BLIK idzie jak burza i wychodzi poza Polskę. Nie będziemy już się martwić o pieniądze na urlopie

System BLIK, stworzony przez Polski Standard Płatności, stał się niekwestionowanym liderem mobilnych transakcji w Europie. Operator ujawnia, że właśnie z jego udziałem powstaje nowy, kontynentalny standard przelewów na numer telefonu.
Szykuje się europejska rewolucja w płatnościach
Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, poinformował podczas kongresu Impact w Poznaniu, że trwają prace nad wspólnym systemem przelewów telefonicznych dla Europy. Projekt ten realizowany jest we współpracy z operatorami płatności z krajów Europy Zachodniej i Północnej.
To naszym BLIK-iem wykonuje się dzisiaj najwięcej transakcji w Europie. W zeszłym roku było ich prawie 2,5 miliarda - zaznaczył Mazurkiewicz.
Dotychczas w krajach takich jak Hiszpania (Bizum) czy Szwecja (Swish) funkcjonują lokalne rozwiązania, które nie umożliwiają płynnej wymiany pieniędzy między obywatelami różnych państw. Nowy projekt ma to zmienić, pozwalając na przelewy transgraniczne na numer telefonu - bez względu na walutę czy kraj pochodzenia nadawcy.

BLIK rośnie w siłę
Tylko w pierwszym kwartale 2025 roku zrealizowano za pomocą BLIK-a aż 665 milionów transakcji. To o 28% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Wartość przelewów wzrosła o 34% i osiągnęła poziom niemal 99 miliardów złotych. Dane te pokazują, że Polacy coraz chętniej korzystają z mobilnych płatności, rezygnując z gotówki i kart.
System BLIK staje się również coraz bardziej rozpoznawalny poza granicami kraju. Jego twórcy nie ukrywają ambicji, by polska technologia stała się podstawą europejskiego standardu płatności peer-to-peer. W sytuacji rosnącej dominacji globalnych gigantów technologicznych, wspólny system europejski może okazać się odpowiedzią na ich ekspansję.

Od lokalnego projektu do kontynentalnego standardu
Polski Standard Płatności powstał w 2013 roku z inicjatywy sześciu dużych banków: Alior Banku, Banku Millennium, Santander Banku Polska, ING Banku Śląskiego, mBanku i PKO Banku Polskiego. Dwa lata później - w 2015 roku - uruchomiono system BLIK, który początkowo działał jako lokalna alternatywa dla kart płatniczych.
Z biegiem lat BLIK zyskał popularność i stał się jednym z najważniejszych narzędzi do płatności mobilnych w Polsce. Obecnie dostępny jest w większości aplikacji bankowych, umożliwiając płatności w sklepach, Internecie, wypłaty z bankomatów oraz przelewy na telefon. Teraz polski system ma szansę odegrać kluczową rolę w kształtowaniu finansowej przyszłości kontynentu.





































