Tona herbaty z licznymi wadami. Jest zakaz, "rygor natychmiastowej wykonalności"

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych po raz kolejny wykryła nieprawidłowości w produktach, które pojawiły się na terenie Polski. Tym razem chodzi o tonę herbaty czarnej i zielonej. Wykryto poważne wady, które sprawiły, że wydano oficjalne zakazy. Ich wykonalność ma być natychmiastowa.
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych podejmuje działania
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) to państwowa instytucja nadzorowana przez ministra właściwego do spraw rolnictwa, której głównym zadaniem jest kontrola jakości handlowej produktów rolno-spożywczych w Polsce. Działa na podstawie ustawy z 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
Sprawdza, czy żywność i surowce rolno-spożywcze spełniają określone normy jakościowe, m.in. pod względem składu, oznakowania, masy netto, zawartości składników odżywczych czy zgodności z deklaracją producenta. Kontrole dotyczą zarówno produktów krajowych, jak i importowanych. Dodatkowo kontroluje zakłady produkcyjne, hurtownie, sklepy, targowiska i inne miejsca, w których prowadzony jest obrót artykułami rolno-spożywczymi. Dotyczy to m.in. mięsa, mleka, warzyw, owoców, produktów zbożowych, miodu, wyrobów piekarskich i cukierniczych oraz prowadzi kontrole jakości eksportowanych i importowanych towarów rolno-spożywczych.

Inspekcja sprawdza poprawność oznaczeń produktów, w tym znaków jakości takich jak „Produkt Polski”, „Chronione Oznaczenie Geograficzne” (ChOG), „Chroniona Nazwa Pochodzenia” (ChNP), „Gwarantowana Tradycyjna Specjalność” (GTS), a także może wydawać oficjalne świadectwa zgodności jakościowej produktów z wymaganiami, co jest istotne m.in. przy eksporcie.
Na szczeblu centralnym działa Główny Inspektorat IJHARS, z siedzibą w Warszawie, natomiast w terenie funkcjonują wojewódzkie inspektoraty, które realizują kontrole lokalne.
Właśnie dowiedzieliśmy się o kolejnych problemach z produktami spożywczymi na terenie Polski, Inspekcja ma jasny komunikat.
W Pepco zacznie się w czwartek. Hity na lato za grosze, do sklepów ustawią się kolejki Posiadacze Karty Dużej Rodziny muszą o tym wiedzieć. Zyskali nowe przywilejeIJHARS ujawnia problemy z żywnością
W końcówce 2024 roku Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych intensywnie prowadziła kontrole, które ujawniły wiele nieprawidłowości wśród produktów sprowadzanych do Polski. Działania inspektorów miały na celu wyłapanie tych partii towarów, które nie spełniały określonych wymogów jakości handlowej i bezpieczeństwa żywności.
Najczęstsze nieprawidłowości to przede wszystkim:
- błędne oznakowania etykiet, np. brak kluczowych informacji dla konsumenta lub podanie niezgodnych danych dotyczących składu czy kraju pochodzenia,
- zawyżony poziom wilgotności, który może wpływać na trwałość i bezpieczeństwo produktu (np. sprzyjać rozwojowi pleśni lub bakterii),
- obecność szkodników, co stanowi jednoznaczne zagrożenie sanitarne i przekreśla możliwość dalszej dystrybucji takich towarów na rynku.

Z danych podsumowujących działania IJHARS do listopada 2024 r. wynika, że przeprowadzono aż 69 715 kontroli partii produktów rolno-spożywczych pochodzących z importu. Oznacza to, że instytucja odgrywa istotną rolę w ochronie rynku krajowego przed towarami niskiej jakości.
W 2024 roku największa liczba skontrolowanych produktów trafiła do Polski z:
- Ukrainy,
- Chin,,
- Wielkiej Brytanii.
Największą uwagę IJHARS skupiała na określonych grupach towarów, które są szczególnie wrażliwe pod względem jakości i podatne na nieprawidłowości. Były to głównie przetwory z owoców i warzyw, nasiona roślin oleistych, ryby i przetwory rybne, świeże owoce i warzywa.
Teraz dowiedzieliśmy się o kolejnych nieprawidłowościach wykrytych przez instytucję. Tym razem mowa o tonie herbaty.
Zobacz: Rossmann oszalał, wyprzedają hitowe produkty za grosze. Czas tylko do wtorku
Herbata z wykrytymi nieprawidłowościami
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych ponownie zwróciła uwagę na jakość produktów sprowadzanych do Polski z zagranicy. Tym razem chodziło o dużą partię herbaty z Azji — konkretnie ze Sri Lanki — która została zatrzymana z powodu poważnych uchybień formalnych.
Oddział IJHARS w Gdańsku wydał decyzję o zakazie dopuszczenia do sprzedaży w Polsce jednej tony czarnej i zielonej herbaty, która miała trafić do obrotu handlowego. Inspektorzy wykryli poważne braki w oznakowaniu towaru, które nie spełniały obowiązujących w Unii Europejskiej i Polsce norm. Nie podano dokładnie, o jakie błędy chodziło, ale najczęstsze to:
- brak informacji w języku polskim,
- niepełny skład,
- brak danych producenta lub importera,
- błędne informacje o kraju pochodzenia czy warunkach przechowywania.
Jak zaznaczono w oficjalnym komunikacie opublikowanym przez Główny Inspektorat IJHARS na Facebooku, decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że zakaz obowiązuje od razu — bez względu na ewentualne odwołania czy inne procedury — i importer nie może wprowadzić produktu do sprzedaży na rynku krajowym.
Prawidłowe oznakowanie żywności ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa konsumentów. Dzięki etykiecie klient ma wiedzę o:
- składnikach (np. obecności alergenów),
- kraju pochodzenia,
- sposobie przechowywania,
- terminie przydatności do spożycia.
Braki w tych informacjach są traktowane przez IJHARS jako poważne naruszenie, które może wprowadzać konsumentów w błąd lub narażać ich zdrowie.





































