biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Praca > W tym przypadku szef może odwołać urlop. Przepisy są jednoznaczne
Zuzanna Kłosek
Zuzanna Kłosek 20.06.2025 17:30

W tym przypadku szef może odwołać urlop. Przepisy są jednoznaczne

pracownik
Fot. daha3131053/Pixabay

Każdy pracownik ma prawo do urlopu. Nie oznacza to jednak, że w miejscu pracy nie mogą pojawić się pewne komplikacje, które staną nam na drodze do odpoczynku. Co w takiej sytuacji? Czy pracodawca może nas odwołać z już trwającego urlopu? I co jeśli to my nie chcemy wziąć wolnego? Przepisy w tych przypadkach są jednoznaczne.

Zawsze masz prawo do urlopu. Ale…

Niezależnie od zajmowanego stanowiska, wykonywanego zawodu czy formy zatrudnienia, każdy potrzebuje (i powinien) czasem odpocząć. Mimo to jedynie osoby zatrudnione na mocy umowy o pracę, mają prawo do w 100 proc. płatnego urlopu wypoczynkowego. Zależnie od stażu pracy, każdemu pracownikowi przysługuje 20 lub 26 dni wolnego, w tym 4 dni urlopu “na żądanie”. Zgodnie z Kodeksem Pracy, zasadniczo urlopy są udzielane zgodnie z planem urlopów (lub po porozumieniu pracowniczym).

W wyjątkowych sytuacjach plan ten może jednak ulec zmianie — za sprawą którejkolwiek ze stron umowy. Do czego wówczas zobowiązani są pracownicy? Warto pamiętać o kilku zasadach.

Poważne problemy w całej Polsce, te osoby mogą stracić dochód. "Sytuacja jest bardzo zła" Gazetka Action pełna nowości przed długim weekendem. Te hity będziesz zabierać ze sobą w każdą podróż

Czy szef może odwołać pracownika z urlopu?

Wiele osób ma wątpliwości co do tego, czy w czasie urlopu ma obowiązek np. odebrać telefon w celach służbowych. Zgodnie z przepisami: nie, ale jest jeden wyjątek. W szczególnej sytuacji pracodawca może nie tylko kontaktować się z nami w okresie wypoczynkowym, ale nawet odwołać nas z urlopu. Wówczas pracownik ma obowiązek wrócić do pracy, niezależnie od swojego obecnego miejsca pobytu.

Takie przypadki ograniczone są jednak pewnymi zasadami. Przede wszystkim pracodawca może zrobić to tylko wtedy, gdy obecność pracownika jest niezbędna do zapewnienia prawidłowego toku pracy lub gdy wystąpią nieprzewidziane wcześniej okoliczności.

Warto również pamiętać, że w takiej sytuacji pracownik wciąż ma swoje prawa — ale i obowiązki. Co się stanie, jeśli się z nich nie wywiąże?

woman-7401593_1280.jpg
Fot. Surprising_Media/Pixabay

Praca bez urlopu. Kodeks pracy nie pozostawia wątpliwości

W sytuacjach kryzysowych, gdy pracodawca skutecznie odwoła nas z urlopu, mamy obowiązek stawić się w miejscu pracy. W przeciwnym razie może to zostać potraktowane jako naruszenie obowiązków pracowniczych i musimy liczyć się z ewentualnymi konsekwencjami:

  • naganą
  • karą finansową
  • rozwiązaniem umowy w trybie dyscyplinarnym.

Po odwołaniu, pracownik ma prawo do odebrania niewykorzystanych dni urlopu w innym terminie. Wszelkie koszty związane z powrotem do pracy, takie jak bilet lotniczy, zwrot kosztów za hotel czy zarezerwowane atrakcje, leżą natomiast po stronie pracodawcy — naszym zadaniem jest natomiast ich odpowiednie udokumentowanie. Co więcej, jeśli pracownik stwierdzi, że pracodawca odwołał go z urlopu bez uzasadnienia, ma prawo skierować sprawę do sądu.

Co natomiast w sytuacji, kiedy z jakiegoś powodu to pracownik postanowił nie wykorzystywać urlopu?  W teorii pracodawca nie ma możliwości zmusić nas do wzięcia wolnego. Są jednak dwa wyjątki od tej zasady:

  • gdy pracownik ma zaległy urlop (z ubiegłego roku)
  • gdy pracownik ma niewykorzystany urlop i jest w okresie wypowiedzenia.

Pracownicy, którzy unikają wzięcia urlopu, powinni mieć na uwadze, że zaległe dni wolne przepadają po 3 latach. Wówczas nie możemy już dochodzić swoich roszczeń. Ekwiwalent za niewykorzystany urlop przysługuje natomiast jedynie w sytuacji, gdy urlopu nie można już wykorzystać, z powodu wygaśnięcia stosunku pracy.

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: