biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Młodzi zdecydowali, na kogo zagłosują w wyborach. Jeden kandydat ma poważny problem
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 30.04.2025 09:05

Młodzi zdecydowali, na kogo zagłosują w wyborach. Jeden kandydat ma poważny problem

belweder
Fot. Radek Kucharski/Flickr (CC BY 2.0)

Od 1 do 4 maja spodziewamy się przynajmniej częściowego spowolnienia kampanii prezydenckiej, okres ten może być czasem zaczerpnięcia przez kandydatów oddechu przed ostateczną mobilizacją, która potrwa aż do 18 maja. Nie powinno więc dziwić, że rzutem na taśmę jeszcze przed majowym długim weekendem publikuje się kolejne sondaże. Najnowszy, przeprowadzony przez UCE na zlecenie Onetu, skupia się na preferencjach młodych.

18 maja zagłosują też młodzi. Zbadano preferencje w grupie wiekowej 18-25

Onet zlecił UCE Research przeprowadzenie badań opinii w gronie wyborców w wieku od 18 do 25 roku życia. Co ciekawe, nie jest to prosty sondaż poparcia w nadchodzących wyborach prezydenckich, lecz przede wszystkim badanie zainteresowania wyborami i zaangażowanie życie publiczne. Badanie przeprowadzono metodą CAWI wśród 1019 Polaków od 14 do 16 kwietnia br.

Rezultaty zwracają uwagę także zakresem tematycznym. Sprawdzono również wiele okoliczności, które kształtują wybory, jak medium, z którego pozyskiwane są informacje o życiu politycznym, zagadnienia wagi państwowej, które są dla młodych wyborców najważniejsze czy pewność, z jaką pokładają nadzieje w danym kandydacie.

EN_01651641_0624.jpg
Fot. MAREK KUDELSKI/AGENCJA SE/East News
Pochwalił Putina i wyszedł na papierosa. Afera po debacie prezydenckiej: “Goń Rusoluba” – Kim jest Maciej Maciak? Po pytaniu Senyszyn Mentzenowi puściły nerwy. "Jesteście gorsi niż komuniści"

Wybory młodych – deklaracja dużej frekwencji, ale też spora niepewność

Podobnie jak w ogłoszonych wczoraj wynikach badania CBOS, uwagę zwraca frekwencja. Ta jest jeszcze wyższa niż 73 proc. deklarowane w przypadku wyborów prezydenckich. Wśród wyborców w wieku do 18 do 25 lat na pewno lub prawie na pewno swój głos w wyborach odda 74,2 proc.

Mobilizacja jest duża i wszystko wskazuje na to, że minęły już w Polsce czasy bierności wyborczej skutkującej wynikami frekwencyjnymi w granicach 55 proc., z czym mieliśmy do czynienia przez zdecydowaną większość historii III RP. Z drugiej strony frekwencja w wyborach prezydenckich zwyczajowo już jest wyższa niż w wyborach parlamentarnych. "Zdecydowanie nie" na pytanie o udział w wyborach odpowiedziało 9,3 proc. badanych.

o1054366615.jpg
Fot. KPRP

Duże różnice w mobilizacji młodego elektoratu. Cierpi na tym zwłaszcza jeden kandydat

Różnice w porównaniu ze starszymi wyborcami widać w mobilizacji. O ile najbardziej pewni swojego udziału w wyborach są niezmiennie popierający KO (85,2 proc. deklaruje głos), to uwagę zwraca 2. miejsce, które zajmuje Lewica. Z wynikiem 84,8 proc. wyprzedza pod względem mobilizacji elektoratów PiS. Jeśli weźmiemy dużą popularność partii lewicowych wśród młodych i jednocześnie ich mobilizacje, to widać dużą rozbieżność w porównaniu z decyzjami starszych wyborców.

Nie można tego powiedzieć o Prawie i Sprawiedliwości, które nie dość, że zwyczajowo ma mniejsze poparcie wśród młodych niż w ogólnych sondażach, to jeszcze wspierający frakcję nie są tak pewni swojego głosu, jak starsi wyborcy – pójście na wybory deklaruje 77,6 proc. młodych wyborców PiS-u. Dalej plasuje się pod względem mobilizacji Trzecia Droga (75,5 proc.) i Konfederacja (74,6 proc.).

Zwraca uwagę duża liczba niezdecydowanych, którzy nawet mimo chęci pójścia na wybory, nie wiedzą jeszcze, na kogo oddadzą głos. Tak jest w przypadku aż 19,6 proc. Ujawnia się tu problem szczególnie jednego z kandydatów, a mianowicie Szymona Hołowni. W młodym elektoracie Trzeciej Drogi tylko 55,3 proc.badanych podjęło już decyzję, na kogo odda głos.

EN_01651641_0608.jpg
Fot. MAREK KUDELSKI/AGENCJA SE/East News

Skąd młodzi wyborcy czerpią informacje i jakie zagadnienia są dla nich najważniejsze?

Nie powinno zaskakiwać, że głównym źródłem informacji o kampanii prezydenckiej jest TikTok (43,7 proc.), w przeciwieństwie do wysokiego, drugiego miejsca telewizji, która wciąż jest najczęstszym źródłem dla informacji 34,2 proc. wyborców. Dalej plasują się portale internetowe i internetowe serwisy informacyjne (24,4 proc.), Instagram (22,8 proc.) oraz rodzina i znajomi (20,2 proc.).

UCE Research zbadało także, na czym według młodych wyborców powinni się skupiać kandydaci na prezydenta. W tej kwestii wielkie pozytywne zaskoczenie, bo młodzi uznali za najważniejsze obniżenie cen leków (47,7 proc. ogółu), co – biorąc pod uwagę, że jest to kwestia bezpośrednio rzadko ich dotykająca – jest pięknym pokazem wyjścia poza partykularny interes grupy wiekowej i troski o słabszych.

Pozostałe wskazywane problemy, którym uwagę powinni poświęcić kandydaci, to budowa tanich mieszkań, walka z inflacją czy prawo do aborcji. Dla 35,6 proc. badanych ważne jest, aby prezydent zajął się ograniczeniem dostępności świadczenia 800+ dla obcokrajowców. 

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: