Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Prezes ZPWC o nowych możliwościach w internecie. "To dopiero początek"
Zuzanna Kabot
Zuzanna Kabot 20.05.2024 12:51

Prezes ZPWC o nowych możliwościach w internecie. "To dopiero początek"

Maciej Kossowski
Fot. YouTube/BiznesINFO

Na rynku medialnym pojawia się coraz więcej rewolucyjnych rozwiązań. W studiu portalu BiznesINFO pojawił się gość specjalny - Maciej Kossowski, prezes zarządu Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych (ZPWC). Podczas rozmowy opowiedział o nowych możliwościach w internecie i przeanalizował, jak mogą one wpłynąć na rynek medialny. 

Maciej Kossowski o przyszłości mediów

Na początku rozmowy padło pytanie dotyczące przyszłości mediów w Polsce. Maciej Kossowski jasno wskazał, że w kontekście nowych rozwiązań oferowanych przez Google'a czy chociażby Open AI, sytuacja mediów jest w bardzo krytycznym momencie. 

Dzisiaj musimy wszyscy, jako ludzie pracujący dla tego rynku, zastanowić się, jak kreować i budować nasze marki, mając na uwadze, że świat, który znamy od wielu lat w zasadzie się kończy. Wyszukiwarki, jakie znamy, tracą rację bytu - podkreśla Kossowski.

Ujawniono niepokojące dane o finansach. To dotyka co piątego Polaka

Kossowski o sztucznej inteligencji. "To dopiero początek"

Kossowski zauważył, że tak naprawdę sztuczna inteligencja w wymiarze użytkowym rozwija się od niedawna. Choć istnieje od wielu lat, to dopiero pojawienie się Chatu GPT wywołało rewolucję. Następnie podkreślił, że aktualnie jesteśmy świadkami rywalizacji największych koncernów, takich jak Microsoft i Google.

Gemini jako wyzwanie dla mediów

"Czegoś takiego na rynku medialnym nie było od dawna" - opiniuje i przestrzega, relacjonując przy tym niedawną konferencję firmy Alphabet, spółki-matki Google'a, która prezentowała narzędzie Gemini. Sztuczna inteligencja zaprzęgnięta do pracy w aplikacjach i narzędziach np. Google'a może - potencjalnie - odpowiadać na pytania, napędzając się wcześniej tysiącami stron tekstu.

W ciągu 3-godzinnego eventu nawet raz nie padło słowo “media” czy “informacje”. Jak mają być prezentowane w ramach tego narzędzia informacje nadawców? - pyta, podejmując obecny w dyskursie kontekst praw autorskich. Sztuczna inteligencja bowiem, co do zasady, korzysta z tworów już obecnych w sieci, analizuje je i, w ramach konsensusu, uśrednienia, prezentuje jako "swoje".

"Nie będziemy szukali, będziemy pytali"

Zdaniem prezesa rynek AI zmierza w stronę wyparcia klasycznych wyszukiwarek; poruszania się po świecie sieci w sposób hasłowy. W to miejsce pojawi się komunikacja głosowa, dialogowa. Tak zreformowane środowisko przewróci do góry nogami obowiązujący system pozycjonowania treści, wymusi szereg zmian. “Najważniejsze jest to, by cyfrowi giganci nie nadużywali swojej pozycji” - punktuje. “Być może w końcu media będą musiały zamknąć się za płatnymi pay'wallami” - podnosi.

Maciej Kossowski przekazał również, że rynek medialny mierzy się teraz z ogromną kumulacją zdarzeń. Z jednej strony mamy sztuczną inteligencję, a z drugiej nowe regulacje, które określają działanie wielkich platform technologicznych (Facebook, Google, Booking.com).