Od 18 listopada do końca roku Polski Fundusz Rozwoju będzie wysyłać wezwania do firm, które nie zawarły umów o zarządzanie PPK. Nawet 650 tys. podmiotów otrzyma taką korespondencję. Jak podano w komunikacie, Polski Fundusz Rozwoju ma wynikający z przepisów obowiązek sprawdzenia, czy wszystkie podmioty zobowiązane do utworzenia PPK dopełniły tego obowiązku. Od 18 listopada PFR rozpocznie wysyłkę wezwań do prawie 650 tys. podmiotów, których nie ma w ewidencji PPK prowadzonej przez Fundusz, z prośbą o wyjaśnienie sytuacji. Wezwanie zostanie udostępnione w profilu informacyjnym ZUS (PUE) danego pracodawcy. Bedzie zawierać link przekierowujący bezpośrednio na stronę PFR, na której znajduje się specjalny formularz. Wypełniając go, pracodawca poinformuje PFR o zawarciu umowy o zarządzanie PPK albo o przyczynie niezawarcia umowy.Do formularza będzie można zalogować się za pomocą podanych w treści dokumentu NIP i TOKENU. PFR zapewnia, że wypełnienie formularza nie zajmie więcej niż kilka minut. Jeśli firma nie posiada PUE, wezwanie otrzyma pocztą. Po otrzymaniu wezwania firma powinna sprawdzić, czy ma obowiązek zawarcia umowy o zarządzanie PPK.
Polski Ład przyniesie zmianę przy korektach JPK_VAT. Oznacza, to że przedsiębiorca składający korektę JPK_VAT nie będzie musiał złożyć czynnego żalu. Rząd zdecydował uwzględnić postulat Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, o czym poinformowało jego biuro w komunikacie. Aktualne przepisy przewidują, że sprawca, który po popełnieniu czynu zabronionego zawiadomi o nim organ powołany do ścigania, ujawniając istotne okoliczności tego czynu, nie podlega karze za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe. Co ważne, nawet jeśli przed złożeniem korekty wszczęte zostało postępowanie przygotowawcze w sprawie podatnika, z chwilą prawidłowego rozliczenia jest ono umarzane. Na mocy zmian, jakie niesie ze sobą Polski Ład, istotna będzie szybkość złożenia korekty - a ta musi nastąpić przed wszczęciem postępowania przygotowawczego o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe.
1 stycznia 2022 r. przedawnią się faktury wystawione w 2019 r. Po tym czasie odzyskanie pieniędzy od dłużników przed sądem stanie się niemożliwe – przypominają eksperci Krajowego Rejestru Długów. Jednak jeśli przedsiębiorcy zdecydują się na windykację polubowną. Przedsiębiorcy, aby nie stracić pieniędzy zamrożonych w niezapłaconych fakturach, mogą m.in. zawrzeć z dłużnikiem ugodę, w której uzna on ich roszczenia. Krajowy Rejestr Długów zwraca uwagę, że 31 grudnia 2021 r., przedawnią się niezapłacone faktury wystawione w 2019 r., dotyczące np. umów sprzedaży, świadczenia usług i o dzieło.Jak podaje Krajowy Rejestr Długów (KRD) dane z końca września br. pokazują, że łączna kwota zadłużenia polskiego biznesu sięga 11,65 mld zł. Średnio przedsiębiorstwo ma do oddania kontrahentom 41,2 tys. zł. Jak zastrzegli eksperci, nie dotyczy to wszystkich faktur, ale zdecydowanej większości. – Należności nie przepadną, jeśli przedsiębiorcy zdecydują się na windykację polubowną. Odzyskanie pieniędzy będzie możliwe, o ile przed końcem roku zawrą z dłużnikiem ugodę, w której uzna on roszczenie – wskazał PAP Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów.
Przedsiębiorcy prowadzący własną firmę od przyszłego roku nie skorzystają już z najprostszej formy rozliczenia z fiskusem – rząd likwiduje kartę podatkową. Tylko ci, którzy będą opłacać kartę 31 grudnia 2021 r., zachowają w przyszłych latach prawo do kontynuacji. Karta podatkowa to najprostsza forma rozliczenia z fiskusem, niestety zniknie wraz z wprowadzeniem "Polskiego ładu". Mogli z niej skorzystać przedsiębiorcy prowadzący określony rodzaj działalności oraz nieprzekraczający wskazanej w ustawie liczby zatrudnianych osób. – Opodatkowanie w formie karty podatkowej będzie dotyczyć wyłącznie podatników, którzy korzystali z tej formy na dzień 31 grudnia 2021 r. i będą kontynuować stosowanie tej formy opodatkowania. Od 1 stycznia 2022 r. nikt nowy nie będzie mógł złożyć wniosku o zastosowanie opodatkowania w tej formie – poinformowało Ministerstwo Finansów. Z karty podatkowej mogą skorzystać jedynie osoby fizyczne. Podstawowym warunkiem takiego rozliczenia jest prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej albo działalności w formie spółki osobowej – ale wyłącznie spółki cywilnej. Aby wybrać tę formę rozliczania się z fiskusem, wystarczyło złożyć wniosek do 20 stycznia danego roku do naczelnika właściwego urzędu skarbowego.
Zmienią się zasady wyliczania składki zdrowotnej. Niektórzy przedsiębiorcy będą ją opłacali nawet w miesiącach w których nie zarabiali. Jak pisze „Rzeczpospolita” można ją będzie odzyskać dopiero w następnym roku.Zmiany wprowadzone w Polskim Ładzie osoby prowadzące działalność gospodarczą będą płacić składkę zdrowotną od dochodu oraz będą zmuszone do odprowadzania jej za miesiące, w których nic nie zarobili. Może to silnie uderzyć przede wszystkim w działalności sezonowe.– Część przedsiębiorców będzie je przez cały rok nadpłacać, kredytując Skarb Państwa – zapowiedział w Rzeczpospolitej” Artur Kowalski, doradca podatkowy, współwłaściciel kancelarii podatkowo-rachunkowej. Pieniądze z czasem będzie można odzyskać, jednak, aby tak się stało trzeba będzie złożyć wniosek. Ten powinien zostać złożony najpóźniej w maju.Zmiany wprowadzane przez rząd zmieniają wysokość składek i zlikwidują możliwość odliczania jej od podatku. "Liniowcy" zapłacą 4,9 proc. od dochodu, a rozliczający się według skali podatkowej: 9 proc. od dochodu.– Przedsiębiorca musi w tej sprawie złożyć elektroniczny wniosek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ma na to czas tylko do końca maja – podkreślił Artur Kowalski. Przedsiębiorcy w przyszłym roku będą musieli płacić przynajmniej 271 zł miesięcznie. Jak zauważył ekspert w rozmowie z „Rzeczpospolitą” taki system rozliczenia spowoduje, że wielu przedsiębiorców będzie przez cały rok nadpłacać składkę, kredytując w ten sposób Skarb Państwa.
Od 1 stycznia 2022 przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z Krajowego systemu e-Faktura. Krajowa Administracja Skarbowa pracuje nad nowym narzędziem, które ma zakończyć erę papierowych faktur.System ma przyspieszyć okres rozliczania podatku VAT z 60 na 40 dni, oraz będzie przechowywał faktury. Oznacza, to że przedsiębiorcy nie będą musieli przechowywać dokumentów i ich archiwizować.W pierwszej fazie wdrażania e-faktury, polscy przedsiębiorcy będą z niej korzystać dobrowolnie. Będzie ona działała, jako jedna z dopuszczonych form dokumentowania sprzedaży, obok faktur papierowych i obecnie już występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych. W 2023 r. korzystanie z e-faktury stanie się obligatoryjne.
Ochrona sygnalistów w 2021 r. zostanie wprowadzona poprzez implementację unijnej dyrektywy do 17 grudnia. Pracownik, który zgłosi nieprawidłowości w firmie, zachowa etat. Nawet jeśli pracodawca wcześniej planował go zwolnić. Jak poinformowała „Rzeczpospolita” w środowym wydaniu pracownicy, którzy zgłoszą nieprawidłowości w firmie nie poniosą konsekwencji. Zatrudniony, który poinformuje np. o złamaniu prawa w firmie będzie mógł skorzystać z ochrony przysługującej sygnalistom.
W części wieczornej kongresu, uczestnicy spotkają się ponownie z rodziną Smarczyńskich przechodzącą sukcesję - w spektaklu performatywnym „W rodzinnym zwierciadle” cz. II. Stawka większa niż biznes, czyli odpowiedzialne decyzje rodzin biznesowych – pod takim hasłem spotkają się 27-28 września polscy przedsiębiorcy rodzinni, aby rozmawiać o odpowiedzialności właścicielskiej i profesjonalizacji biznesu i rodziny. To szczególnie ważny temat, gdyż wiele firm stoi obecnie przed wyzwaniem sukcesji i decyzją, co dalej. Dr Adrianna Lewandowska zwraca uwagę, że: dla zachowania jedności rodziny oraz jedności firmy rodzina właścicielska powinna opracować mechanizmy ładu rodzinnego. Potwierdzają to badania firm, które przetrwały kolejne zmiany pokoleniowe i są co najmniej trzecie w generacji zarządzających właścicieli. Kluczowym czynnikiem sukcesu okazało się efektywne wdrażania mechanizmów nadzoru właścicielskiego. Dwudniowe wydarzenie, podczas którego prelegenci skupią się na mechanizmach ładu, nadzoru właścicielskiego, konstytucji firmy rodzinnej, fundacji rodzinnej i alternatywach dla niej oraz innym wyzwaniom właścicieli firm, poprowadzą Adrianna Lewandowska, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego oraz Maciej Stradomski, Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Biznesu Rodzinnego. Swoją wiedzą i biznesowym doświadczeniem, szczególnie w obszarze odpowiedzialności właścicielskiej, podzielą się właściciele największych polskich firm rodzinnych. Oprócz prelekcji i dyskusji tematycznych zaplanowane jest także uroczyste wyróżnienie i nagrodzenie najbardziej wrażliwych społecznie firm rodzinnych nominowanych w Konkursie Firma Rodzinna Roku. Następnie właściciele nagrodzonych przedsiębiorstw wezmą udział w rozmowie na temat skutecznej strategii i rozwoju firmy w oparciu o wartości rodziny biznesowej oraz świadomego dbania o dobro i rozwój pracowników oraz otoczenia biznesowego. Każdy uczestnik otrzyma także opracowany przez Ekspertów Instytut Biznesu Rodzinnego „Kodeks dobrych praktyk dla właścicieli firm rodzinnych” – publikację dla właścicieli, którzy chcą budować skuteczny system nadzoru właścicielskiego, ramy do ułożenia relacji między Radą Rodziny, Radą Nadzorczą, Zarządem a Właścicielami i szukają dobrych praktyk dla opracowania indywidualnych i transparentnych rozwiązań. Na podstawie case study firmy Kross Adrianna Lewandowska porozmawia o dobrych praktykach w budowaniu nadzoru właścicielskiego i profesjonalizacji w zakresie ładu korporacyjnego oraz rodzinnego z przedstawicielami rodziny właścicielskiej: Zbigniewem Sosnowskim, Kacprem Sosnowskim i Maciejem Sosnowskim oraz przedstawicielami Zarządu i Rady Nadzorczej spoza rodziny: Filipem Wojciechowskim i Piotrem Nowjalisem. O odpowiedzialnym budowaniu biznesu na pokolenia oraz wartości dodanej, jaką wniósł do rodzinnego przedsiębiorstwa, opowie dr Adam Mokrysz, Prezes Grupy Mokate. Natomiast temat odpowiedzialnego przywództwa kobiet w firmach rodzinnych przybliży Barbara Woźniak - pełniąca funkcję prezesa i dyrektora sprzedaży w spółkach Ovotek i Eggs Product, należących do Grupy Woźniak. O kulturze organizacyjnej firmy rodzinnej, która stanowi kreatywną siłę w kryzysie, opowiedzą ojciec i córka – mentor i sukcesorka Pałuckiej Drukarni Opakowań – Włodzimierz Olejniczak i Karolina Olejniczak. Zamknięcie Kongresu należy do Romana Wieczorka, byłego Prezesa Zarządu Firmy Skanska Polska oraz - pierwszego i jedynego Polaka - członka zarządu Światowego Grupy SKANSKA w Sztokholmie, jednej z największych firm budowlano - deweloperskich na świecie. Roman znalazł się w bardzo wąskim gronie Polaków, którzy zasiadali w zarządach firm z listy Fortune 500, jest liderem o międzynarodowym doświadczeniu, mentorem wielu sukcesorów i managerów, którzy chcą świadomie kształtować swoje życie.Każdego dnia odbędą się indywidualne prelekcje oraz moderowane przez ekspertów panele dyskusyjne, w których wezmą udział polscy przedsiębiorcy rodzinni. Polscy przedsiębiorcy i eksperci będą rozmawiać o m.in. transparentnych zasadach funkcjonowania firm rodzinnych, fundacjach rodzinnych, alternatywnych zewnętrznych źródłach finansowania inwestycji i budowaniu mechanizmów ładu nadzorczego.
Ustawa o biznesie to kolejny pomysł rządu, aby zachęcić Polaków do szczepień. Minister Michał Dworczyk zdradził, że firmy, które otrzymają certyfikat “odpornej firmy” będą mogły liczyć na pewne korzyści. Szczegółów nie zna ani Rada Medyczna, ani przedstawiciele pracodawców.Z tego artykułu dowiesz się:Do czego ma służyć ustawa o biznesieCo na jej temat mówią przedstawiciele pracodawcówDlaczego przyznawanie certyfikatów może okazać się bezskuteczne
Wszyscy posługujemy się identyfikującymi nas numerami, nawet jeśli nie jesteśmy przedsiębiorcami. W końcu każdemu obywatelowi przysługuje numer PESEL. Jednak ci, którzy chcą założyć własną działalność gospodarczą, muszą liczyć się z wygenerowaniem kolejnych numerów, które takiej działalności są przypisywane. Jednym z nich jest chociażby NIP. Czym dokładnie jest? Do czego jest potrzebna jego znajomość? Jak sprawdzić NIP?
Każde przedsiębiorstwo, aby zostać zarejestrowane, musi posiadać nazwę, która firmuje jego działalność na rynku. Nazwa zależy między innymi od rodzaju prowadzonego przedsiębiorstwa – jednoosobowa działalność gospodarcza wymaga podania imienia i nazwiska właściciela, spółka natomiast informacji o jej formie prawnej, np. spółka akcyjna lub z ograniczoną odpowiedzialnością. Miano nie jest jednak nadane raz na zawsze i nazwę firmy można zmienić. Dzieje się tak często w sytuacji przebranżowienia, kiedy stare określenie nie współgra z rodzajem nowej działalności, albo w przypadku, kiedy okazuje się, że na rynku już istnieje firma o wybranej przez nas nazwie. Zmiana nazwy firmy pociąga za sobą konieczność spełnienia szeregu obowiązków formalnych.
Samochód firmowy można ująć w ewidencji środków trwałych i traktować jako część majątku przedsiębiorstwa. Rozwiązanie takie jest korzystne, ponieważ pozwala zaliczyć wydatki związane z utrzymaniem pojazdu do kosztów uzyskania przychodu, co wpływa na zmniejszenie podstawy opodatkowania. Jednak w opisanej sytuacji sprzedaż samochodu firmowego będzie traktowana jako zysk i pociągnie za sobą konieczność zapłaty podatku dochodowego. Czynni podatnicy VAT będą też zobligowani do opłacenia podatku VAT z tego tytułu. Przedsiębiorcy, aby uniknąć dodatkowych kosztów związanych ze sprzedażą firmowego auta, często decydują się na usunięcie pojazdu z ewidencji i przeniesienie go do majątku prywatnego, co uwalnia ich od konieczności płacenia podatku dochodowego. Jednak dzieje się tak dopiero po upływie sześciu lat od wycofania samochodu z majątku firmy - zbycie pojazdu przed tym terminem zostanie potraktowane jako przychód, nawet jeśli działalność została już rozwiązana. Istnieją również inne sposoby na ominięcie opłat, na przykład podarowanie służbowego auta osobie z rodziny. Jeśli natomiast samochód nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych firmy i rozlicza się go na podstawie ewidencji przebiegu pojazdu, może zostać sprzedany już po 6 miesiącach, bez konieczności płacenia podatku.
Koszty prowadzenia własnej firmy różnią się w zależności od branży, w której firma działa, ale także od wybranej formy działalności. Warto przed założeniem własnej firmy przemyśleć, jakie wydatki będzie trzeba ponieść nie tylko na starcie, ale także i później. Na początku z pewnością trzeba liczyć się z kosztami związanymi z założeniem firmy oraz zapewnić sobie środki na pierwsze miesiące działalności. Ile zatem może kosztować założenie firmy? Z artykułu dowiesz się:Jaką formę prawną można wybrać przy zakładaniu firmy?Jakie są koszty rejestracji firmy w zależności od wybranej formy działalności?Własna firma często wydaje się idealnym sposobem na szybkie zarobienie dużych pieniędzy. Aktualnie rozpoczęcie własnej działalności nie stanowi problemu, warto jednak na starcie zastanowić się, ile tak naprawdę może kosztować założenie firmy?
Działalność gospodarcza nie zawsze przynosi spodziewane zyski. Zdarzają się okresy przestoju, tak jak w przypadku panującej obecnie pandemii. Wtedy można zawiesić działalność, aby uniknąć konieczności płacenia zaliczek na podatek czy składek na ubezpieczenie. Ale nie wolno wtedy podejmować działań, które prowadziła firma. W sytuacji kryzysowej właściciel firmy może skorzystać z przewidzianego w polskim prawie narzędzia, jakim jest zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej. Wniosek o przeprowadzenie takiej operacji należy złożyć w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiIDG), co można uczynić na kilka sposobów.
Ustawa o rachunkowości, zwana popularnie polskim prawem bilansowym, dostarcza przepisów regulujących zapis działalności gospodarczej firmy. Wskazuje między innymi na obowiązek sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych, czyli na obowiązek dekretacji dokumentów księgowych. Przez dokumenty księgowe rozumie się między innymi faktury, dokumenty celne, rachunki, noty księgowe i dowody opłat. Poprawnie sporządzone dowody księgowe, oprócz dekretacji, powinny zawierać określenie rodzaju dowodu i numer identyfikacyjny, nazwy i adresy stron dokonujących operacji gospodarczej, opis tejże operacji oraz jej wartość, daty dokonania operacji i sporządzenia dowodu, podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów.
Mechanizm Podzielonej Płatności, inaczej Split Payment, został wprowadzony do polskiego systemu prawnego w celu wyeliminowania, a przynajmniej ograniczenia, przestępstw związanych z wyłudzeniami ze Skarbu Państwa zwrotu podatku od wartości dodanej VAT. Ale korzystny bywa także dla podatnika.Pierwotnie obowiązkiem jego stosowania objęte były jedynie przedsiębiorstwa działające w ściśle określonych branżach. Obecnie dotyczy każdego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. To rozwiązanie stosowane w relacjach B2B (skrót od Business to Business, czyli pomiędzy przedsiębiorstwami). Płacąc za wykonaną usługę bądź zakupiony towar, nabywca zobowiązany jest do rozdzielenia należności za fakturę na dwie części: pierwsza powinna trafić na rachunek VAT (podatek o wartości wykazanej na fakturze), druga - na rachunek rozliczeniowy (kwota netto wskazana w dokumencie rozliczeniowym).
Wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów – czyli jakie? Przedstawiamy praktyczny poradnik, dzięki któremu rozpoznasz, kiedy nie musisz opłacać podatku od wydatku. Sprawdź, jak definiuje się wydatki, które nie stanowią żadnego kosztu uzyskania przychodu.
Franchising, nazywany także franczyzą, to swego rodzaju układ. Świetnie sprawdza się jako pomysł na intensywnie rozwijający się biznes. Często decydują się na niego początkujący przedsiębiorcy. Sprawdź, jaka jest definicja i charakterystyka franczyzy.
Franczyza to coraz popularniejszy sposób prowadzenia firmy. Jest to rodzaj umowy, w której występuje relacja między franczyzodawcą i franczyzobiorcą. Sprawdź, jakie są zalety i wady takiej metody rozwijania działalności gospodarczej.