Główny Inspektorat Farmaceutyczny wstrzymał leku stosowanego przez tysiące pacjentów. Wykryto nieprawidłowości jakościowe, które mogą nasilać objawy schorzenia. Specjaliści apelują: jeśli masz opakowanie z jednej z wadliwych partii, oddaj je do apteki jak najszybciej.
Od 1 listopada 2025 roku zacznie obowiązywać znowelizowane Prawo pocztowe, które skraca okres obowiązkowego przechowywania przesyłek niedoręczonych. Po upływie wyznaczonego terminu niedoręczona paczka zostanie przekazana do likwidacji lub ponownej sprzedaży. Nowe przepisy mają na celu zmniejszenie kosztów ponoszonych przez operatorów pocztowych i firmy kurierskie oraz zwolnienie miejsca w magazynach na bieżące przesyłki.
Rozwój branży spożywczej i sektora handlu trwa. Coraz ważniejsze stają się zrównoważone strategie i odpowiedzialność za pracowników oraz konsumentów. Do tego ciągłe zmiany z obszarów FoodTech, AgriTech i RetailTech. Jak radzą sobie najlepsi w Polsce? Co mają do powiedzenia przedstawiciele rządu i organizacji branżowych na najważniejsze tematy związane z przemysłem spożywczym i HoReCa? O tym porozmawiają eksperci i ekspertki w listopadzie – trwa rejestracja na XVII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Centrum Badania Opinii Społecznej opublikowało najnowszy raport z badania nad nastrojami konsumenckimi wśród Polaków. Ankieta przeprowadzona pod koniec sierpnia wskazuje, że zwiększa się niepewność i pojawiają się obawy wobec spadku dochodów. W parze z tym idzie zmiana oczekiwań inflacyjnych. Powyborczy entuzjazm opadł.
Coroczne badania, przeprowadzane przez Adyen Retail Report, przedstawiły bardzo ciekawe wnioski dotyczące udostępniania danych przez Polaków. Mianowicie ponad połowa polskich konsumentów chce korzystać z personalizowanych zniżek i specjalnych ofert podczas zakupów. Intrygujące jest to, że nie każda firma ma rozwiniętą infrastrukturę technologiczną, by móc zaoferować takie usługi swoim klientom, a tylko co czwarta firma stwierdza, że zna większość swojej bazy klienckiej na takim poziomie, by móc tworzyć personalizowane rabaty i usługi.
Nie jest żadną tajemnicą, że ceny towarów i usług co jakiś czas ulegają zmianie, choć przy obecnej inflacji zdarza się to dość często. Sklepy chętnie stosują różne promocje, by przyciągnąć do siebie klientów, zwłaszcza że regularne, nawet niewielkie oszczędności na prostych wydatkach mogą się przełożyć, w ujęciu długofalowym, na niemałą sumę. Co jednak, gdy przy kasie orientujemy się, że produkt nie kosztuje tyle, ile widniało na etykiecie umieszczonej na sklepowej półce? Wyjaśniamy poniżej.
W lipcu w jednej z polskich lodziarni doszło do kuriozalnej sytuacji. Julia Myszalowa sprzedała klientowi dwie gałki lodów, położyła paragon na ladzie i poszła zrealizować zamówienie. Chwilę później pojawili się kontrolerzy skarbówki, którzy ukarali dziewczynę mandatem w wys. 3 tys. zł. W mojej ocenie przypadek lodziarni to przykład naruszenia zasad kontroli – mówi Piotr Juszczyk, Główny Doradca Podatkowy w firmie inFakt, w informacji nadesłanej do redakcji Biznesinfo. Jaki jest finał tej sprawy?
Na mocy przepisów opublikowanych w Dzienniku Ustaw od lipca przyszłego roku w sklepach nie będzie już można kupić jednorazowych produktów plastikowych takich jak sztućce czy słomki do napojów. To efekt wdrażania w naszym kraju dyrektywy plastikowej z 2019 roku. Zmiany „uderzą” Polaków po kieszeniach, bo to oni będą ponosić koszty opłat od używania przez firmy produktów jednorazowych – informuje nas firma inFakt.
Urząd Ochrony Klientów i Konkurencji poinformował we wtorek 16 maja o postawieniu zarzutów wobec platformy Glovo. Zdaniem prezesa UOKiK miała ona wprowadzać konsumentów w błąd, za co grozi kara w wys. do 10 proc. obrotu. Opłata serwisowa, za małe zamówienie czy za opakowanie? Zamawiający w Glovo nie wiedzieli, ile wyniesie koszt całości zamówienia – wyjaśnia UOKiK.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił spółce Wakacje.pl z Gdańska zarzut wprowadzania konsumentów w błąd. Powodem miało być zamieszczanie na serwisie internetowym ofert z mylącymi cenami. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów spółce grozi wysoka kara sięgająca nawet 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.
Obecnie przedsiębiorcy nie mogą w transakcjach gotówkowych dokonywanych między sobą przekraczać kwoty 15 tys. zł brutto. W 2024 roku zostanie ona zmniejszona do 8 tys. zł. Pojawi się również limit w płaceniu gotówką przez klientów — w transakcjach z przedsiębiorcami wyniesie on 20 tys. zł. Pierwotnie nowe przepisy miały zacząć obowiązywać już od 1 stycznia 2023 roku, ale termin ich wprowadzenia przesunięto o rok (w wyniku podpisania przez prezydenta ustawy o kredycie hipotecznym).
Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta ma zwiększyć ochronę przed sztucznym zawyżaniem ceny towarów oraz połączeniami “robocall” bez zgody konsumenta. Ustawa trafi do podpisu prezydenta.
Reklamacja to rodzaj odwołania, które klient może złożyć do sprzedawcy lub producenta, jeśli zakupiony towar okazuje się mieć jakąś wadę. Wyobraźmy sobie na przykład następującą sytuację: przy pierwszym użyciu nowych butów odpada podeszwa albo lalka, która miała mówić „mama”, cały czas milczy. Tego typu zdarzenia stanowią wystarczające uzasadnienie do sporządzenia reklamacji, której podstawę stanowi rękojmia lub gwarancja. W świetle Kodeksu cywilnego adresat ma czternaście dni, żeby odnieść się do złożonego pisma. Co dzieje się w przypadku, kiedy czas oczekiwania na rozpatrzenie zażalenia trwa dłużej niż dwa tygodnie? Czy brak odpowiedzi na reklamację przynosi określone skutki prawne? O tym w poniższym artykule.
Upadłość konsumencka dotyczy dłużników. Jest to wszczęcie postępowania sądowego, które podejmowane jest na wniosek dłużnika. Osoba, która stała się trwale niewypłacalna, a posiada zaciągnięte zobowiązania u wierzycieli, może starać się o oddłużenie. Podstawowymi warunkami, aby ogłosić upadłość konsumencką przez osobę fizyczną, jest nieprowadzenie przez nią działalności gospodarczej, a także niepozostawanie wspólnikiem w osobowej spółce handlowej. Celem upadłości konsumenckiej jest więc umorzenie części lub całości zadłużenia konsumenta oraz windykacja środków na poczet spłaty należności wierzycieli poprzez likwidację (zbycie) majątku osoby prywatnej.
Gwarancja rozruchowa jest jednym z rodzajów gwarancji sprzedawcy lub producenta. Gwarant oświadcza w niej, że sprzedawany sprzęt jest sprawny i działa. Gwarancja rozruchowa często pojawia się w ramach rozmaitych ofert sprzedaży, jednak nie ma ona zastosowania w przepisach prawnych. To pojęcie jest często stosowane przy zakupie produktów używanych. Dość często w sytuacji, gdy kupujemy produkty używane, możemy spotkać się z pojęciem gwarancji rozruchowej. Jest to dobrowolna gwarancja, która nie ma podstaw i zapisów w prawie. O takim rodzaju gwarancji decyduje sprzedawca i robi to z własnej woli. W takiej sytuacji, gdy okaże się, że produkt jest wadliwy, sprzedawca może zwrócić kupującemu zapłaconą kwotę, naprawić produkt lub go wymienić.