Kask obowiązkowy na rowerze i hulajnodze, ale nie dla wszystkich. "Nie możemy na to bezczynnie patrzeć"

W połowie 2025 r. nikt nie ma większych wątpliwości, że prawodawca znów nie nadąża za rozwojem techniki, tym razem elektromobilności. Seryjnie produkowane hulajnogi, jeśli wyłączyć ograniczniki prędkości, mogą poruszać się z prędkością nawet 70 km/h, co w połączeniu z młodym wiekiem ich użytkowników stanowi poważne zagrożenie. W końcu, choć w ograniczonym zakresie, zareagować na ten stan rzeczy zdecydowało się ministerstwo infrastruktury.
Prawo próbuje nadążać nad rewolucją w mobilności. Ministerstwo infrastruktury znowelizuje przepisy
Polskie prawo nie jest gotowe na nowe środki transportu, trudno także powiedzieć, aby dobrze regulowało te, które są z nami od dekad, o czym świadczy choćby chaos prawny związany z czerwonymi przejazdami rowerowymi przy pasach. Elektromobilność to jednak nowy, osobny problem, z którym mierzymy się tu i teraz, a którego rozwiązanie zdaje się ciągle być w powijakach.
Frustrację i uzasadnione poczucie zagrożenia budzą pędzące po chodnikach i ścieżkach rowerowych hulajnogi elektryczne, ale też rowery elektryczne, które nawet z wyglądu, na pierwszy rzut oka, zdają się mieć znacznie więcej wspólnego z motorowerami. Ministerstwo Infrastruktury właśnie ogłosiło, że wkrótce wprowadzone zostaną nowe przepisy.

Liczba wypadków z udziałem hulajnóg wzrosła w I połowie 2025 r. o 85 proc.
Wzrost liczby incydentów z udziałem nowych środków transportu jest w ocenie ministerstwa infrastruktury zatrważający. Liczba wypadków z udziałem hulajnóg wzrosła w I półroczu 2025 r. o 85 proc. w stosunku w porównaniu z pierwszymi 6 miesiącami 2024 r. Niestety jeszcze bardziej, bo o 95 proc., zwiększyła się liczba rannych.
Kwestia bezpieczeństwa hulajnóg, choć nie tylko, była przedmiotem dyskusji podczas specjalnego posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Uwagę poświęcono przede wszystkim bezpieczeństwu młodych, wysłuchano głosów organizacji społecznych i lekarzy i podjęto decyzję o nałożeniu na nieletnich nowych obowiązków.

Kask obowiązkowy dla jadących rowerami i hulajnogami elektrycznymi. Ale nie dla wszystkich
Wkrótce w polskim prawie pojawi się obowiązek noszenia kasku podczas jazdy na rowerze i hulajnodze elektrycznej. Kask będą musieli mieć wszyscy użytkownicy tych środków transportu, który nie ukończyli 16. roku życia. Komentuje minister infrastruktury Dariusz Klimczak:
Przypadków wypadków często tragicznych, które kończą się w szpitalu, jest naprawdę coraz więcej. Nie możemy na to bezczynnie patrzeć. Mam nadzieję, że będziemy mogli mówić o zmianie prawa jeszcze w tym roku.
Uchwała zobowiązująca resort do rozpoczęcia prac nad nowelizacją ustawy "Prawo o ruchu drogowym" została przegłosowana jednogłośnie. Co ważne, obowiązek noszenia kasku dla osób poniżej 16 roku życia dotyczyć będzie nie tylko rowerów i hulajnóg elektrycznych, ale też wszelkich urządzeń transportu osobistego. Co to oznacz w praktyce?
Kaski będą musieli nosić także nieletni jadący m.in. segwayami, hoverboardami, deskorolkami elektrycznymi czy monocyklami elektrycznymi. Do grupy urządzeń transportu osobistego nie zalicza się z kolei tzw. urządzeń wspomagających ruch, co oznacza, że bez kasku będzie można jeździć na rolkach czy poruszać się zwykłymi hulajnogami.




































