Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Nacjonalizacja mediów w Polsce wystartowała. Orlen przejmuje duże medium
Kamila Jeziorska
Kamila Jeziorska 08.12.2020 01:00

Nacjonalizacja mediów w Polsce wystartowała. Orlen przejmuje duże medium

fot: Arkadiusz Ziolek/ East News. Warszawa 03.10.2020. n/z Logo grupy Orlen.
East News, Arkadiusz Ziolek

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Kiedy po raz pierwszy pojawił się pomysł nacjonalizacji polskich mediów

  • Czemu PKN Orlen zdecydował się na zakup Polska Press

  • Jak decyzję o sprzedaży tłumaczy dotychczasowy właściciel

Nacjonalizacja mediów w Polsce nabiera tempa

Prawo i Sprawiedliwość o nacjonalizacji mediów mówiło już w lipcu tego roku, tuż po wygranych wyborach prezydenckich przez Andrzeja Dudę. Jednym z pierwszych, który rzucił hasło repolonizacji mediów był Zbigniew Ziobro, prokurator generalny i minister sprawiedliwości.

- Nie powinno być tak, że część mediów staje się tak naprawdę sztabem wyborczym jednego z konkurentów; nie możemy udawać, że tego nie widzimy- mówił latem. Eksperci twierdzili, że nie są pewni tego, kto miałby wykupić zagraniczne podmioty medialne obecne na polskim rynku, ale jak się okazuje, taki podmiot się znalazł i jest nim państwowa Grupa Orlen.

_- _Przejmujemy wydawnictwo @Polska_Press. Dzięki transakcji zyskamy dostęp do 17,4 mln użytkowników portali wchodzących w skład Grupy. Pozwoli nam to skutecznie wspierać sprzedaż i rozbudowywać narzędzia big data. To kluczowe zasoby w kontekście planowanego rozwoju sieci detalicznej__ - poinformował na swoim Twitterze Daniel Obajtek, prezes Grupy Orlen.

Orlen nie próżnuje w kwestii nacjonalizacji mediów w Polsce i już wydaje komunikat prasowy świadczący o tym, że decyzji nie da się cofnąć. "PKN ORLEN rozszerza działalność w obszarze mediowym. Akwizycja jednej z największych grup wydawniczych w Polsce, w połączeniu z wykorzystaniem kompetencji i potencjału agencji mediowej Sigma Bis oraz spółki Ruch, umożliwi Koncernowi stworzenie elastycznej, spersonalizowanej i kompleksowej oferty, która znacząco poprawi satysfakcję klientów" - napisano w komunikacie.

Dzięki nacjonalizacji mediów przez Orlen i przejęciu Polska Press, państwowa spółka zyska dostęp do ok. 17,4 mln użytkowników internetu oraz, jak tłumaczy, pozyska nowych klientów. Czy aby na pewno tutaj o klientów chodzi? Odrębnego zdania są dziennikarze, jednakże Orlen nie komentuje tych spostrzeżeń.

Orlen przyczynia się do nacjonalizacji mediów

- Z kolei dostęp do 17,4 milionów użytkowników portali zarządzanych przez Polska Press, skutecznie wzmocni sprzedaż całej Grupy ORLEN, zoptymalizuje koszty marketingowe i umożliwi dalszą rozbudowę narzędzi big data. Podejmujemy działania, które wpisują się w nową strategię PKN ORLEN do 2030 r. i będą efektywnie wspierać dynamiczny rozwój sieci detalicznej - mówi cytowany komunikacie Obajtek.

Orlen do realizowania planu nacjonalizacji mediów wybrał sobie świetny kąsek, gdyż wydawca Polski Press osiągnął w 2019 r. przychody na poziomie ponad 398,4 mln zł. Co więcej, posiada pod swoimi skrzydłami 20 dzienników lokalnych oraz 120 tygodników regionalnych, jednakże to nie wszystko. Polska Press posiada także 500 witryn internetowych, a czasopisma Grupy funkcjonują w 15 z 16 województw w kraju.

- W celu lepszego zarządzania bazą klientów i szybszej odpowiedzi na ich potrzeby, na przeniesienie kompetencji sprzedażowych do wewnątrz organizacji zdecydował się m.in. Walmart - jeden z największych sprzedawców detalicznych na świecie. W 2019 r. również PepsiCo uznała, że pozyskiwanie danych będzie kluczowe dla rozwoju firmy i zbudowała własne kompetencje planowania mediów - wskazuje Orlen w komunikacie.

W sprawie zabrała głos także rzecznik prasowa Polska Press, która w oświadczeniu przesłanym do PAP poinformowała, że Orlen już 7 grudnia podpisał przedwstępną umowę na nabycie grupy od HKM GmbH. Przejąć ma 100 proc. udziałów w grupie medialnej.

- Verlagsgruppe Passau w ciągu ostatnich dwóch dekad stworzyła jedną z największych firm medialnych w Polsce. Zdecydowaliśmy się na sprzedaż ze względów strategicznych. Transakcja pozwoli nam kontynuować realizację strategii rozwoju, którą zapoczątkowaliśmy w ostatnich latach, w szczególności w Niemczech - powiedział cytowany w komunikacie Alexander Diekmann, dyrektor zarządzający i udziałowiec Verlagsgruppe Passau.

Tagi: Polska Orlen