Cold mailing - co kryje się pod tajemniczą nazwą? Eksperci wyjaśniają
Dobre pierwsze wrażenie można zrobić nie tylko w kontakcie bezpośrednim. Pandemia zmieniła radykalnie kontakty między ludźmi, coraz bardziej powszechny staje się kontakt drogą elektroniczną. Arkadiusz Kocimski oraz Adrian Komsta z szerszypunkwidzenia.pl przygotowali kilka bezcennych wskazówek, które uczynią nasze maile dużo ciekawszymi dla odbiorcy.
Cold mailing - Czym jest?
Cold mailing to nic innego jak tzw. “zimne” wiadomości, które w sprzedaży oznaczają pierwszy kontakt z klientem, który nie spodziewa się Twojego kontaktu. W cold mailingu odbywa się to w formie wiadomości tekstowej. Innym znanym typem pierwszego “zimnego” kontaktu jest kontakt telefoniczny, który opisany jest bardziej szczegółowo w artykule o prospectingu. Trzeba zaznaczyć, że nie ma tutaj lepszej lub gorszej formy kontaktu. Wszystko zależy od Twoich możliwości i umiejętności. Pamiętaj, że każda forma pozyskiwania klienta jest zawsze lepsza niż jej brak :)
Oczywiście w każdej z form warto badać konwersje, czyli weryfikować która forma daje najlepsze efekty i usprawniać te elementy, które zwiększają Twoją skuteczność. Jak w takim razie zrobić to najlepiej? Nasze pomysły przedstawiliśmy poniżej.
2. Cold mailing - Jak robić to skutecznie? Co się sprawdza?
Wyróżniamy tutaj kilka z naszego punktu widzenia ważnych aspektów, które sprawiają, że Twój mail będzie otworzony. Co jest miarą sukcesu cold mailingu? Nic innego informacja zwrotna, czyli odpowiedź na Twój email.
1. Po pierwsze - Zrób pierwsze wrażenie! - Dobry temat wiadomości.
Tak w kontakcie bezpośrednim, kontakcie telefonicznym jak i kontakcie mailowym zawsze pojawia się pierwsze wrażenie odbiorcy, którego nie da się powtórzyć. Mózg bardzo szybko stosuje swoje skróty myślowe, które sprawiają, że zostajemy zaszufladkowani jako osoba z pewnymi cechami. Mając to na uwadzę spraw aby Twój komunikat został odebrany w taki sposób, aby Twój odbiorca wiedział, że ma do czynienia przede wszystkim naturalną osobą, która ma coś ciekawego do przedstawienia. Pierwszym wrażeniem w cold mailingu, jest nic innego jak temat wiadomości. Spraw aby Twój email przyciągnął uwagę i wyróżnił się spośród innych maili, które otrzymał Twój klient w przeciągu tego tygodnia. To właśnie po temacie w czasie kilka sekund decydujemy o otwarciu lub usunięciu wiadomości. Spraw aby Twój tytuł, był krótki i konkretny oraz spersonalizowany! Może być to nawiązanie do imienia osoby, z którą rozmawiałeś. Może być to krótki żart, lub forma pytania która zaciekawi odbiorcę do odszukania odpowiedzi w treści maila. Dla przykładu: jeżeli Twoja branża zajmuje się sprzedażą usług reklamowych, a rozmawiasz z cukernią, możesz zatytułować swoją wiadomość: “Zróbmy ten słodki interes”. Jeżeli rozmawiasz ze szkołą językową - zatytułuj mail np. po francusku. W sytuacji, w której klient nie odpisuje Ci od pewnego czasu możesz zapytać, dla przykładu: “Panie Filipie, mam zacząć się martwić?” lub jeżeli masz relacje z klientem: “Filipie, czy powinienem po takim czasie wezwać policje?”. Intrygujący hak na uwagę, który po otwarciu staje się ciekawym żartem z prośbą o kontakt, ponieważ nie jestem pewien czy mój klient nie został porwany… Dodatkowo możesz okrasić temat swojej wiadomości w emotikony, które sprawią że mail będzie bardziej kolorowy i wyróżni się spośród innych. Dobierz emotikone odpowiadającą tematowi Twojej wiadomości. Wszystko jest kwestią Twojej kreatywności i oczywiście poznaniu swojego kontrahenta!
2. Po drugie - Personalizuj! - Wartościowa treść maila.
Jeżeli klient otworzył już Twoją wiadomość to zaznacz po raz kolejny, że nie jest to przypadkowy mail wysłany z systemu mailingowego. Chyba każdy z nas lubi poczuć się wyjątkowy i doceniony, że ta wiadomość dotarła tylko do niego. Najprostszą formą personalizacji wiadomości jest imię. Świadczy to o tym, że mail nie został wysłany przez automat, tylko przez człowieka, ponieważ ma konkretnego, dedykowanego nadawcę. Świadczy to również o włożonym przez Ciebie wysiłku, a więc i zaangażowaniu w sprawę. Oczywiście możesz dorzucić do swojej wiadomości kilka smaczków, które poznałeś w wyniku relacji z Twoim klientem, co będzie na pewno jeszcze bardziej docenione. Sposób ten jest jednak trudny do realizacji w przypadku typowego, standardowego cold mailingu, ponieważ nie zawsze znamy grupę docelową z imienia i nazwiska lub z bliskich relacji. Z reguły jednak znamy (powinniśmy!) zainteresowania naszej grupy docelowej. Dla przykładu, osoba sprzedająca suplementy diety wie, czy chce dotrzeć do opiekunów seniorów, czy sportowców i można odwołać się do uniwersalnej wiedzy na temat branży. Dla przykładu: W okresie jesiennym zadbaj o babcie, tak jak ona dbała o Ciebie! Lub Wiem, że kilka dni w tygodniu spędzasz na siłowni aby zadbać o swoją formę. A kto zadba o Twój organizm i odpowiednie minerały?
Personalizacja to nie tylko komunikat skierowany do odbiorcy ale również ten który wychodzi od nadawcy. Zadbaj chociażby o to aby Twoja wiadomość była wysłana z prywatnie brzmiącego maila, aniżeli maila Biuro Obsługi, BOK, lub HELPDESK. Oczywiście nie popadaj również w drugą skrajność, czyli maila: [email protected].
3. Po trzecie! - Follow - upuj! - Konsekwencja i wiara w mailing!
Follow - up to nic innego jak przypomnienie się do klienta i wykorzystanie kilku form kontaktu. Pamiętaj, że będąc zasypywani setkami wiadomości dziennie nauczyliśmy się ignorować te elementy, które nie są nam w życiu potrzebne. Stąd jeżeli zadziałamy wyłącznie na jeden bodziec, jakim jest wzrok, może to nie wystarczyć. Warto przypomnieć się telefonicznie do takiego klienta (O ile mamy numer!). W przypadku braku telefonu możesz posłużyć się sprytnymi GIFAMI, które dodają odrobinę humoru, ale przekazują konkretną informację.
![200](http://images.ctfassets.net/jpo18ojnqq5r/5J4gLDQ4DgGzv7pI3w2iR/cb65601e559f50e73f35c6cba52f70aa/200.gif)
Przykład numer dwa poniżej:
![giphy](http://images.ctfassets.net/jpo18ojnqq5r/2xZdiH31bXNC52OgaWQ6xT/d457626187b7dd151eff40e709f47d17/giphy.gif)
To ja czekając na odpowiedź od Ciebie...
Tutaj znowu, tylko Twoja kreatywność staje się Twoim ograniczeniem. Im bardziej kreatywnie, tym bardziej naturalnie i wiarygodnie, a co za tym idzie skuteczniej. Na tym właśnie polega sprzedaż relacyjna aniżeli WCISKANIE, które da się wyczuć przy pierwszym kontakcie. Więcej o tym jak nie wciskać na pewno możesz przeczytać w książce pt. “Jak nie wciskać, czyli o relacyjnej sprzedaży w bezpośrednim wydaniu”. Statystyki odnośnie kilku kontaktów do klienta mówią jednoznacznie: 80% sprzedaży wymaga 5 follow up, gdzie około 44% handlowców poddaje się po 1-szym follow upie. Invesp
3. Cold Mailing - Schemat wiadomości
Tak jak w sprzedaży, tak i w cold mailingu nie ma jednej uniwersalnej metody na pisanie wiadomości, natomiast w każdej wiadomości powinny znaleźć się pewne elementy, które zwiększą Twoją skuteczność na właściwą reakcję.
Zachęcający, intrygujący tytuł
Powitanie spersonalizowane z hakiem na uwagę lub odpowiedzią na temat wiadomości.
Spersonalizowane przedstawienie korzyści. Odpowiedz klientowi z jakiego względu akurat do niego piszesz oraz co dzięki temu będzie miał.
CTA! - Obowiązek każdego maila, czyli wezwanie do działania. Co dana osoba ma zrobić. Na przykład: przejść na stronę, założyć konto, oddzwonić, lub odpisać na problem.
Stopka wiadomości z informacjami o firmie.
![panel dyskusyjne, ESG](https://images.iberion.media/images/origin/Projekt_bez_nazwy_2024_07_22_T181604_609_e47a2dc7ce.png)
![Poczta Polska](https://images.iberion.media/images/origin/Projekt_bez_nazwy_2024_07_23_T172951_588_3160f58715.png)
![kontrola](https://images.iberion.media/images/origin/EN_01620116_0005_6a21a8e395.jpg)
![dokumenty, skarbówka](https://images.iberion.media/images/origin/Projekt_bez_nazwy_2024_07_22_T200237_315_1b4496c7fc.png)
![samolot, pasażerowie](https://images.iberion.media/images/origin/samolot_c435d28ccd.jpg)
![haker](https://images.iberion.media/images/origin/pexels_mikhail_nilov_6964348_1_b4310ba88d_edf66c3003_d0f8437579.jpg)
![Biedronka](https://images.iberion.media/images/origin/Biedronka_f9493a3c5d.png)
![kalendarz, rodzina](https://images.iberion.media/images/origin/Projekt_bez_nazwy_2024_07_25_T164933_472_5448a26d65.png)
![Listwa kontaktowa](https://images.iberion.media/images/origin/Listwa_kontaktowa_5435dd0e29.png)
![Biedronka](https://images.iberion.media/images/origin/Projekt_bez_nazwy_2024_07_23_T193910_998_73fafbc76d.png)
![Biedronka/Lidl](https://images.iberion.media/images/origin/biedronkalidl_97e87c65c1.jpg)
![sklep](https://images.iberion.media/images/origin/Projekt_bez_nazwy_2024_07_23_T151517_901_954e1fc0d9.png)
![Praca](https://images.iberion.media/images/origin/praca_926617d63a.jpg)
![emeryci](https://images.iberion.media/images/origin/emeryci_e44dd232ff.jpg)
![pieniądze](https://images.iberion.media/images/origin/pieniadze_927d800be1.jpg)
![Sanatorium](https://images.iberion.media/images/origin/Projekt_bez_nazwy_2024_07_12_T074223_661_a233cf189e_01d2bb6c62.png)
![Cargo Pesa](https://images.iberion.media/images/origin/pesacargo_053e525219.jpg)
![poszukiwanie pracy](https://images.iberion.media/images/origin/szukanie_pracy_fot_praca_gov_pxhere_fc0404124c.png)
![babcia z wnuczką](https://images.iberion.media/images/origin/pexels_juanpphotoandvideo_1109238_877645c911.jpg)
![Agnieszka Dziemianowicz-Bąk](https://images.iberion.media/images/origin/dziemianbka_274b1d48b8.jpg)
![ZUS](https://images.iberion.media/images/origin/zus_403f6db893.jpg)
![pracownik](https://images.iberion.media/images/origin/collab_media_V_Gj_Qg_LN_4_B78_unsplash_4a9126a910.jpg)
![praca](https://images.iberion.media/images/origin/prca_743451a0a4.jpg)
![zus](https://images.iberion.media/images/origin/EN_01604201_0005_70c0f9743b.jpg)
![Celine Dion](https://images.iberion.media/images/origin/Kopia_WZORY_DLA_SG_2024_07_26_T233159_059_b0fccb9d4f.jpg)
![Występ Lady Gagi na Igrzyskach Olimpijskich](https://images.iberion.media/images/origin/Wystep_Lady_Gagi_na_Igrzyskach_Olimpijskich_c57c60b176.png)
![Kot i Pies](https://images.iberion.media/images/origin/Projekt_bez_nazwy_1_40e6b73458.png)
![Był sobie kot](https://images.iberion.media/images/origin/Byl_sobie_kot_d3edad37dc.jpg)
![Prezydent z żoną](https://images.iberion.media/images/origin/Prezydent_z_zona_13962c1010.jpg)
![ciasto agrestowe](https://images.iberion.media/images/origin/ciasto_agrestowe_c851654b9d.jpg)
![Materiały promocyjne](https://images.iberion.media/images/origin/Kobieta_w_ogrodzie_a42c929a56.png)
![Ostrzyhom](https://images.iberion.media/images/origin/fot_Canva_Ostrzyhom_2b7bb6ae28.jpg)
![Chrome](https://images.iberion.media/images/origin/chrome_ochrona_fot_pxhere_DALL_E_897cb3f8b6.png)
![ZUS, pieniądze, emeryt, wdowiec, smutny emeryt](https://images.iberion.media/images/origin/Emeryt_pieniadze_53f7ed0d08.png)
![Joanna Senyszyn](https://images.iberion.media/images/origin/Projekt_bez_nazwy_1_141bb294b5.jpg)
![Sanatorium](https://images.iberion.media/images/origin/Projekt_bez_nazwy_2024_07_12_T074223_661_a233cf189e_01d2bb6c62.png)