w zachodniej części Azji, stały się jednym z ulubionych nad Wisłą przysmaków. To się jednak może zmienić przynajmniej w kwestii nomenklatury. O prawo do nazwy kebab upomnieli się bowiem Turcy. Wywierają oni na Komisję Europejską presję, aby uregulować stosowanie nazwy kebab i przestać sprzedawać pod tą nazwą dania, które w ich ocenie prawdziwym tureckim kebabem nie są.
Wittchen, polska marka segmentu premium, po raz kolejny proponuje specjalną promocję swoich produktów w Lidlu. Sieć sklepów poinformowała o terminie i cenach. Przecenione produkty Wittchen będą dostępne dosłownie chwilę; trzeba się spieszyć.
Mandat za parkowanie nawet w przypadku poprawnie pobranego biletu, umieszczonego za szybą samochodu. To możliwe i choć skala specyficznego błędu jest trudna do oszacowania, warto o nim pamiętać.
Najnowsze badanie rynku FMCG, czyli produktów pierwszej potrzeby, dystrybuowanych zwykle przez sieci marketów, obrazuje skalę wydatków najpopularniejszych sklepów na to, by ściągnąć nas w ich progi. Wojna handlowa trwa w Polsce od dawna, więc podium nie dziwi. Dziwi jednak skala wydatków.
Market budowlany Castorama z Piły (woj. wielkopolskie) opublikował w mediach społecznościowych spot promujący jedną z oferowanych promocji. Problem w tym, że do udziału zmuszono zaangażowano pracowników sklepu, którzy a capella wykonują… wariację piosenki ”Chodź, pomaluj mój świat”. Wyszło tak, że nagranie zyskuje coraz większą popularność w sieci. Jednak nie z powodów, których życzyłoby sobie kierownictwo sklepu. Ani pewnie sami pracownicy.
Ceny w sklepach sukcesywnie rosną. W trakcie wakacji sieci detaliczne stosują przemyślaną taktykę agresywnej walki cenowej, ale im dalej w lato, tym powrót do rynkowych stawek podatku jest coraz wyraźniej przerzucany na ceny końcowe. Niedługo możemy spodziewać się apogeum - wynika z rynkowej analizy ekspertów.
Poczta Polska debiutuje w segmencie e-commerce. Modernizację pomnika socjalizmu zapowiedziało niedawno Ministerstwo Aktywów Państwowych, mówiąc o “planie transformacji”. Szczegółowy plan mamy poznać niedługo, tymczasem Poczta Polska wystartowała w nowym segmencie; e-commerce. W sklepie internetowych sprzedaje… wszystko.
Auchan, francuska sieć okrzyknięta niedawno najtańszym sklepem w Polsce, publikuje wyniki finansowe za 2023 r. Na pierwszy rzut oka w liczbach wszystko wygląda dobrze: przychody, zysk netto, zysk operacyjny czy podatek, który zasilił budżet państwa. Ale coś jest nie tak. Być może to polska kara za to, że sieć za długo zastanawiała się nad swoją przyszłością w Rosji.
Popularna platforma handlowa utrudniała Polakom wypłatę pieniędzy za sprzedane za jej pośrednictwem towary - przekazuje w raporcie z międzynarodowego śledztwa UODO - Urząd Ochrony Danych Osobowych.
Popularna drogeria likwiduje sklepy, które nie przynoszą korzyści. Sieć jest jedną z największych i najdłużej działających na rynku kosmetycznym. Powodem takiej decyzji jest silna konkurencja. Przedstawiamy szczegóły.
Biedronka inauguruje letni program przecen, połączonych ze specjalnymi centrami dystrybucyjnymi, ustawionymi przed kilkudziesięcioma sklepami w Polsce. Do tego sieć rusza w trasę autobusem sygnowanym swoim logo. Rozwiezie nim Polaków do poszczególnych sklepów. “Przygotowywaliśmy się od wiosny” - przekazuje biuro Jeronimo Martins.
Trend “NoLo” zdaje się rosnąc w siłę. Lidl wprowadza rewolucyjną sekcję w swoich sklepach, promując „no alcohol, low alcohol”, czyli produkty znanych marek alkoholowych, ale pozbawionych alkoholu. Od połowy czerwca kupimy już bezalkoholowy rum, gin, martini, wino i piwa kraftowe, na czele z największym browarem w Polsce - Pintą.
Jeronimo Martins, spółka zarządzająca siecią Biedronki, odpowiada na zarzuty formułowane przez UOKiK o prowadzeniu zmowy rynkowej z konkurentem Dino Polska. Sieć tonuje nastroje, przyznaje, że większość usług transportowych realizuje w ramach długoletnich kontraktów.
Wpływy, jakie państwo czerpie z akcyzy na alkohol, pokrywają zaledwie jedną czwartą wielomiliardowych kosztów, jakie on generuje. Ponadto każdego roku przyczynia się do śmierci nawet 35 tysięcy osób. Tymczasem ministra zdrowia chce zwiększenia akcyzy na alkohol i papierosy.
Nike zanotowało największy spadek w historii, przyczyniając się przy tym do ogólnego dołowania wyniku S&P500, czyli giełdowych gigantów kapitalizacji. I choć biednieć jak Nike, to wciąż się niewyobrażalnie bogacić, to 20-procentowy spadek w trakcie jednej sesji może okazać się przełomem - nie w rzeczywistości giełdowej, a społecznej. Sugerują to analitycy.
Żabka ma dobrą passę, tym razem biuro prasowe sieci zdradza szczegóły nowego, lobbującego ekologiczne postawy, rozwiązania. Z wybranych punktach możesz już kupić wodę za 15 groszy. Warunek jest jeden.
Biedronka zapowiada okazję, która może podbić początek lata. Superhit trafi na półki w poniedziałek 1 lipca i potrwa do soboty 13 lipca. Co zaproponował Jeronimo Martins?
Biedronka odda klientom 150 zł - wynika z komunikatu, który publikuje właściciel sieci Jeronimo Martins. To reakcja na decyzję Urzędu Ochrony Konsumenta i Konkurencji, w myśl której Biedronka wprowadziła klientów w błąd. Chodzi o akcję promocyjną “Magia Rabatów – Zabawki i Książki”. Skorzystałeś z promocji od 1 do 3 grudnia 2022 r.? Możesz odzyskać pieniądze.
Proces gonienia Zachodu w Polsce, obrazowany nowym raportem GfK - an NIQ, może sugerować jeszcze długie lata pozostania w tym wyścigu. Czerwcowy raport siły nabywczej polskiego konsumenta w handlu detalicznym ustawia nas w ogonie Europy. Wyprzedzają nas choćby Czechy, a my - jedynie Serbię, Bułgarię i Rumunię. Do średniej europejskiej wciąż daleko.
Przedstawiciele branży spożywczej odnoszą się do postępującego w Polsce wycofywania alkoholu z przestrzeni publicznej. Komunikat Polskiej Izby Handlu może zdziwić, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę dosłowność i stojące za nią dane.
Z najnowszego raportu firmy technologicznej Proxi.cloud wynika, że galerie handlowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród Polaków. W większości województw zwiększył się ruch w centrach i galeriach. Wzrosła także liczba unikalnych klientów.
W ciągu pierwszych pięciu miesięcy bieżącego roku, Ministerstwo Finansów (MF) oraz Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) przeprowadziły intensywne działania kontrolne mające na celu zwalczanie nieuczciwych praktyk związanych z wydawaniem paragonów fiskalnych przez przedsiębiorców. Jakie były jej efekty? Posypały się kary.
Warszawski poranek giełdowy 15 marca br. wycenia gdańskiego właściciela wielkiej odzieżowej piątki - House, Cropp, Mohito, Reserved, SinSay - na poziomie 33 mld zł. Ale do 17.00 giełda obniża wartość firmy o 12 mld zł. Maklerzy i analitycy rynkowi ruszają z szeregiem danych i w końcu wyrokiem: LPP odnotowała historyczny spadek w trakcie jednej sesji. Polską firmę pogrążył raport amerykańskiego przedsiębiorstwa badawczego Hindenburg Research; stawiając zarzuty o sfingowane opuszczenie rosyjskiego rynku. Trzy miesiące później policja wszczyna śledztwo nadzorowane przez prokuraturę, a Komisja Nadzoru Finansowego pozostaje w kontakcie ze swoim odpowiednikiem w USA.
W tym tygodniu w sklepach Lidl Polska ruszyła wyjątkowa okazja, czyli - Tydzień XXL. Klienci będą mieli okazję zakupić różnorodne produkty w większych opakowaniach po atrakcyjnych cenach. W ofercie znajdują się zarówno mięsa, wędliny, makarony, sery, jak i przekąski oraz mrożone desery.