Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Handel > Vectra i Multimedia Polska pod lupą UOKiK. Chodzi o rabat dla klientów
Michał Górecki
Michał Górecki 14.05.2024 15:31

Vectra i Multimedia Polska pod lupą UOKiK. Chodzi o rabat dla klientów

Vectra/Katowice
Fot. Google Maps/Vectra - Katowice

Urząd Ochrony Konsumenta i Konkurencji prowadzi postępowanie w sprawie Vectry i Multimedia Polska, dostawcy usług medialnych i operatora telewizji kablowej. Prezes UOKiK przekazał nowe informacje w najnowszym raporcie ze śledztwa.

Vectra i Multimedia Polska pod lupą UOKiK

Kontrolerzy przyjrzeli się działalności Vectry - spółki akcyjnej z Gdyni, jednego z największych operatorów telewizji kablowej w Polsce (usługi w przeszło 400 miastach) i przedsiębiorstwu Multimedia Polska - kaliskiej spółce oferującej dostęp do telewizji kablowej i szerokopasmowej sieci przesyłu. W raporcie z postępowania UOKiK zauważa, że obie te firmy oferują swoim klientom rabaty za korzystanie z elektronicznych faktur, wyrażenie zgód marketingowych i terminowe opłacanie rachunków. W teorii brzmi jak co druga oferta większej firmy, konkurującej z szeregiem innych już nie ceną, a pakietowaniem usług dodatkowych. Ale w przypadku Vectry i Multimedia Polska UOKiK zwraca uwagę na co innego.

Zobacz też: Linie lotnicze pod okiem kontrolerów. UE tropi "ekościemę". Kto oszukuje?

Czarne chmury nad Pocztą Polską. To on zdecyduje o jej losie

Rabat za zgodę marketingową musi być jasny

Prezes UOKiK Tomasz Chromy tłumaczy, że obie firmy miały niewystarczająco jasno zaznaczać, że cena zawierająca rabat (zgoda marketingowa oznacza de facto sprzedaż danych, przynajmniej tej jednaj spółce, z którą zawieramy umowę, a często także jej partnerom), nie jest ceną regularną, a właśnie obwarowaną rabatem, za który musimy wykonać konkretne czynności. Każdy z trzech warunków jest równoznaczny z rabatem w wysokości 5 zł. W sumie 15 zł:

  • zgoda marketingowa,
  • korzystanie z elektronicznych faktur,
  • terminowe płatności.

Ma to miejsce zarówno w przekazach marketingowych, jak i podczas rozmów sprzedażowych z konsultantem. Konsument jest zachęcany atrakcyjną ofertą abonamentu na internet stacjonarny lub zawierający go szerszy pakiet usług, ale nie otrzymuje od razu jasnej informacji, że np. nieudzielenie określonych zgód (na marketing i e-fakturę) lub ich wycofanie będzie się wiązało z wyższymi opłatami - czytamy w sekcji wniosków.

Konsumenci muszą wiedzieć

Chromy podnosi wprost, i być może na przyszłość dla wielu innych firm, że konsument musi być poinformowany wprost, że nieudzielenie tego rodzaju zgody (albo nieterminowe płacenie zobowiązań) wiąże się z utratą rabatu - bo taka informacja w istocie widnieje w regulaminie, ale nie jest komunikowana.

Vectra i Multimedia Polska konsumentom, którzy nie opłacają rachunków w terminie lub mają zaległości w płatnościach podwyższają kolejne faktury o wartość rabatu, który był uwzględniony w cenie oferty dotyczącej internetu stacjonarnego. Takie zaległości mogą dotyczyć nie tylko opłat abonamentowych za internet stacjonarny, z którym jest związany otrzymany rabat, ale także wszystkich innych płatności, które mogą być uwzględnione na jednej fakturze. Przykładowo – za różne usługi dodatkowe, które użytkownik zamówił od firmy telekomunikacyjnej. Rabat można odzyskać dopiero po uiszczeniu zaległych i aktualnych płatności - relacjonuje UOKiK. 

Prezes UOKiK kontra firmy telekomunikacyjne

Jeżeli opisany powyżej przykład brzmiał znajomo, to nic dziwnego. Podobnych postępowań, choć to jest najnowsze, a raport z przebiegu procesowego został udostępniony we wtorek 14 maja, prezes UOKiK prowadzi zdecydowanie więcej. Poza Vectrą i Multimedia Polska podobne praktyki zarzuca się Canal +, T-Mobile, Netii czy Orange. Jeśli zarzuty się potwierdzą, Vectrze i Multimedia Polska, grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu. 
 

Tagi: UOKiK prawo Kara