Gastronomia to dziedzina obejmująca przygotowywanie, podawanie i serwowanie potraw – zarówno w wymiarze praktycznym, jak i kulturowym. W sensie gospodarczym zaś gastronomia stanowi gałąź usług, w której działalność opiera się na zaspokajaniu potrzeb żywieniowych ludzi, a w sensie społecznym z kolei – na tworzeniu przestrzeni dla spotkań, rekreacji i wszelakich, skoligaconych obyczajów kulinarnych, ukierunkowanych na poszerzenie horyzontów i szeroko rozumiany wypoczynek.
Gastronomia to nie tylko gotowanie, ale też organizacja pracy kuchni, logistyka dostaw, zarządzanie personelem i obsługa klienta. W nowoczesnym ujęciu obejmuje także elementy marketingu i zarządzania marką, ponieważ lokal gastronomiczny to nie tylko miejsce, lecz również doświadczenie – w szczególności gdy idzie o nowoczesne, wielkomiejskie społeczności
Naturalnie, rozumienie gastronomii zmieniało się wraz z rozwojem cywilizacji. Dawniej oznaczała ona przede wszystkim sztukę kulinarnego rzemiosła – dziś to również istotny sektor gospodarki, który generuje ogromne zyski i odgrywa kluczową rolę w turystyce, hotelarstwie czy przemyśle rozrywkowym. Do gastronomii zaliczamy więc zarówno niewielkie bary i kawiarnie, jak i sieci restauracyjne czy firmy cateringowe.
Gastronomię można klasyfikować według różnych kryteriów – przede wszystkim w zależności od formy działalności, profilu klienta czy sposobu serwowania posiłków. Najbardziej oczywisty podział obejmuje gastronomię otwartą i zamkniętą – w pierwszej z nich usługi świadczone są ogółowi klientów (np. restauracje, bary, kawiarnie), w drugiej natomiast oferta skierowana jest do określonej grupy, jak w przypadku stołówek pracowniczych, szpitalnych czy wojskowych, gdzie z uwagi na swój niekomercyjny charakter często jest ona pomijana jako gastronomia w rozumieniu sztuki. Istotną kategorią jest także gastronomia mobilna, obejmująca food trucki, bufety plenerowe i catering eventowy.
Z punktu widzenia charakteru działalności z kolei, wyróżnia się gastronomię tradycyjną, nowoczesną i tematyczną – tę ostatnią reprezentują lokale wyspecjalizowane w kuchni określonego kraju lub w konkretnej idei, jak slow food czy kuchnia roślinna.
Współczesna gastronomia coraz częściej łączy różne style, korzystając z technik fusion, które pozwalają jej zestawiać smaki pozornie odległe. Niezależnie jednak od formy, podstawą każdej z nich jest jakość produktu i umiejętność stworzenia z niego kompozycji, która przyciąga zarówno smakiem, jak i estetyką.
Wykształcenie gastronomiczne otwiera drogę do wielu zawodów – zarówno tych ściśle kuchennych, jak i menedżerskich. Najbardziej oczywiste ścieżki to kucharz, cukiernik, kelner czy barman, jednak branża oferuje znacznie więcej możliwości. Absolwent szkoły gastronomicznej może zostać menedżerem restauracji, dietetykiem, technologiem żywności lub specjalistą ds. cateringu, a coraz popularniejsze stają się także zawody związane z organizacją eventów kulinarnych i doradztwem żywieniowym.
Rynek pracy w gastronomii jest, jak widać, rozległy – obejmuje zarówno sektor prywatny, jak i publiczny, od małych lokali aż po hotele i linie lotnicze. Ponadto, wraz z rosnącym znaczeniem turystyki rośnie także zapotrzebowanie na profesjonalistów, którzy rozumieją, że jedzenie to nie tylko usługa, ale też forma kultury – w tym sensie warto pamiętać, że praca w gastronomii wymaga nie tylko umiejętności technicznych, lecz także pasji i wrażliwości.
Pokaż więcej
To tylko woda? Ten pozornie błahy detal może zrujnować reputację luksusowego hotelu, zniszczyć ekspres do kawy za kilkadziesiąt tysięcy złotych i zaważyć na całej opinii gościa. W debacie Biznes Info, Natalia Ziółkowska wraz z ekspertami branży HoReCa – Dariuszem Majchrzakiem (Aquaphor Professional Polska), Klaudią Romanowicz (Grupa Arche) i Jakubem Sasinem (The Big Beans) – demaskuje, jak cichy wróg w naszych kranach staje się głośnym problemem dla rentowności i wizerunku.
Wydawać by się mogło, że to nie jest najlepszy czas dla niemieckiego biznesu, jednakże niektórym firmom udaje się przezwyciężyć trudności, przynajmniej tym, z branży gastronomicznej. Kultowa burgerownia z Berlina niedługo otworzy swój pierwszy lokal w Polsce. Inne sieciówki muszą się przygotować na stracie z poważnym konkurentem.
„My jako konsumenci po prostu lubimy dobrze zjeść i skonsumować dobrą kawę”, „kuchnia żyje, tam się dzieje, to jest żywy organizm”, „wszystko jest oparte na wodzie”, „proszę sobie wyobrazić salę weselną, mamy 150 gości, witamy ich lampką szampana... i w ciągu kilku minut zjeżdża nam te 150 lampek i trzeba to szybko umyć”. Natalia Ziółkowska, redaktorka BiznesInfo rozmawia z Dariuszem Majchrzakiem, dyrektorem działu Aquaphor Professional na EuroGastro 2025, targach rozwiązań HoReCa.
Byli prekursorami w swojej branży i przez lata święcili triumfy, zdobywając silną pozycję na polskim rynku gastronomicznym. Działali od 2013 roku, a w ciągu 12 lat otworzyli ponad 20 lokali w największych miastach Polski. Niestety, ich działalność dobiega końca – w marcu zamknie się ostatnia restauracja przy ulicy Chmielnej w Warszawie.
Sieć restauracji, znana z dań inspirowanych kuchnią grecką, szykuje się do wejścia na polski rynek. To kolejny krok w międzynarodowej ekspansji marki, która zdobyła popularność w Rumunii i zaczyna rozwijać swoją obecność także w Hiszpanii. W Polsce fastfood zamierza wykorzystać rosnące zainteresowanie kuchnią śródziemnomorską i potencjał dynamicznie rozwijającego się sektora gastronomicznego.
Minister finansów Andrzej Domański odniósł się w mediach do doniesień o obcięciu dotacji dla barów mlecznych. W weekend dziennik „Fakt” podał informację, że rząd zamierza zmniejszyć środki przeznaczone na dofinansowania tanich posiłków w popularnych stołówkach. Gdyby informacje te okazały się prawdą, byłby to pierwszy raz od wielu lat, kiedy rządzący zdecydowaliby się na taki krok. Minister skwitował krótko, że budżet na ten cel w 2025 r. faktycznie jest mniejszy, ale też uzgodniony wprost z przedstawicielami branży.
Zbliża się wyjątkowy moment dla miłośników jedzenia w McDonald’s – wielkimi krokami nadchodzi Burger Drwala. Popularna kanapka w różnych wariantach dla wielu na stałe wpisała się w obraz zimy i bez niej trudno im już sobie wyobrazić tę porę roku. Kluczowe pytanie jakie sobie zadają, brzmi „kiedy Drwal wejdzie do sprzedaży”? Chociaż oficjalnej daty jeszcze nie ma, można ją z dużym prawdopodobieństwem wytypować.
W sezonie wakacyjnym urlopowicze zwracali uwagę, że tegoroczne ceny nad Bałtykiem są znacznie wyższe niż w poprzednich latach. Media informowały, że restauratorzy notują zmniejszony ruch, a turyści często decydują się przygotować posiłek we własnym zakresie niż udać do lokalu gastronomicznego. Jedna z czytelniczek “Faktu” wybrała się z dzieckiem do smażalni ryb w Gdyni. “Gdy odebrałam talerz z jedzeniem córeczki, aż zrobiłam fotkę” – przyznała kobieta.
Burger King zmierzy się w sądzie z pozwem zbiorowym amerykańskich klientów. Ich zdaniem kanapki na zdjęciach wyglądają na większe, niż są w rzeczywistości.
Siódmego lipca o godz. 11:00 we wrocławskim Pasażu Grunwaldzkim otworzy się pierwsza restauracja amerykańskiej sieci Popeyes. Tutejsi mieszkańcy wreszcie będą mogli skosztować słynnego kurczaka w luizjańskim stylu. W nadchodzących miesiącach kolejne lokale mają pojawić się w Szczecinie i Warszawie.
Popeyes to sieć restauracji szybkiej obsługi, którą założono w Nowym Orleanie w 1972 roku. Słynie z dań przyrządzanych na bazie kurczaka marynowanego w specjalnych przyprawach oraz serwowania typowych dodatków kuchni amerykańskiej. W lipcu we Wrocławiu otworzy u nas swój pierwszy lokal – donosi „Rzeczpospolita”.
Texas Chicken zamierza otworzyć swoje lokale w naszym kraju. To sieć restauracji typu fast food, która w USA oraz na międzynarodowych rynkach jest poważną konkurencją dla KFC. Obecnie firma poszukuje u nas potencjalnych franczyzobiorców – informuje serwis wiadomoscihandlowe.pl.
Ukraińska sieć restauracji otworzy swój pierwszy lokal w warszawskim centrum handlowym Blue City. Do tej pory lokale Master Burger znajdowały się na Ukrainie i w Czechach — donosi portal wiadomoscihandlowe.pl. Dokładna data otwarcia nie została jeszcze podana.Master Burger to ukraińska sieć restauracji, która na razie działa na rynkach: czeskim i ukraińskim. W samym Kijowie posiada osiem lokalizacji.
To jedna z większych transakcji na rynku gastronomicznym. Nowym właścicielem największej polskiej sieci pizzerii Da Grasso została norweska firma Orkla — donosi portal dlahandlu.pl. Pierwszą umowę inwestycyjną zawarto 3 miesiące temu. W tym czasie obie firmy otrzymały wymagane zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz uzgodniły warunki przyszłej współpracy.Da Grasso jest największą polską siecią pizzerii. Historia firmy sięga roku 1996 — wówczas otwarto w Łodzi pierwszą restaurację. Do tej pory w Polsce powstało 190 lokali franczyzowych pod tą nazwą.
Po ponad 30 latach historia polskiego fast foodu dobiegła końca – Mr Hamburger ogłosił upadłość. W komunikacie giełdowym firma wskazała przyczyny utraty płynności finansowej. Są wśród nich m.in.: restrykcje związane z pandemią Covid-19 oraz trudna sytuacja na rynku energetycznym. Okazuje się, że problemy z przyciągnięciem klientów mają też inne sieci oferujące jedzenie typu fast food.
Przyzwyczajamy się powoli do robienia zakupów bez kontaktu z obsługą. Czy wkrótce podobnie będą wyglądały wizyty w lokalach gastronomicznych? Eksperci nie mają wątpliwości, że automatyzacja jest kwestią czasu.Z tego artykułu dowiesz się:Gastronomia po pandemii cierpi na brak pracownikówCzy postawienie na automatyzację może się udaćDlaczego automatyzacja niekoniecznie musi być niekorzystna dla pracowników
Schronisko Bukowina, które funkcjonowało mimo rządowych restrykcji wprowadzonych w związku z pandemią informuje o umorzeniu przez sanepid pięciu postępowań. Właściciele restauracji nie kryją radości z powodu tej decyzji, podkreślając, że jest ona dobrą wiadomością dla przedsiębiorców w związku z możliwym powrotem obostrzeń.Z tego artykułu dowiesz się:Od października 2020 r. do maja br. trwał lockdown lokali gastronomicznychCzęść lokali zbuntowała się i wcześniej otworzyła na gościJaki los spotkał jeden z takich lokali
Być może nie wszyscy bywalcy knajp dostrzegli, że zamiast normalnego paragonu z kasy fiskalnej otrzymali tzw. paragon "kelnerski". W ten sposób wiele lokali gastronomicznych stara się zaoszczędzić na trudne czasy. Fiskus ostrzega przed surowymi karami.Z tego artykułu dowiesz się:Czym są paragony "kelnerskie"Dlaczego lokale gastronomiczne je stosująJakie grożą za to kary
Podwyżki cen w restauracjach to nie jest zły sen, a rzeczywistość. Knajpy po trzeciej fali pandemii chcą odbić sobie straty i wykorzystują do tego klientów. Ci mówią wprost: cena wyższa, a jedzenia mniej.Z tego artykułu dowiesz się:Jakie dania uległy podwyżkomIle wynoszą podwyżki poszczególnych dań
Przed gastronomią pojawił się kolejny problem. Choć lokale gastronomiczne mogą znów funkcjonować, to nie ma komu w nich pracować. Eksperci i pracownicy winą obarczają zatrudnianie na umowach śmieciowych.Z tego artykułu dowiesz się:Skąd bierze się brak chętnych do pracy w gastronomiiDlaczego to umowy śmieciowe są winne Jakie są inne powody braku chętnych do pracy
Gastronomia to jedna z branż, w którą pandemiczne obostrzenia uderzyły najmocniej. Zamknięte od pół roku lokale są na samym końcu łagodzenia restrykcji. Jednak wicepremier Jarosław Gowin zdradził, że już niebawem restauracje będą mogły liczyć na częściowy powrót do normalności.Z tego artykułu dowiesz się:Kiedy gastronomia będzie mogła liczyć na poluzowanie restrykcjiJaki plan odmrażania gospodarki ma Jarosław GowinKtóre branże mogą wrócić do regularnego funkcjonowania po majówce
Sytuacja nie wygląda wesoło, ale nie porzucamy nadziei na powstanie z kryzysu. Największe zmiany dotyczą zasad bezpieczeństwa (antycovid) i skutecznej dezynfekcji. W trzecim artykule z serii „Miesiąc bezpieczeństwa w firmie” przyjrzymy się sytuacji i zmianom w branży HoReCa. Rząd po raz kolejny wprowadza lub znosi lockdown, a przedsiębiorcy robią wszystko, aby ich lokale i firmy nie upadły. Niektórzy postanawiają przeklasyfikować swoje bary na muzea (z różnym skutkiem), inni tymczasowo zajęli się świadczeniem usług cateringowych lub prowadzeniem lokali typu takeaway (z daniami na wynos i z dowozem).Podobnie jak w innych branżach, również tutaj wprowadzono szereg zmian dotyczących standardów obsługi, m.in.: obowiązkowe noszenie maseczek (już nie przyłbic), rękawiczek, zachowanie dystansu między gośćmi i obsługą, zamontowanie w lokalach przesłon z pleksi, redukcja miejsc siedzących i stolików. W hotelach zamknięto baseny, pokoje zabaw oraz sale restauracyjne i dostarcza się posiłki do pokoju.Zmiany objęły także zwiększenie świadomości pracowników i standardów związanych ze skuteczną dezynfekcją lokalu (blaty, krzesła, klamki, toalety, przełączniki świateł, terminale płatnicze, kasy fiskalne). W toaletach pracowniczych i dla gości tymczasowo zrezygnowano z automatycznych suszarek do rąk (pozostawiono ręczniki papierowe), a dodatkowo umieszczono pojemniki z atestowanym płynem do dezynfekcji rąk oraz instrukcje (lub infografiki) jak skutecznie myć i dezynfekować dłonie.Materiał ZewnętrznyW celu zachowania największego bezpieczeństwa, przy wejściu do lokalu i w toaletach, zaleca się stosowanie automatycznych bezdotykowych dyspenserów płynu do dezynfekcji [zobacz online]. W dobrych hotelach (np. w Egipcie) takie dyspensery nie są nowością związaną z epidemią wirusa SARS-CoV-2 i od lat służą gościom wchodzącym na salę restauracyjną lub do gabinetów masażu. Doświadczeni wczasowicze wiedzą, że częsta dezynfekcja rąk może skutecznie chronić nie tylko przed koronawirusem, lecz także przed tzw. klątwą faraona lub innymi chorobami brudnych rąk. Hotele, które utrzymują wysokie standardy sanitarne zawsze cieszą się lepszymi opiniami, a ich goście częściej decydują się na wypoczynek w tym samym miejscu. Jest duża szansa na to, że niebawem również w Polsce, obecność płynów do dezynfekcji przestanie dziwić, nawet jeśli epidemia zostanie zażegnana.Jakie są zalecenia Ministerstwa?Ministerstwo, poza zaleceniem pracy zdalnej (w miarę możliwości) i zachowaniem dystansu społecznego (aktualnie 1,5 m), przykłada ogromną wagę do skutecznej dezynfekcji. Przeprowadzanie codziennej dezynfekcji ma się odbywać z użyciem specjalistycznego produktu biobójczego zawierającego co najmniej 60% alkoholu. Do takich preparatów należą np.:TRISEPT MAX (zawiera 80% alkoholu),TRISEPT ŻEL (zawiera 78% alkoholu),TRISEPT COMPLEX [więcej informacji].Rekomendowane preparaty pochodzą od farmaceutycznego producenta. Produkty spełniają normy sanitarne (m.in.: PN-EN 1500, PN-EN 13727, PN-EN 13624, PN-EN 12791, PN-EN 14476, PN-EN 13687) i mają potwierdzone działanie biobójcze na wirusy, bakterie i grzyby. Pamiętajmy, że skuteczna dezynfekcja pozwala eliminować nie tylko rozpowszechniony aktualnie wirus SARS-CoV-2, lecz także:wirusa zapalenia wątroby typu A,różne typy wirusa grypy,wirusa brodawczaka (HPV) odpowiedzialnego za powstawanie tzw. kurzajek,wirusa opryszczki wywołującego dotkliwe choroby warg, jamy ustnej, narządów płciowych, a nawet zapalenie opon mózgowych,bakterie E. coli i salmonelli odpowiedzialne m.in. za choroby układu pokarmowego,paciorkowce (wywołujące m.in. choroby górnych i dolnych dróg oddechowych) i gronkowce (odpowiedzialne za trudno gojące się zakażenia),grzyby wywołujące wysoce zakaźne grzybice skóry.Warto zauważyć, że producent zadbał o wzbogacenie składu preparatów o substancje pielęgnujące delikatną skórę dłoni i paznokcie. Przykładowo Trisept MAX zawiera glicerynę, a Trisept Żel ma w swoim składzie glicerynę i d-pantenol.Aby korzystnie wpłynąć na PR hotelu można wręczać gościom zestawy kieszonkowych preparatów do dezynfekcji, dzięki czemu będą mogli zadbać o swoje bezpieczeństwo także poza hotelem.Przykładowe zestawy płynów do dezynfekcji znajdziesz na [tej stronie].Materiał ZewnętrznyWięcej informacji o skutecznych sposobach zapobiegania zakażeniom znajdziesz >na tej stronie<Materiał Zewnętrzny
Z tego artykułu dowiesz się:W tym tygodniu miały zostać podane szczegóły bonu gastronomicznego, ale do tego nie doszłoCo na temat bonu mówi nam resort rozwojuKtóry minister określa siebie jako "fana" bonu
Sytuacja nie wygląda wesoło, ale nie porzucamy nadziei na powstanie z kryzysu. Największe zmiany dotyczą zasad bezpieczeństwa (antycovid) i skutecznej dezynfekcji. W trzecim artykule z serii „Miesiąc bezpieczeństwa w firmie” przyjrzymy się sytuacji i zmianom w branży HoReCa. Rząd po raz kolejny wprowadza lub znosi lockdown, a przedsiębiorcy robią wszystko, aby ich lokale i firmy nie upadły. Niektórzy postanawiają przeklasyfikować swoje bary na muzea (z różnym skutkiem), inni tymczasowo zajęli się świadczeniem usług cateringowych lub prowadzeniem lokali typu takeaway (z daniami na wynos i z dowozem). undefinedPodobnie jak w innych branżach, również tutaj wprowadzono szereg zmian dotyczących standardów obsługi, m.in.: obowiązkowe noszenie maseczek (już nie przyłbic), rękawiczek, zachowanie dystansu między gośćmi i obsługą, zamontowanie w lokalach przesłon z pleksi, redukcja miejsc siedzących i stolików. W hotelach zamknięto baseny, pokoje zabaw oraz sale restauracyjne i dostarcza się posiłki do pokoju.Zmiany objęły także zwiększenie świadomości pracowników i standardów związanych ze skuteczną dezynfekcją lokalu (blaty, krzesła, klamki, toalety, przełączniki świateł, terminale płatnicze, kasy fiskalne). W toaletach pracowniczych i dla gości tymczasowo zrezygnowano z automatycznych suszarek do rąk (pozostawiono ręczniki papierowe), a dodatkowo umieszczono pojemniki z atestowanym płynem do dezynfekcji rąk oraz instrukcje (lub infografiki) jak skutecznie myć i dezynfekować dłonie. undefinedW celu zachowania największego bezpieczeństwa, przy wejściu do lokalu i w toaletach, zaleca się stosowanie automatycznych bezdotykowych dyspenserów płynu do dezynfekcji [zobacz online]. W dobrych hotelach (np. w Egipcie) takie dyspensery nie są nowością związaną z epidemią wirusa SARS-CoV-2 i od lat służą gościom wchodzącym na salę restauracyjną lub do gabinetów masażu. Doświadczeni wczasowicze wiedzą, że częsta dezynfekcja rąk może skutecznie chronić nie tylko przed koronawirusem, lecz także przed tzw. klątwą faraona lub innymi chorobami brudnych rąk. Hotele, które utrzymują wysokie standardy sanitarne zawsze cieszą się lepszymi opiniami, a ich goście częściej decydują się na wypoczynek w tym samym miejscu. Jest duża szansa na to, że niebawem również w Polsce, obecność płynów do dezynfekcji przestanie dziwić, nawet jeśli epidemia zostanie zażegnana. undefinedJakie są zalecenia Ministerstwa?undefinedMinisterstwo, poza zaleceniem pracy zdalnej (w miarę możliwości) i zachowaniem dystansu społecznego (aktualnie 1,5 m), przykłada ogromną wagę do skutecznej dezynfekcji. Przeprowadzanie codziennej dezynfekcji ma się odbywać z użyciem specjalistycznego produktu biobójczego zawierającego co najmniej 60% alkoholu. Do takich preparatów należą np.: undefinedTRISEPT MAX (zawiera 80% alkoholu), undefinedTRISEPT ŻEL (zawiera 78% alkoholu), undefinedTRISEPT COMPLEX [więcej informacji]. undefinedRekomendowane preparaty pochodzą od farmaceutycznego producenta. Produkty spełniają normy i mają potwierdzone działanie biobójcze na wirusy, bakterie i grzyby. Pamiętajmy, że skuteczna dezynfekcja pozwala eliminować nie tylko rozpowszechniony aktualnie wirus SARS-CoV-2, lecz także: undefinedwirusa zapalenia wątroby typu A, undefinedróżne typy wirusa grypy, undefinedwirusa brodawczaka (HPV) odpowiedzialnego za powstawanie tzw. kurzajek, undefinedwirusa opryszczki wywołującego dotkliwe choroby warg, jamy ustnej, narządów płciowych, a nawet zapalenie opon mózgowych,bakterie E. coli i salmonelli odpowiedzialne m.in. za choroby układu pokarmowego,paciorkowce (wywołujące m.in. choroby górnych i dolnych dróg oddechowych) i gronkowce (odpowiedzialne za trudno gojące się zakażenia),grzyby wywołujące wysoce zakaźne grzybice skóry.Warto zauważyć, że producent zadbał o wzbogacenie składu preparatów o substancje pielęgnujące delikatną skórę dłoni i paznokcie. Przykładowo Trisept MAX zawiera glicerynę, a Trisept Żel ma w swoim składzie glicerynę i d-pantenol.Aby korzystnie wpłynąć na PR hotelu można wręczać gościom zestawy kieszonkowych preparatów do dezynfekcji, dzięki czemu będą mogli zadbać o swoje bezpieczeństwo także poza hotelem.Przykładowe zestawy płynów do dezynfekcji znajdziesz na [tej stronie].Więcej informacji o skutecznych sposobach zapobiegania zakażeniom znajdziesz >na tej stronie<. undefined
Z tego artykułu dowiesz się:Co skłoniło właściciela restauracji do wywieszenia plakatuJak do całej sprawy odniosła się policjaJaki wyrok wydał Trybunał Konstytucyjny
Z tego artykułu dowiesz się:97 proc. Polaków przynajmniej raz zamówiło jedzenie z dostawą w 2020 r.Co najczęściej zamawianoNa co najczęściej narzekano przy zamówieniach
Z tego artykułu dowiesz się:Dlaczego bułgarski rząd zdecydował się otworzyć gastronomięW jakim reżimie sanitarnym będą funkcjonować lokale gastronomiczneJak wygląda sytuacja gastronomii w Polsce
Z tego artykułu dowiesz się:Cofix ponad pół roku temu pojawił się w PolsceGdzie mieszcza się kawiarnie należące do sieciJakie ceny kawy oferuje sieć