W dwie godziny do Londynu, Paryża i Brukseli. Tak wygląda podróż pociągiem szybszym niż Pendolino

Działające od lat w Polsce Pendolino to jeden z wygodniejszych pociągów w całej Europie. Są jednak na starym kontynencie połączenia kolejowe, o których warto pamiętać, kiedy wybieramy się w biznesową lub turystyczną podróż po Europie. Jednym z takich połączeń jest Eurostar, który zabierze nas w podróż do Francji, Belgii i Holandii w cenie niższej niż samolot, a komfort związany z tym wyjazdem zapamiętamy na długo. Jaki jest czas przejazdu i opłaty za bilet? Wiele osób może się zdziwić.
Podróż pociągiem Eurostar, tak wygląda dojazd na dworzec
Na okazję do podróży pociągiem Eurostar trafiłam przypadkiem, szukając najwygodniejszej opcji, aby dostać się z Londynu na sesję Parlamentu Europejskiego do Brukseli. Ci, którzy chociaż raz podróżowali ze stolicy Wielkiej Brytanii, wiedzą zapewne, że większość tamtejszych lotnisk znajduje się poza miastem i dotarcie do nich oznacza dodatkowe koszty, które mogą wynieść nawet 20-25 funtów (100-125 zł) za sam dojazd na lotnisko pociągiem w jedną stronę. Podróż koleją z dworca St Pancras International wydaje się więc doskonałą alternatywą, zwłaszcza, że możemy tam dojechać metrem lub pociągiem z centrum Londynu w ok. 20 minut i zapłacić za bilet 2,90 funtów (ok. 15 zł). Tymczasem na dojazd do większości lotnisk w Londynie trzeba poświęcić co najmniej godzinę.

Pociąg Eurostar: kontrola bezpieczeństwa jak na lotnisku. Co z limitami płynów?
Po dotarciu na dworzec St Pancras International łatwo znajdziemy miejsce, z którego odjeżdża pociąg Eurostar. Doprowadzą nas do niego odpowiednie i wyraźne oznaczenia. Kiedy dotrzemy na miejsce, czeka nas kolejka, jak na lotnisku, do bramek, przy których musimy zeskanować swoją kartę pokładową. Kiedy już to zrobimy, czeka nas kontrola bezpieczeństwa.

W przeciwieństwie do podróży samolotem nie musimy martwić się jednak o pojemność zabranych w podróż kosmetyków, ponieważ nie ma tutaj żadnych limitów. Nie ma też stresu, że musimy szybko wypić lub wyrzucić kupiony przed kontrolą bezpieczeństwa napój, taki jak kawa, czy sok. Jeżeli wzięliśmy kawę z kawiarni na dworcu, przed kontrolą bezpieczeństwa możemy położyć ją na specjalnej tacy i dostaniemy ją ponownie po kontroli. Ograniczenia dotyczą jednak zabieranego do pociągu alkoholu. Można wziąć ze sobą maksymalnie cztery puszki piwa lub butelkę wina.
Limit bagażu różni się od tego na lotnisku
Jeżeli zastanawiacie się, czy podczas podróży z Londynu do Belgii, Francji lub Holandii wybrać pociąg Eurostar, zamiast samolotu, niewątpliwą zaletą tego pierwszego są limity na bagaż. Po pierwszej nie ma tutaj żadnych ograniczeń dotyczących wagi walizek, które ze sobą zabieramy, po drugie możemy zabrać aż dwie sztuki dużego bagażu (do 85 cm długości) oraz jeden bagaż podręczny. Jest to więc doskonała opcja dla wszystkich osób, które zwykle podczas podróży samolotem muszą dopłacać dodatkowo za bagaż.
Kolejną zaletą, która daje pociągom Eurostar przewagę nad podróżą samolotem, jest fakt, że nie musimy stawiać się na lotnisku 2 godziny przed odjazdem. Choć na mojej trasie konieczna była kontrola paszportowa (Wielka Brytania jest poza Unią Europejską), to rekomendowany czas dojazdu na miejsce to ok. godzina przed odjazdem pociągu, a bramki zamykają się 30 minut przed odjazdem.
Dojazd pociągiem Eurostar do Brukseli i Paryża
Jak wygląda sama podróż? Dojazd z dworca kolejowego St. Pancras do dworca Brussels Midi/Zuid trwa dwie godziny i jedną minutę. Do Paryża dojedziemy w 2 godziny i 22 minuty, a do Amsterdamu, w zależności od godziny odjazdu, albo w 4h i 15 min albo w 4h i 45 minut.
Poniżej wszystkie trasy, na których kursuje pociąg Eurostar.

Najbardziej fascynującym elementem podróży mógłby wydawać się przejazd przez Tunel pod kanałem La Manche, który w najniższym punkcie znajduje się 75 metrów poniżej dna morskiego i 115 metrów poniżej poziomu morza. Tunel jest dostosowany do prędkości ok. 200 km/h, jednak dla bezpieczeństwa pociągi przejeżdżają przez niego z prędkością 160 km. Samej podróży przez tunel możemy nawet nie zauważyć, bowiem trwa ona zaledwie prze pół godziny.
Pociąg Eurostar osiąga prędkość do 300 km/h. To znacznie więcej niż znane w Polsce Pendolino, które może osiągnąć prędkość ok. 250km/h, to jednak ze względu na warunki na polskich torach osiąga tu o ok. 50 km/h mniej. Średnia i maksymalna prędkość daje pociągom Eurostar miejsce w top 5. najszybszych tego typu maszyn w Europie zaraz obok hiszpańskiego AVE-S103, francuskiego TGV InOui, włoskiej Freciarossy i tuż przed niemieckim ICE Sprinter.

Prędkość to jednak nie wszystko. Ważny jest także ekologiczny aspekt tej podróży. Według przykładowego kalkulatora skandynawskich linii SAS Airlines, ślad węglowy na jednego pasażera podróżującego z lotniska Heathrow w Londynie do Brukseli to 39,5 kg dwutlenku węgla. Dla porównania ślad węglowy na pasażera na kilometr za podróż pociągiem Eurostar wynosi ok. 6 gramów, co przy podróży ze stacji St. Pancras w Londynie na dworzec Midi Zuid w Brukseli daje ok. 2,22 kg C02, czyli niemal 20 razy mniej niż podróż samolotem. Dla tych, którym leży na sercu ochrona środowiska, podróż pociągiem jest więc zdecydowanie bardziej ekologiczna.
Jak w każdej podróży pociągiem, ważne są też oczywiście ceny biletów. W tym przypadku ceny z Brukseli zaczynają się już od 29 euro, a z Paryża od 44 euro. Tak jak w przypadku linii lotniczych cena zależy do sezonu, pory dnia i tego, jak dużym wyprzedzeniem kupujemy bilet.





































