Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > To może Cię spotkać również na urlopie. NFZ radzi, gdzie szukać pomocy
Maria Gil-Sobczyk
Maria Gil-Sobczyk 26.07.2023 10:38

To może Cię spotkać również na urlopie. NFZ radzi, gdzie szukać pomocy

NFZ-przychodnia lekarska-lekarz-iberion
Biznesinfo

Niespodziewana infekcja czy uraz mogą skutecznie zakłócić wakacyjny wypoczynek. Jeśli przebywamy na urlopie daleko od domu, również mamy prawo do opieki medycznej. NFZ radzi, co zrobić w takiej sytuacji.

Gdzie szukać pomocy, gdy choroba dopadnie Cię podczas urlopu?

Każda osoba podlegająca ubezpieczeniu zdrowotnemu może w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) zgłosić się do dowolnej przychodni do lekarza rodzinnego. Nie jest wymagane skierowania – tłumaczy Beata Kopczyńska, rzeczniczka prasowa Narodowego Funduszu Zdrowia, w komunikacie nadesłanym do redakcji Biznesinfo. Aby taka wizyta była bezpłatna, dana placówka musi mieć podpisaną umowę z NFZ. Przyjęcie chorego spoza listy swoich pacjentów oznacza dla lekarza rodzinnego wypłatę dodatkowych środków z Funduszu. Przychodnie POZ są czynne od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-18:00.

Natomiast, jeśli pomoc medyczna jest potrzebna w późniejszych godzinach np. wieczorem, to warto udać się do punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Takie placówki są otwarte między 18:00 a 8:00, przez całą dobę w weekendy oraz dni ustawowo wolne od pracy. Skierowanie nie jest potrzebne, nie obowiązuje tu również rejonizacja.

Szykuje się zmiana w 500 plus dla seniora. Będzie można sporo zyskać

Pomoc medyczna przez telefon

Poza godzinami pracy przychodni POZ można zwrócić się o pomoc, dzwoniąc do Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK), dostępnej pod nr telefonu 800 137 200 w dni robocze w godz. od 18:00 do 8:00 oraz przez całą dobę w weekendy i święta. Rozmowa nic nie kosztuje, poradę można uzyskać również w języku angielskim, ukraińskim oraz migowym (wówczas w formie wideoporady).

Po wyborze numeru 800 137 200 zgłosi się pielęgniarka, która przeprowadzi wstępny wywiad. Jeśli będziemy potrzebowali dalszej konsultacji z lekarzem, wtedy oddzwoni on na wskazany przez nas numer telefonu, który podaliśmy w wywiadzie pielęgniarskim. W trakcie rozmowy, jeśli będzie konieczne, lekarz wypisze e-receptę lub e-zwolnienie – dodaje rzeczniczka NFZ.

Już ponad 100 tys. konsultacji w TPK

W pierwszym półroczu 2023 roku z konsultacji lekarskich i pielęgniarskich przez telefon w ramach TPK skorzystało 114,7 tys. osób. Tylko w czerwcu takich porad było przeszło 15 tys.