Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Konsument

Konsument

sklep-biedronka-ceny-kasa-samoobslugowa
18.11.2023 22:46 Inna cena w sklepie przy kasie, inna na półce. Co robić? Przepisy mówią jasno

Nie jest żadną tajemnicą, że ceny towarów i usług co jakiś czas ulegają zmianie, choć przy obecnej inflacji zdarza się to dość często. Sklepy chętnie stosują różne promocje, by przyciągnąć do siebie klientów, zwłaszcza że regularne, nawet niewielkie oszczędności na prostych wydatkach mogą się przełożyć, w ujęciu długofalowym, na niemałą sumę. Co jednak, gdy przy kasie orientujemy się, że produkt nie kosztuje tyle, ile widniało na etykiecie umieszczonej na sklepowej półce? Wyjaśniamy poniżej.

terminal-rachunek-paragon-pieniadze
27.09.2023 11:17 Sprzedała lody, wystawiła paragon i… dostała 3 tys. zł mandatu. Ekspert: to przykład naruszenia zasad kontroli

W lipcu w jednej z polskich lodziarni doszło do kuriozalnej sytuacji. Julia Myszalowa sprzedała klientowi dwie gałki lodów, położyła paragon na ladzie i poszła zrealizować zamówienie. Chwilę później pojawili się kontrolerzy skarbówki, którzy ukarali dziewczynę mandatem w wys. 3 tys. zł. W mojej ocenie przypadek lodziarni to przykład naruszenia zasad kontroli – mówi Piotr Juszczyk, Główny Doradca Podatkowy w firmie inFakt, w informacji nadesłanej do redakcji Biznesinfo. Jaki jest finał tej sprawy?

Bazar
19.07.2023 16:09 Spory problem bazarów. Sprzedawcy nie dają już rady

Sytuacja na bazarach w Polsce robi się coraz trudniejsza. Od 10 lat liczba sprzedawców ciągle spada i według informacji w mediach ma być coraz gorzej pod tym względem.

rossmann
29.06.2023 08:21 Rossmann pilnie apeluje do klientów. Jeśli kupiłeś ten produkt, natychmiast go zwróć

Kilka dni temu Rossmann poinformował, że z półek drogerii w całej Polsce wycofano lemoniadę porzeczkową marki Ogródek Dziadunia. Sieć apeluje do klientów, którzy zakupili produkt z konkretnej partii, o jego zwrot do dowolnej drogerii Rossmann.

biedronka sklep
21.06.2023 10:38 Biedronka pilnie ostrzega klientów. W znanym produkcie wykryto groźną bakterię

Kilka dni temu Biedronka opublikowała komunikat dotyczący wycofania ze sprzedaży kolejnej partii hamburgerów marki własnej Dania Express. Główny Inspektorat Sanitarny ostrzega, że w produkcie tym wykryto groźną bakterię Listeria monocytogenes. Klienci, którzy nabyli skażone mięso, mają teraz dwa wyjścia.

biedronka-sklep
08.06.2023 08:40 Znany produkt wycofany ze sprzedaży w sieci Biedronka. Wykryto w nim groźną bakterię

Główny Inspektorat Sanitarny poinformował wczoraj, że w partii produktu pn. Hamburger wieprzowo-drobiowy marki Dania Express wykryto wysoką zawartość bakterii Listeria monocytogenes. Zanieczyszczonego mięsa nie należy spożywać. Biedronka wycofała produkt ze sprzedaży, producent zaapelował do klientów o jego wyrzucenie lub zwrot do sklepu.

sklep-braki-plastik
01.06.2023 13:35 Dyrektywa plastikowa. Od 1 lipca 2024 roku ze sklepów zniknie wiele produktów jednorazowych

Na mocy przepisów opublikowanych w Dzienniku Ustaw od lipca przyszłego roku w sklepach nie będzie już można kupić jednorazowych produktów plastikowych takich jak sztućce czy słomki do napojów. To efekt wdrażania w naszym kraju dyrektywy plastikowej z 2019 roku. Zmiany „uderzą” Polaków po kieszeniach, bo to oni będą ponosić koszty opłat od używania przez firmy produktów jednorazowych – informuje nas firma inFakt.

glovo-dostawa
16.05.2023 14:15 Glovo na celowniku UOKiK. Firmie zarzucono wprowadzanie konsumentów w błąd, grozi za to wysoka kara

Urząd Ochrony Klientów i Konkurencji poinformował we wtorek 16 maja o postawieniu zarzutów wobec platformy Glovo. Zdaniem prezesa UOKiK miała ona wprowadzać konsumentów w błąd, za co grozi kara w wys. do 10 proc. obrotu. Opłata serwisowa, za małe zamówienie czy za opakowanie? Zamawiający w Glovo nie wiedzieli, ile wyniesie koszt całości zamówienia – wyjaśnia UOKiK.

pieniądze-portfel
05.03.2023 18:36 Ograniczenia w płatnościach gotówkowych. W 2024 roku będą nowe limity, wielu wciąż o nich nie słyszało

Aktualnie przedsiębiorcy nie mogą w transakcjach gotówkowych dokonywanych między sobą przekraczać kwoty 15 tys. zł brutto. W przyszłym roku roku zostanie ona zmniejszona do 8 tys. zł. Pojawi się również limit w płaceniu gotówką przez konsumentów — w transakcjach z przedsiębiorcami wyniesie on 20 tys. zł. Z badań firmy Tavex wynika, że ponad 70 proc. Polaków nie słyszało o nadchodzących zmianach.

flaga polska-flaga polski-flaga polska chmury-iberion
31.01.2023 12:51 Wakacje.pl z zarzutem od UOKiK-u. Spółka miała wprowadzać konsumentów w błąd

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił spółce Wakacje.pl z Gdańska zarzut wprowadzania konsumentów w błąd. Powodem miało być zamieszczanie na serwisie internetowym ofert z mylącymi cenami. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów spółce grozi wysoka kara sięgająca nawet 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.

east news - biedronka - sklep
16.01.2023 13:51 Znane sieci handlowe pod lupą UOKiK. Grożą im bardzo wysokie kary

Od początku roku przedsiębiorcy są zobowiązani, by w transparentny sposób informować konsumentów o zachodzących przecenach. To efekt wprowadzenia dyrektywy Omnibus. Minęło zaledwie kilka tygodni, a Inspekcja Handlowa już ogłosiła kontrolę w sześciu sieciach sklepów takich jak Biedronka, Lidl, Kaufland, Żabka, Dino i Netto. Jeśli prezes UOKiK rzeczywiście stwierdzi rażące naruszenie dóbr konsumentów, może nałożyć karę na przedsiębiorstwo w wys. 10 proc. obrotu oraz 2 mln zł na osobę zarządzającą.Zgodnie z dyrektywą Omnibus, od 1 stycznia każdy przedsiębiorca, wystawiając dany towar na przecenę, musi w widocznym miejscu umieścić informację na temat najniższej ceny produktu odnotowanej w ciągu ostatnich 30 dni. UOKiK tłumaczy, że taki zapis umożliwi konsumentom podejmowanie korzystniejszych decyzji zakupowych, gdyż przedsiębiorcy nie będą ich już mogli nabierać, stosując nieuczciwe praktyki.

banknoty-portfel-ręka-iberion
11.01.2023 11:54 W przyszłym roku czeka nas zaostrzenie limitów transakcji gotówkowych. Rząd chce walczyć z szarą strefą

Obecnie przedsiębiorcy nie mogą w transakcjach gotówkowych dokonywanych między sobą przekraczać kwoty 15 tys. zł brutto. W 2024 roku zostanie ona zmniejszona do 8 tys. zł. Pojawi się również limit w płaceniu gotówką przez klientów — w transakcjach z przedsiębiorcami wyniesie on 20 tys. zł. Pierwotnie nowe przepisy miały zacząć obowiązywać już od 1 stycznia 2023 roku, ale termin ich wprowadzenia przesunięto o rok (w wyniku podpisania przez prezydenta ustawy o kredycie hipotecznym).

biedronka-sklep-promocja-biznesinfo
24.12.2022 14:53 Biedronka pilnie apeluje do klientów, by zwrócili lub wyrzucili jeden konkretny produkt

Sieć sklepów Biedronka zamieściła na swojej stronie ostrzeżenie, by klienci, którzy zakupili pieczywo żytnie chrupkie PANO o numerze partii 07.2023/22AM2OK2, jak najprędzej zwrócili je do sklepu lub wyrzucili. Jest to produkt niezdatny do spożycia. Jeśli klienci chcą otrzymać za niego zwrot pieniędzy, nie muszą okazywać paragonu.

Zakupy
02.12.2022 11:46 Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta. Konieczność podawania ceny przed obniżką

Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta ma zwiększyć ochronę przed sztucznym zawyżaniem ceny towarów oraz połączeniami “robocall” bez zgody konsumenta. Ustawa trafi do podpisu prezydenta.

woman-3040029 1920
02.06.2021 02:00 Brak odpowiedzi na reklamację. Warto poznać prawa konsumenta

Reklamacja to rodzaj odwołania, które klient może złożyć do sprzedawcy lub producenta, jeśli zakupiony towar okazuje się mieć jakąś wadę. Wyobraźmy sobie na przykład następującą sytuację: przy pierwszym użyciu nowych butów odpada podeszwa albo lalka, która miała mówić „mama”, cały czas milczy. Tego typu zdarzenia stanowią wystarczające uzasadnienie do sporządzenia reklamacji, której podstawę stanowi rękojmia lub gwarancja. W świetle Kodeksu cywilnego adresat ma czternaście dni, żeby odnieść się do złożonego pisma. Co dzieje się w przypadku, kiedy czas oczekiwania na rozpatrzenie zażalenia trwa dłużej niż dwa tygodnie? Czy brak odpowiedzi na reklamację przynosi określone skutki prawne? O tym w poniższym artykule.

money-2696229 960 720
26.05.2021 02:00 Upadłość konsumencka – na czym polega, kogo dotyczy

Upadłość konsumencka dotyczy dłużników. Jest to wszczęcie postępowania sądowego, które podejmowane jest na wniosek dłużnika. Osoba, która stała się trwale niewypłacalna, a posiada zaciągnięte zobowiązania u wierzycieli, może starać się o oddłużenie. Podstawowymi warunkami, aby ogłosić upadłość konsumencką przez osobę fizyczną, jest nieprowadzenie przez nią działalności gospodarczej, a także niepozostawanie wspólnikiem w osobowej spółce handlowej. Celem upadłości konsumenckiej jest więc umorzenie części lub całości zadłużenia konsumenta oraz windykacja środków na poczet spłaty należności wierzycieli poprzez likwidację (zbycie) majątku osoby prywatnej.

ecommerce-3530785 1920
24.05.2021 02:00 Gwarancja rozruchowa - na czym polega?

Gwarancja rozruchowa jest jednym z rodzajów gwarancji sprzedawcy lub producenta. Gwarant oświadcza w niej, że sprzedawany sprzęt jest sprawny i działa. Gwarancja rozruchowa często pojawia się w ramach rozmaitych ofert sprzedaży, jednak nie ma ona zastosowania w przepisach prawnych. To pojęcie jest często stosowane przy zakupie produktów używanych. Dość często w sytuacji, gdy kupujemy produkty używane, możemy spotkać się z pojęciem gwarancji rozruchowej. Jest to dobrowolna gwarancja, która nie ma podstaw i zapisów w prawie. O takim rodzaju gwarancji decyduje sprzedawca i robi to z własnej woli. W takiej sytuacji, gdy okaże się, że produkt jest wadliwy, sprzedawca może zwrócić kupującemu zapłaconą kwotę, naprawić produkt lub go wymienić.