Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > Branża mleczarska w kryzysie. "Sytuacja w zakładach robi się dramatyczna"
Olgierd Maletka
Olgierd Maletka 04.08.2023 14:28

Branża mleczarska w kryzysie. "Sytuacja w zakładach robi się dramatyczna"

Mleko w sklepie
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

„Małe firmy mleczarskie upadają, a cała branża znajduje się w głębokim kryzysie” - pisze w piątek „Rzeczpospolita”.

Zyski spadły

Dziennik podaje, że kryzys w mleczarstwie doprowadził do pogorszenia się jego wyników finansowych. "Zysk brutto wypracowany w I kwartale 2023 r. spadł do zaledwie 64,8 mln zł z aż 895 mln zł w analogicznym okresie 2022 r. Z kolei zysk netto spadł do 24,6 mln zł w I kw. 2023 r. wobec 783,5 mln zł przed rokiem” - podaje „Rp”.

Popularne płatki wycofane ze sprzedaży. "Mogą stanowić ryzyko dla zdrowia"

Przejęcia mniejszych mleczarni

Gazeta informuje, że na trudną sytuację polskich przetwórców mleka wpływ miało wiele czynników, w tym rekordowe ceny skupu mleka pod koniec ubiegłego roku połączone ze spadającymi cenami w sklepach i mniejszym popytem. Nie pomogły również wysokie ceny energii.

„W efekcie każda firma z wielkiej trójki dokonała już w tym roku przejęć mniejszych mleczarni" - podaje „Rp”.

Oto najczęściej poszukiwany pracownik w Polsce. Na rynku prawdziwe zatrzęsienie ofert.

Wzrost kosztów i upadek zakładów

"Koszty przetwórstwa wzrosły w sposób niewyobrażalny. A wszelkie obciążenia spowodują, że coraz więcej firm będzie musiało szukać ratunku w postaci konsolidacji lub szukania inwestorów zewnętrznych albo będą zamykać biznes" - mówi cytowana przez dziennik, Agnieszka Maliszewska, dyrektor generalna Polskiej Izby Mleka. Jej zdaniem efektem kryzysu mleczarskiego będzie upadek mniejszych zakładów.

"Klienci zwracają uwagę bardziej na cenę niż na jakość"

Gazeta opisuje, że branża jest zaniepokojona cenami energii, tym bardziej, że mogą one niebawem jeszcze wzrosnąć. Zakłady boją się również wejścia systemu kaucyjnego.

„Sytuacja w zakładach robi się dramatyczna. Patrząc w dłuższej perspektywie, nie widać szans na poprawę. (…) Klienci zwracają uwagę bardziej na cenę niż na jakość” - mówi gazecie Andrzej Szczepański, prezes firmy Robico.