Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Podczas zakupów on-line lawinowo wyciekły dane. Sprawdzono ile osób ucierpiało
Joanna Leja
Joanna Leja 29.11.2021 01:00

Podczas zakupów on-line lawinowo wyciekły dane. Sprawdzono ile osób ucierpiało

online-zakupy
Biznesinfo

Za nami czarny piątek i cyber monday czyli największe święta konsumpcjonizmu w roku. Wiele osób szaleje na wyprzedażach i robi zakupy w sieci. Niestety nie wszyscy są ostrożni podczas robienia zakupów. Ofiarą wycieku danych padło blisko 1,3 mln Polaków podczas e-zakupów - wynika z badania dot. rzetelności sklepów internetowych.

Ok. 760 tys. konsumentów zapytano podczas składania zamówienia w e-sklepie o PESEL, który nie jest niezbędny przy tego typu transakcjach.

Z badania "Rzetelność sklepów internetowych" na zlecenie ChronPESEL.pl i Rzetelnej Firmy, współpracujących z Krajowym Rejestrem Długów najczęściej z prośbą o PESEL robiący zakupy online spotykali się podczas dokonywania płatności (43 proc. wskazań) oraz w trakcie rejestracji w serwisie sklepu (29 proc.). W przypadku 17 proc. badanych sprzedający poprosił o niego podczas wystawiania faktury. Jak wynika z badania co czwarty ankietowany słyszał o wycieku danych osobowych klientów ze sklepu, z którego korzystał. A w przypadku 6 proc. osób robiących zakupy w internecie, do udostępnienia ich danych niepowołanym osobom rzeczywiście doszło.

– Biorąc pod uwagę liczbę internautów w Polsce robiących zakupy w sieci, z taką sytuacją musiało zmierzyć się już ponad 1,3 mln osób – wskazał w rozmowie z PAP ekspert serwisu ChronPESEL.pl Bartłomiej Drozd.

Podczas zakupów w sieci warto zachować dużą ostrożność

Drozd zaznaczył, że wyciek danych nie jest jedynym zagrożeniem, z jakim się wiąże robienie zakupów w internecie.

– Według naszego badania 3,4 proc. osób, czyli ok. 760 tysięcy e-konsumentów, spotkało się pytaniem o PESEL podczas składania zamówienia w sklepie internetowym. Blisko 7 proc. nie potrafiło sobie przypomnieć, czy taki przypadek miał miejsce, czy nie. Z tych 760 tysięcy 43 proc. ostatecznie podało sprzedawcy swój PESEL – powiedział Drozd. Sklepy nie powinny wymagać od swoich klientów podawania numeru PESEL.

Badanie "Rzetelność sklepów internetowych" przeprowadzono w listopadzie br. przez IMAS International na grupie 1016 osób, które robią zakupy w internecie. Objęło respondentów w wieku 16-74 lata.

Jak reagować w momencie wycieku danych?

Wyciek danych jest poważnym zagrożeniem które czyha na nas w przestrzeni wirtualnej. Może do niego dojść w wyniku ataku hakerów, którzy złamią zabezpieczenia i dostaną się do bazy danych firmy lub instytucji.

Eksperci radzą, żeby w przypadku wycieku danych sprawdzić jakie dane mogły wyciec, zmienić hasła dostępu i skontaktować się z policją w celu zgłoszenia takiej sytuacji.