biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Biznes > Kultowa marka znika ze sklepowych półek. Kiedyś miał każdy, teraz ostatnie sztuki na wyprzedaży
Angelika Czarnecka
Angelika Czarnecka 07.08.2025 21:39

Kultowa marka znika ze sklepowych półek. Kiedyś miał każdy, teraz ostatnie sztuki na wyprzedaży

telefony
Fot. terimakasih0/Pixabay

Branża telekomunikacyjna nie ma się za dobrze. Jeszcze niedawno w związku z wyłączaniem sieci 3G przez dwóch operatorów, wydano komunikat, że niektóre ze starszych modeli telefonów przestaną działać w Polsce. Gdyby tego było mało, właśnie ogłoszono, że światowy lider rynku telefonów komórkowych, wkrótce całkowicie zniknie. Dla wielu to będzie oznaczać koniec pewnej ery. 

Producenci gonią za nowoczesnością. Przed starszymi osobami stawiają spore wyzwanie

O tym, jak wiele osób w dzisiejszych czasach korzysta z telefonów komórkowych, nie trzeba zbyt wiele mówić. Posiadają je coraz to młodsze osoby, ale i te starsze. Dla tych drugich coraz trudniej jest podążać za nowymi rozwiązaniami, jakie proponują producenci smartfonów. 

Z rynku powoli znikają starsze modele, a na ich miejsce wprowadzane są takie np. z wbudowaną sztuczną inteligencją. AI w smartfonach odgrywa coraz większą rolę, oferując szereg najprzeróżniejszych funkcji, które mogą ułatwić codzienne użytkowanie, jak również podnoszą komfort obsługi.

Młodym się to podoba i trudno się dziwić, jednak starsze osoby, które pierwszy swój telefon dostały bądź kupiły w późnym wieku - głównie z myślą o komunikacji z najbliższymi - są przeciwne takim technologiom. Stawiają na prostotę i łatwą, intuicyjną obsługę, a to w dzisiejszych czasach coraz trudniej. Z wielu nowoczesnych funkcji, które mają ich telefony zwyczajnie nie korzystają. Z kolei starsze modele z siecią 3G okazują się bezużyteczne, bowiem jest ona zastępowana 4G lub 5G. Oznacza to jednak, że seniorowi pozostaje całkowita wymiana urządzenia, by móc korzystać z internetu mobilnego i wykonywać połączenia.

telefon, aplikacje
fot. Mateusz Dach – Pexels

Kolejne marki znikają z rynku telefonów komórkowych

Jeszcze dwie dekady temu na rynku nie było takiego dużego wyboru wśród smarftonów, co obecnie. Nie było też tak wielu producentów. Kilku jednak zna każdy Polak, w końcu to właśnie z nimi większość zaczynała przygodą z tą technologią. Z biegiem czasu te kultowe i niezwykle popularne marki zaczęły znikać z rynku.

W ostatnich latach przestało istnieć kilka firm. Do najważniejszych należą BlackBerry, które zakończyło produkcję własnych urządzeń, LG, oraz HTC. Ta trzecia, ograniczyła swoją aktywność na tym rynku, skupiają się na innych produktach np. wirtualnej rzeczywistości. Warto wspomnieć też o innych mniej znanych markach, które nie odniosły sukcesu na rynku globalnym i zwyczajnie zniknęły, a mowa o: Karbonn (Indie), Innjoo (Afryka), Gionee (Chiny) czy NEC (Japonia).

To jednak nie wszystko, bowiem z rynku znika kolejny producent. To właśnie na telefonach, które wyprodukował Polacy grali w kultowe gry takie jak “Wąż”. Dla wielu Polaków to koniec ery telefonów komórkowych. 

To już postanowione. Lider na rynku telefonów pójdzie w zapomnienie

Niegdyś nazwa tej marki była prawdziwym synonimem jakości, innowacyjności i niezawodności. Obecnie nie ma nawet szans na konkurowanie z popularnymi firmami jak Samsung czy Apple. W 2000 r., wprowadziła na rynek model, który błyskawicznie zdobył status ikony. Mowa oczywiście o Nokii. Przy starszych modelach mimo upadku, gdy urządzenia rozpadały się na części, można było je złożyć i ponownie działały. Dla wielu wielu były nieśmiertelne.

W latach swojej świetności, udziały firmy w rynku telefonów komórkowych przekraczał 40 proc. Z czasem konkurencja była natomiast zbyt mocna, więc fińska firma straciła swoją pozycję i ustąpiła gigantom.

Od 2016 r. prawa do marki posiadała HMD Global, która próbowała ożywić ducha starej, klasycznej Nokii. Umowę licencyjną podpisano na dziesięć lat, czyli do końca 2026 r., jednak wszystko wskazuje na to, że nie zostanie ona przedłużona. HDM Global poinformowało na swojej stronie internetowej, że zarząd postanowił całkowicie zakończyć produkcję smartfonów Nokia i usunąć z oferty znany logotyp. 

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: