Nowe skrzyżowania na polskich drogach. Kierowcy, uwaga na biszkoptowe instalacje z USA

Na polskich drogach sukcesywnie pojawiają się nowe elementy infrastruktury, które mogą sprawić zagadkę nawet doświadczonym kierowcom. Takie „instalacje” znajdziemy już m.in. w Lublinie czy w Kołobrzegu, a wiele wskazuje na to, że wkrótce tylko ich przybędzie. Jak bezpiecznie poruszać się po biszkoptowych skrzyżowaniach prosto z USA?
Biszkoptowe skrzyżowania prosto z USA. W Polsce rośnie "trend"
W kraju powstaje coraz więcej skrzyżowań o ruchu okrężnym, aby sukcesywnie upłynniać ruch na drogach. Inżynierowie coraz śmielej decydują się jednak na budowanie specyficznych rond o wydłużonym kształcie przypominającym podłużne biszkopty — stąd ich nazwa „biszkoptowe ronda”, różniące się od klasycznych skrzyżowań.
Są to zwężone konstrukcje, które pozwalają łączyć drogi, nawet jeśli nie zbiegają się w jednym punkcie, bez konieczności gruntownej przebudowy — taki kształt ułatwia pracę drogowcom i zmniejsza koszt inwestycji, ponieważ nie trzeba przebudowywać okolicznych ulic, tak aby "zeszły się" w miejscu planowanego skrzyżowania o ruchu okrężnym.
W Polsce przez ronda biszkoptowe przejedziemy m.in. pod Kołbaskowem, pod Krakowem, w Lublinie, Chojnicach, Kołobrzegu i Zakopanem. Wciąż są jednak dosyć nietypowymi punktami na mapach polskich dróg. Jak bezpiecznie poruszać się takim skrzyżowaniu?
Zobacz też: Prezes Play ujawnia masowe ataki na sieć. “Mamy tajne centrum bezpieczeństwa”
Pogodowy armagedon na koniec majówki: alerty burzowe I i II stopnia, grad i możliwe podtopienia Nie tylko wielki biznes. Rafał Brzoska przepchnął zmianę, za którą podziękują miliony PolakówJak poruszać się po biszkoptowym rondzie?
Mimo nietypowego kształtu, zasady poruszania się po rondzie biszkoptowym pozostają takie same, jak w przypadku klasycznych rodzajów skrzyżowania okrężnego. Przed dojazdem do skrzyżowania należy wypatrywać znaku F-10, informującego o dozwolonych kierunkach jazdy na poszczególnych pasach (przy rondach wielopasmowych). Alternatywnie mogą być to również znaki poziome, strzałki kierunkowe namalowane na jezdni.

Kierowcy powinni standardowo kierować się znakami drogowymi, w tym C-12 (ruch okrężny) i A-7 (ustąp pierwszeństwa). Naturalnie ustępujemy pierwszeństwa pojazdom już poruszającym się po rondzie (również tramwajom). Zasady używania kierunkowskazów także pozostają niezmienne. Prawy kierunek kierunkowskaz włączamy na wysokości poprzedzającego zjazdu. Czy nietypowy kształt ronda wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo kierowców? Statystyki wskazują jasno.
Zobacz też: Mandat za parawan. Wielu Polaków nie ma pojęcia, że można słono zapłacić
Czy taki kształt ronda wpływa na poprawę bezpieczeństwa?
Skuteczność biszkoptowego ronda pod kątem bezpieczeństwa kierowców przetestowali już Amerykanie. Eksperci z Insurance Institute for Highway Safety na przykładzie skrzyżowania w miejscowości Carmel wskazują, że liczba wypadków spadła o 84 proc. Jeżeli weźmiemy pod uwagę wypadki i kolizje, wskaźnik jest nieco niższy. Ich liczba została ograniczona o 63 proc.
Nasze wyniki pokazują, że ronda Carmel z podwójnymi łezkami są wyjątkowo skuteczne w zapobieganiu najpoważniejszym wypadkom. Kluczową zaletą ich konstrukcji jest możliwość instalacji w najbardziej niebezpiecznych miejscach, co znacząco poprawia bezpieczeństwo na drogach - komentowała Jessica Cicchino, wiceprezes ds. badań w IIHS, cytowana przez serwis iihs.org.





































