biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > W 2,5 godziny z Warszawy do Berlina. Superszybkie pociągi mogą podbić polskie tory
Sylwia Nowosińska
Sylwia Nowosińska 15.07.2025 15:45

W 2,5 godziny z Warszawy do Berlina. Superszybkie pociągi mogą podbić polskie tory

Velaro, Siemens, Pociągi
Fot. Siemens.com

Podróż pociągiem z Warszawy do Berlina obecnie zajmuje obecnie 6 godzin i 15 minut. To sporo czasu dla tych, którzy ruszają do stolicy Niemiec na studia, do rodziny lub w celach zawodowych. Wkrótce tą samą trasę będzie można przejechać nawet trzy razy szybciej. Dzięki temu zamiast samolotu pasażerowie mogą w przyszłości wybierać bardziej ekologiczny pociąg. Właśnie na polskich torach zakończyły się testy rozwiązania, które może sprawić, że ten scenariusz będzie realny.

Nowoczesne i wygodne pociągi ICE3neo wkrótce zawiozą nas do Berlina?

Niemieckie koleje Deutsche Bahn zakończyły właśnie testy superszybkiego pociągu ICE3neo firmy Siemens. Jak Informuje “Dziennik Gazeta Prawna” testy pociągu Velaro odbywały się na torze w Żmigrodzie (woj. dolnośląskie). Przedstawiciele kolei potwierdzili, że testy to jeden z kroków przygotowujących do jazdy po polskich torach. Pociągi mają być sprawdzane także we Francji. 

Niemcy, którzy korzystają z tych pociągów od kilku lat na stronie internetowej Deutsche Bahn zachwalają składy ze względu na szereg różnych zalet. Wśród nich wymieniane są:

  • Gniazdka elektryczne przy każdym siedzeniu w klasie 1. i 2.
  • Adaptacyjne oświetlenie w zależności od pory dnia 
  • Haczyki na ubrania znajdują się na wszystkich rzędach foteli, a na oparciu przedniego fotela zamontowano uchwyty na tablety dla pasażerów
  • W toaletach pociągów ICE3neo działają bezdotykowe dozowniki mydła i środków do dezynfekcji
  • Miejsce na bagaż dla pasażerów i schowki zaprojektowane również na poziomie podłogi
  • Szyby w pociągach ICE3neo przepuszczają fale radiowe, co gwarantują znacznie lepszy zasięg internetowy w pociągu
     

Niemieckie pociągi z łatwością pokonują Pendolino

Pociągi ICE3neo mogą rozpędzać się do 320 km/h. Dla porównania obecne w Polsce składy Pendolino, które kursują na trasach do największych polskich miast rozpędzają się do 250 km/h. Taką prędkość są w stanie osiągnąć tylko na kilku odcinkach, gdzie są odpowiednie warunki na torach. 

Zrzut ekranu 2025-07-15 145518.png
Przedstawiciele niemieckich kolei zachwalają pociągi firmy Siemens. Źródło: int.bahn.de

Rewolucja na torach nie nastąpi jednak z dnia na dzień. Aby szybciej dotrzeć do Niemiec, pasażerowie będą musieli poczekać co najmniej 10 lat. Będzie to możliwe jedynie na połowie trasy - między Warszawą i Poznaniem, gdzie powstaje tzw. trasa igrek. Taka zmiana miałaby jednak pasażerom możliwość dotarcia do Berlina w zaledwie ok. 2,5 godziny, dzięki czemu więcej osób mogłoby stawiać na podróż pociągiem, która dawałaby nie tylko oszczędność czasu w porównaniu do samolotu (na lotnisko musimy dotrzeć co najmniej 2h przed podróżą), ale też emitowałaby mniejszy ślad węglowy, dzięki czemu podróżni mogliby świadomie zadbać o środowisko.

Zobacz też: Bilety na pociągi droższe nawet o 20 zł. W tej sytuacji trzeba będzie zapłacić więcej

Firma Siemens szykuje się do przetargu?

Pojawiły się też sugestie, że testowanie pociągów ICE3neo należących do marki Siemens Velaro to tylko PR-owa zagrywka przed nadchodzącym przetargiem. Były prezes spółki CPK Mikołaj Wild (pełnił funkcję za czasów rządów PiS), zamieścił wpis na platformie X, w którym sugerował testy Velaro w Polsce w rzeczywistości mają poprawić pozycję niemieckiej firmy Siemens w przetargu na dostawę szybkich pociągów, które mają kursować po linii igrek. Najpóźniej za dwa lata rządowa spółka ma ogłosić przetarg na zakup na 40 składów, które osiągają prędkość powyżej 300 km/h.

Na reakcję przedstawicieli Centralnego Portu Komunikacyjnego nie trzeba było długo czekać. Wiceprezes spółki CPK Piotr Rachwalski nie zgadza się z tymi zarzutami. Cytowany przez DGP Rachwalski wskazuje, że Deutsche Bahn będzie jednym z wielu przewoźników, którzy będą mogli starać się o zezwolenia do jazdy po polskich torach. 

Wiceprezes CPK odkreśla również, w przetargu na zakup pociągów rozpędzających się powyżej 300 km/h szanse dla startujących przedsiębiorstw będą równe. Jednocześnie Piotr Rachalski zaznacza, że polskie firmy nie miały szans, by w ciągu kilku lat wyprodukować samodzielnie pociąg rozpędzający się do 250 km/h, choć poprzedni rząd zakładał taką możliwość.
Zobacz także: Kamień milowy ws. CPK osiągnięty. Nowa ustawa ma przyśpieszyć inwestycję

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: