Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Ogromny przełom polskich naukowców w wykrywaniu raka. Uratuje życie milionom ludzi
Patryk Solarczyk
Patryk Solarczyk 16.10.2023 21:01

Szczecin: nowe fakty ws. ataku z nożem agresywnego pacjenta
Domena publiczna

W dobie szybko postępującej technologii i rosnącej wiedzy medycznej, wykrywanie raka na wczesnym etapie jest kluczem do zwiększenia szans na skuteczne leczenie i przeżycie. Tradycyjne metody diagnostyki nowotworów często wymagają od pacjentów tygodni oczekiwania na wyniki, co wiąże się z dodatkowym stresem i niepewnością. Dlatego wiadomości o postępach w tej dziedzinie są niezwykle ważne, szczególnie cieszy fakt, że odpowiedzialni za nie są naukowcy w Polski.

Przełomowe odkrycie naukowców

Niedawno grupa polskich naukowców ogłosiła przełomowe odkrycie, które może zrewolucjonizować proces diagnostyki nowotworów

Dzięki ich badaniom, czas oczekiwania na wyniki został skrócony z tygodni do zaledwie kilku dni. To nie tylko korzystna wiadomość dla pacjentów, ale również dla całego systemu zdrowia, który może teraz działać bardziej efektywnie.

- Komórki nowotworowe mają inne właściwości mechaniczne niż zdrowe komórki. Zmiany we właściwościach mechanicznych komórek są jednymi z najwcześniejszych oznak rozwoju nowotworu - piszą badacze z Instytutu Fizyki Jądrowej PAN, którzy są twórcami nowej technologii, która służy do wykrywania komórek rakowych.

Jaki problem został rozwiązany?

- Do tej pory jedną z głównych przeszkód w zastosowaniu mechaniki w diagnostyce nowotworów był brak wystandaryzowanej procedury pomiarowej, która gwarantowałaby powtarzalność i wiarygodność wyników. Dzięki europejskiej współpracy naukowej, z udziałem Instytutu Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie, przeszkoda ta została usunięta - czytamy w komunikacie prasowym.

Właściwości mechaniczne komórek rakowych kluczem do odkrycia

Naukowcy poszukiwali metody, która posłuży do błyskawicznego identyfikowania zmian mechanicznych w komórkach.

- Gdybyśmy dysponowali powtarzalną procedurą pomiarową, przy pomocy odpowiedniego sprzętu laboratoryjnego moglibyśmy szybko wykryć nieprawidłowości we właściwościach mechanicznych komórek, silnie wskazując na możliwość rozwoju zmian nowotworowych w organizmie pacjenta - powiedziała prof. Małgorzata Lekka (IFJ PAN).

Dodała, że głównym czynnikiem ograniczającym dotychczasowy rozwój metody jej zespołu służącej do diagnozowania nowotworów nie był koszt sprzętu, ale brak odpowiedniej procedury pomiarowej.  Mówiąc wprost, wyniki uzyskiwane w różnych laboratoriach, na aparaturze firm różnych producentów, na różnie przygotowanych próbkach, nie były na tyle powtarzalne, aby można było na ich podstawie podjąć odpowiedzialne decyzje dotyczące kierunku dalszego postępowania medycznego.

Innowacyjna metoda opracowana przez naukowców

Zespół naukowy przedstawił innowacyjną i standaryzowaną technikę, która zakłada przygotowanie próbek, kalibrację sprzętu oraz analizę uzyskanych danych. Ta nowatorska metoda diagnostyki okazała się być bardziej precyzyjna w porównaniu z metodami optycznymi.

“Zmiany właściwości mechanicznych komórek zachodzą wcześniej niż zmiany optyczne w nowotworze, dlatego proponowana metoda umożliwi wykrywanie choroby z większym wyprzedzeniem niż dotychczas. Zastosowanie ustandaryzowanych procedur pomiarowych wraz z automatyczną rejestracją i analizą danych pozwoli na wykonanie badania w krótszym czasie. Zamiast czekać kilka tygodni na wynik, pacjent będzie mógł go otrzymać już po kilku dniach” - poinformowali naukowcy.

- Zanim technika mechanicznego wykrywania zmian nowotworowych trafi do szpitali, konieczna będzie jeszcze faza badań klinicznych, które będą prowadzone we współpracy z zainteresowanymi jednostkami medycznymi - podsumowują naukowcy.