ranking biur podróży
Autor Paulina Musianek - 19 Lipca 2019

Ranking biur podróży w Polsce. Którym touroperatorom nie grozi upadek podczas wakacji?

3 największe biura podróży zgarniają udziału 80% w rynku. Którzy touroperatorzy mają największe zyski? Jak prezentuje się rynek turystyczny?

Według raportu “Touroperatorzy 2019” liderami pod względem przychodów w Polsce były Itaka, TUI i Rainbow. Przypadło na nich prawie 80% udziału w naszym rynku. Łączna wartość przychodu to 6 783 757 031 zł. Itaka mogła pochwalić się przychodami w wysokości 3,13 mld zł (wzrost o 17% w ujęciu rocznym, 35% ogólnego przychodu spośród 15 największych podmiotów w Polsce), drugie miejsce zajęło TUI z przychodami 2,18 mld zł (wzrost o 58%). Ostatnie miejsce na podium należy do Rainbow - w ubiegłym roku miało wzrost przychodów o 15%, zyskało 1,47 mld zł przychodów.

W pierwszej dziesiątce rankingu znalazły się także firmy Coral Travel, Grecos, Neckermann, Exim Tours, Rego-bis, Ecco Holiday i Almatour. W 2018 roku mieli największy, bo 434-proc. wzrost względem 2017 r.

PIP apeluje do pracodawców: Skróćcie czas pracy na upałyPIP apeluje do pracodawców: Skróćcie czas pracy na upałyCzytaj dalej

Liderzy zysku netto i rentowności

TUI jest też liderem w zysku netto - 33,36 mln zł, czyli o 2,8 raza więcej niż w 2017 roku. W czołówce pod względem zysku netto znalazło się też Ecco Holiday (31,06 mln zł) i Itaka (24,5 mln zł). Ecco Holiday wygrało również jako biuro podróży z najwyższą rentownością - 56,8%, o kilka punktów procentowych więcej niż w 2017 roku. Kolejnym podmiotem jest biuro Best Reisen, które osiągnęło wskaźnik rentowności na poziomie 7,21%. Jak wynika z raportu, CT Poland miało rentowność na poziomie 4,8%.

Dualizm branży turystycznej

Na polskim rynku touroperatorów występuje zjawisko tzw. "dualizmu" – polaryzacji rynku turystycznego’ (Michalska-Dudek 2018), którego dwa bieguny tworzą odpowiednio najwięksi touroperatorzy o znaczącym efekcie skali, a z przeciwnej strony – małe i średnie przedsiębiorstwa, często niewspółpracujące na większą skalę między sobą, a raczej skupione na obsłudze swojego wolumenu klientów. (...) Liczba obsłużonych przez 5 największych biur podróży klientów w 2018 roku to 2.773.364 osób, w porównaniu z 2.030.525 osób w roku 2017. To wzrost o ponad 740 tys. turystów, a więc ok. 37% w stosunku do roku poprzedniego. Widoczna jest także dynamiczna walka o główne podium, pomiędzy biurem Itaka – wieloletnim liderem, a doganiającym ją biurem TUI, bowiem w 2017 r. różnica na podium pomiędzy 1. a 2. miejscem wynosiła 289 tys. osób, a po 2018 r. zmniejszyła się do wielkości ok. 76 tys. turystów – wyjaśniono w raporcie.

Biedronka zapamięta go na długo. Klient wydał 24 tys. złotychBiedronka zapamięta go na długo. Klient wydał 24 tys. złotychCzytaj dalej

ZOBACZ TAKŻE:

  1. 10 000 zł za to, że nie przejdziesz na emeryturę?
  2. Lidl będzie teraz budował mieszkania
  3. 4000 zł dodatku do emerytury za szczególne osiągnięcie
  4. Kraje egzotyczne walczą z “begpackersami”

Następny artykuł