biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Lato przyniesie chaos na lotniskach. Loty z wielkimi opóźnieniami, w tych krajach UE będzie najgorzej
Ewa Matysiak
Ewa Matysiak 09.06.2025 11:50

Lato przyniesie chaos na lotniskach. Loty z wielkimi opóźnieniami, w tych krajach UE będzie najgorzej

Lotnisko Chopina
fot. Adam Burakowski/East News

Czerwiec pod względem pogody jawi się jako nieobliczalny miesiąc, ale to najwyższy czas, by pomyśleć o letnim wypoczynku. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) ostrzega jednak podróżnych przed poważnymi opóźnieniami lotów. Problemy z wydolnością służb kontroli ruchu lotniczego są szczególnie dotkliwe w trzech europejskich krajach, gdzie przewidywane są największe zakłócenia. W opinii prezesa Ryanaira bez interwencji ze strony Unii Europejskiej sytuacja ulegnie jeszcze większemu pogorszeniu.

W sezonie wakacyjnym podróże samolotem będą mocno opóźnione

Tegoroczny czerwiec przynosi kapryśną pogodę, o czym niemal każdego dnia przypomina Rządowe Centrum Bezpieczeństwa za pośrednictwem alertów dotyczących wybranych województw i regionów Polski. Mimo iż pierwsze dni miesiąca upłynęły pod znakiem burz i niebezpiecznych zjawisk atmosferycznych nieubłaganie zbliża się czas wakacyjnych wyjazdów, które wzbudzają coraz większe zainteresowanie. Sposób, w jaki Polacy podróżują latem, coraz częściej zależy nie tylko od celu wyjazdu, ale przede wszystkim od czynników praktycznych i finansowych takich, jak koszt podróży, wygoda i dostępność bezpośrednich połączeń lotniczych do wybranej destynacji. 

Chociaż opóźnienia, odwołania lotów oraz przypadki overbookingu są nieodłącznym elementem podróży lotniczych – zwłaszcza latem, gdy porty lotnicze obsługują rekordowe liczby pasażerów – najnowsze raporty Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL) zwracają uwagę na głębszy problem, który uwydatni się w najbliższych tygodniach i może pokrzyżowań plany urlopowe tysięcy pasażerów, a nawet doprowadzić do całkowitego paraliżu lotnisk. 

Dorota Sierakowska, Adam Glapiński, Krzysztof Paszyk
Rządowy program do kosza? Dorota Sierakowska dla BiznesInfo: „Pojawiają się głosy krytyki”
Niewiarygodne spadki cen w samym sercu Tatr. Wiadomo, kto najbardziej zaoszczędzi Dziennikarz z Wielkiej Brytanii jechał pociągiem PKP. Podsumował podróż, wielu Polaków uważa inaczej

W wakacje chaos na lotniskach może stać się normą

Organizacja, zrzeszająca narodowe agencje kontroli ruchu lotniczego, wskazuje na poważne braki kadrowe oraz przeciążenie systemów zarządzania ruchem powietrznym w wielu europejskich krajach, co skutkowało opóźnieniami i odwołanymi lotami. To właśnie te czynniki w znacznym stopniu przyczyniają się do zwiększonej liczby zakłóceń w ruchu lotniczym. Problemy te eskalują od kilku lat, a ich skutki były szczególnie widoczne w minionym sezonie wakacyjnym. 

Lotnisko
fot. JESHOOTS-com/pixabay

W okresie od 1 stycznia do 26 maja 2025 roku zaobserwowano najwyższy w historii poziom zakłóceń przypisywanych działaniom służb kontroli ruchu lotniczego, pomimo że całkowita liczba operacji lotniczych w Europie pozostawała o 5 procent. niższa względem poziomu z 2019 roku, czyli sprzed wybuchu pandemii. Opóźnienia wzrosły aż o 47 procent w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Był to zarazem najgorszy wynik od ponad dwóch dekad — a konkretniej od 2001 roku.

Eurocontrol, czyli europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej, zrzeszające agencje kontroli ruchu lotniczego (...) też nie pozostawia złudzeń: to lato ma być gorsze od zeszłorocznego, a za rok będzie jeszcze gorzej - informuje “Rzeczpospolita”

Jako przyczynę zakłóceń w ruchu lotniczym w dużej mierze odpowiada pogoda, której nagłe zawirowania mogą doprowadzić do opóźnień lotów. Jednocześnie nie ulega wątpliwości, że tłok na niebie i kłopoty z zarządzaniem przestrzenią powietrzną wynikające z brakiem kontrolerów jest dopełnieniem układanki. Obraz ten ujawnia strukturalne problemy, które z każdym sezonem urlopowym stają się coraz bardziej dotkliwe – zarówno dla przewoźników, jak i pasażerów.

Ze względu na skalę problemu, Ryanair - znany irlandzki przewoźnik niskobudżetowy - rozpoczął działania prewencyjne, powołując tzw. Ligę Opóźnień – zestawienie państw członkowskich UE, których agencje kontroli ruchu lotniczego (ATC) są wskazywane jako główni sprawcy zakłóceń operacyjnych w europejskiej przestrzeni powietrznej.

To nie problemy operacyjne przewoźników czy pogoda, ale właśnie służby kontroli ruchu lotniczego mają być głównym winowajcą rosnącej liczby opóźnień - czytamy w komunikacie Ryanaira.

Ryanair
fot. DirkDanielMann/pixabay

Gdzie najczęściej opóźniają się loty? W tych krajach Europy sytuacja może się jeszcze bardziej pogorszyć

Z najnowszego zestawienia „Ligi opóźnień” opublikowanego przez Ryanair wynika, że największe trudności z punktualnością lotów dotyczą Francji i Hiszpanii. W okresie od stycznia do końca maja 2025 roku we Francji doszło do ponad 15 tysięcy opóźnień, które dotknęły blisko 3 miliony podróżnych. Hiszpania odnotowała z kolei 11 tysięcy zakłóconych rejsów, co miało wpływ na około 2,1 miliona pasażerów. Trzecie miejsce w niechlubnym rankingu przypadło Niemcom – z 4 367 opóźnionymi lotami i konsekwencjami dla blisko 786 tysięcy osób.

Jednocześnie IATA przypomina, że wojna w Ukrainie spowodowała zamknięcie aż 20 proc. przestrzeni powietrznej nad wschodnią Europą. W wyniku tego ruch lotniczy, który wcześniej przebiegał przez Polskę i Ukrainę, został częściowo przekierowany nad wschodnie Niemcy, co dodatkowo obciąża tamtejsze systemy kontroli ruchu. Problemy kadrowe zgłaszają również Węgry, które zmagają się z brakami w obsadzie wież kontrolnych, a w rezultacie przeciążenie kadry pracowniczej. 

W zestawieniu znalazły się również Portugalia – z 2 601 opóźnionymi lotami i 468 tysiącami pasażerów – oraz Wielka Brytania, gdzie zanotowano 1 642 opóźnienia, wpływające na podróże niemal 296 tysięcy osób. Polska nie została ujęta w rankingu, co może świadczyć o sprawniejszym zarządzaniu ruchem lotniczym i większej efektywności służb kontroli lotów w naszym kraju. Taki stan rzeczy potwierdza rzecznik prasowy należący do Eurocontrol Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Jesteśmy dobrze przygotowani na sezon letni 2025 r. Podobnie było rok temu, kiedy to wskaźnik opóźnień w Polsce należał do najniższych w Europie – informuje  Marcin Hadaj, cytowany przez “Rzeczpospolitą”.

Zgodnie z zaleceniami zawartymi w raporcie Ryanair, pasażerowie powinni trzymać rękę na pulsie i na bieżąco monitorować informacje o swoich rejsach, odpowiednio wcześnie stawiać się na lotnisku oraz zachować elastyczność przy planowaniu podróży. Jednocześnie przewoźnik przypomina, że w przypadku opóźnień dłuższych niż trzy godziny, pasażerom przysługują prawa do rekompensaty zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej.

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: