Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > Upadek znanego polskiego banku. Podano kluczowy termin dla klientów, jeśli go przekroczą, będą płacić
Zuzanna Ptaszyńska
Zuzanna Ptaszyńska 03.08.2023 20:01

Upadek znanego polskiego banku. Podano kluczowy termin dla klientów, jeśli go przekroczą, będą płacić

pusty-portfel-upadek-banku
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Klienci Getin Noble Banku, który ogłosił upadłość, tylko do 21 sierpnia br. będą mogli za darmo zgłaszać swoje wierzytelności w postępowaniu upadłościowym. Później będą musieli zapłacić ponad tysiąc złotych, trzeba się więc spieszyć.

Upadek Getin Noble Banku. Wierzyciele mają nieco ponad 2 tygodnie na bezpłatne zgłoszenie

Ważna informacja dla osób posiadających kredyty we frankach szwajcarskich i innych, które mają do przekazania szczegóły dotyczące wierzytelności wobec upadłego Getin Noble Banku. Instytucja nie jest w stanie uregulować swoich zobowiązań wobec wierzycieli i wymaga przeprowadzenia procesu upadłościowego, aby rozwiązać jego sprawy finansowe i majątkowe. Aby zgłosić więc swoje roszczenia, trzeba skorzystać z Krajowego Rejestru Zadłużonych (KRZ). 

Co istotne, do 21 sierpnia br. takie zgłoszenia są bezpłatne. Po tym terminie zostanie wprowadzona obowiązkowa opłata w wysokości 1 010,49 zł za złożenie wierzytelności. 

Należy wiedzieć, że fakt zakończenia lub wypowiedzenia kredytu, a nawet egzekwowania kredytu przez bank od dawnych kredytobiorców, nie stanowi przeszkody w zgłaszaniu swoich wierzytelności wobec Getin Noble Banku. 

Dlaczego nie dostaniesz kredγtu hipotecznego? Ekspert wskazuje najczęstsze powody odmowy

Syndyk wyjaśnia, co ma zawierać zgłoszenie

Zgodnie z wyjaśnieniem podanym przez syndyka Getin Noble Banku, Marcina Kubiczka, wierzytelności należy zgłaszać przy pomocy KRZ z pewnymi wyjątkami, do których należą należności wynikające ze stosunku pracy, rent i odszkodowań związanych ze stosunkiem pracy.

Należy mieć świadomość, że brak pełnej wiedzy wierzyciela na temat dokładnej wysokości zgłaszanego roszczenia lub brak pełnej dokumentacji, takiej jak zaświadczenia o dokonanych spłatach, nie stanowi przeszkody w złożeniu zgłoszenia wierzytelności. Tego rodzaju zgłoszenie może być uzupełnione przez wierzyciela w późniejszym etapie postępowania. Zakończenie lub wypowiedzenie kredytu, a nawet wyegzekwowanie go przez bank od dawnego kredytobiorcy, także nie przekreśla możliwości zgłoszenia. 

Warto skorzystać z pomocy pełnomocnika

Wierzyciele muszą też wiedzieć, że składając zgłoszenie wierzytelności, nie muszą dołączać wszystkich dowodów lub dokumentów potwierdzających swoje roszczenia. Wymagane jest jedynie ich wymienienie w zgłoszeniu. Jednakże, jeśli wiele wierzytelności jest przedmiotem postępowań sądowych, wielce istotne jest dokładne wskazanie w zgłoszeniu informacji dotyczących sądu, w którym toczy się dany proces, a także sygnatury sprawy.

W kwestiach prawnych, zwłaszcza dotyczących oświadczeń o potrąceniach, syndyk zaleca skorzystanie z pomocy pełnomocników, którzy posiadają doświadczenie w zakresie postępowań upadłościowych. Zgodnie z prawem, pełnomocnikiem wierzyciela może być osoba posiadająca licencję doradcy restrukturyzacyjnego.

Źródło: bankier.pl, franknews.pl