BiznesINFO.pl Energetyka Komisja Europejska planuje obniżyć temperaturę ogrzewania w kaloryferach
Biznes info

Komisja Europejska planuje obniżyć temperaturę ogrzewania w kaloryferach

20 lipca 2022
Autor tekstu: Kasper Starużyk

Komisja Europejska szuka rozwiązań na panujący od wybuchu wojny kryzys energetyczny. Najnowszy pomysł KE, to zmniejszenie natężenia ciepła w kaloryferach, co zmniejszy zużycie gazu ziemnego.

Unia Europejska nie zakłada, że do najbliższej zimy kryzys energetyczny w Europie się rozwiąże. Wynika to m.in. z transformacji, która ma uniezależnić Europę od rosyjskich surowców energetycznych, a ten proces będzie trwał co najmniej parę lat.

Zmniejszenie ciepła w grzejnikach

Plan Komisji Europejskiej, który ukazał się w środę, zakłada m.in. ograniczenie zużycia surowca przez odbiorców indywidualnych, co ma nastąpić dzięki zmniejszeniu natężenia ciepła.

Symulacje przeprowadzone przez KE ukazują, że biorąc pod uwagę całą Unię Europejską, magazyny uda się wypełnić do 80 proc. pojemności. To z kolei oznacza, że zimą zabraknie ok. 20 mld m sześc. gazu , podaje forsal.pl.

Plan redukcji popytu na gaz

KE zakłada, że zmniejszenie popytu na gaz będzie odbywało się zarówno na rynku odbiorców indywidualnych jak i przedsiębiorstw, a działania powinny być skoordynowane. W praktyce oznacza to, że wielu obywateli UE po odkręceniu kaloryferów zimą może nie odczuwać komfortu termicznego.

Komisja jest zdania, że rządy powinny zachęcać obywateli do przykręcania kaloryferów do takiego stopnia, aby w mieszkaniu temperatura nie przekraczała 19 stopni Celcjusza . W przypadku klimatyzatorów ma być to 25 stopni.

Jednym z pomysłów KE jest również zachęcanie rządów do produkcji prądu z węgla lub paliwa jądrowego, zamiast z gazu ziemnego czy ropy naftowej. Aby ułatwić proces, limity emisji i związane z nią opłaty mają zostać czasowo ograniczone.

Obserwuj nas w
autor
Kasper Starużyk

Redaktor naczelny Biznesinfo. Wcześniej w Bankier.pl, gdzie zajmował się wyszukiwaniem najciekawszych informacji gospodarczych z Polski i świata. Dziennikarską pasję odkrył na festiwalu reklamowym Golden Drum w Słowenii. Absolwent ekonomii na wydziale prawa, administracji i ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego i międzynarodowych stosunków gospodarczych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, a także copywritingu w Szkole Mistrzów Reklamy. Miłośnik historii Hanzy i Morza Bałtyckiego.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie