Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Medyczne start-upy rywalizują o potężny rynek. Ten konkurs już teraz zatrząsł branżą
Michał Górecki
Michał Górecki 27.05.2024 22:13

Medyczne start-upy rywalizują o potężny rynek. Ten konkurs już teraz zatrząsł branżą

 Mother and Child Startup Challange
Fot. mat.prasowe: Mother and Child Startup Challange

Międzynarodowy Konkurs Instytutu Matki i Dziecka już w pierwszej edycji wyłonił startup oferujący technologię diagnostyczną, która, wprowadzona z sukcesem, do dziś notuje w branży duże zainteresowanie. W 2024 r. konkurs Mother And Child Startup Challenge łowi kolejne talenty, które ocenią najwyższe autorytety polskiej branży.

Mother and Child Startup Challenge. Branża szuka odpowiedzi na kluczowe pytania

Konkurs start-upów “Mother and Child Startup Challenge” to inicjatywa Instytutu Matki i Dziecka debiutująca w 2022 r.  Jak przekazują sami organizatorzy, łączy państwowe podmioty medyczne z sektorem prywatnym we wspólnym dziele rewolucjonizowania usług medycznych. Ten konkurs to, poza rozwojowymi szansami przedsiębiorstw branżowych, przede wszystkim proces szukania odpowiedzi na wyzwania i pytania, stojące przed rynkiem medycznym

Zobacz też: Kontrole zwolnień lekarskich: Trend polegający na zobowiązywaniu pracodawców do wchodzenia w kompetencje lekarzy jest bardzo niepokojący

NFZ oferuje darmową usługę dla wszystkich. Prywatnie kosztuje fortunę

Innowacje, które robią różnice

Debiut inicjatywy notowany jest na 2022 r. Do roku bieżącego uczestnicy pochylali się nad szeregiem kontekstów, obecnych w codziennym obcowaniu z branżą; od zbyt krótkiego czasu trwania wizyt lekarskich, przed nadmiar informacji, braki kadrowe, aż po powszechnie występujące jednostki chorobowe jak rak szyjki macicy, depresja czy zaburzenia lękowe.

Wymiernym efektem I. edycji był system CarnaLife Holo, opracowany przez krakowską firmę MedApp S.A., który umożliwia specjalistom oglądanie danych diagnostycznych w formie hologramu 3D. 

Lekarze wyposażeni w gogle HoloLens mogą zobaczyć struktury anatomiczne, tkanki miękkie, kości i naczynia krwionośne. Technologia ma potencjał na poziomie światowym ze względu na wykorzystanie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości do operacji pediatrycznych - przypominają organizatorzy.

Od tamtej pory rozwiązanie zostało wdrożone w polskich szpitalach; Dr n. med. Krzysztof Bronowicki, specjalista chirurgii dziecięcej i onkologicznej z Kliniki Onkologii z Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie przyznaje, że dotąd jego podmiot wykonał już 11 zabiegów z wykorzystaniem technologii.

Porównanie szczegółów anatomicznych u pacjenta z obrazem holograficznym pozwoliło mi na precyzyjne preparowanie i radykalne usunięcie operowanych zmian nowotworowych. W Instytucie Matki i Dziecka do tej pory okulary mieszanej rzeczywistości były wykorzystywane do bardziej skomplikowanych przypadków medycznych. W sytuacji, w której ta technologia wpisałaby się na stałe w koszyk świadczeń NFZ chętnie korzystałbym z jej potencjału w szerszym zakresie.

I edycja
Źródło: imid.med.pl/ Pierwsza edycja konkursu MCSC

Zobacz też: NFZ oferuje darmową usługę dla wszystkich. Prywatnie kosztuje fortunę

III. edycja konkursu Instytutu Matki i Dziecka

III. edycja konkursu wystartowała 14 maja br. Swoje uczestnictwo mogą zgłaszać przedsiębiorstwa branżowe oferujące rozwiązania z jednej z wymienionych kategorii:

  • pediatria,
  • ginekologia,
  • położnictwo,
  • profilaktyka i badania przesiewowe,
  • edukacja pacjentów,
  • zarządzanie procesami i dokumentacją,
  • rozwiązania wspierające organizację pracy szpitala,
  • technologie laboratoryjne, biotechnologia.

Dla startupów, jak przekonują organizatorzy, to “niepowtarzalna okazja do uzyskania wsparcia finansowego, mentoringu oraz możliwości rozwoju swojej działalności. Dla większych firm - możliwość przedstawienia i przetestowania opracowanych rozwiązań w środowisku placówki medycznej”. Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta, będący jednocześnie w ciele rady nadzorczej konkursu opiniuje, że to jedna z największych wartości inicjatywy: nie tylko wybranie danego rozwiązania, ale możliwość jego wdrożenia w ramach pilotażu. 

Na przestrzeni całego roku kolejne fazy konkursu będą znajdowały swoje rozstrzygnięcia podczas kolejnych gal.

  • 2-5 czerwca - Dodatkowe wydarzenie (Wrocław Tech Date & MCSC),
  • 4-7 czerwca - Webinarium dla uczestników: “Jak przygotować zgłoszenie?”,
  • 23 czerwca - Planowane zakończenie rekrutacji.
  • 9 lipca - Analiza zgłoszeń,
  • 10 lipca - Ogłoszenie TOP 20,
  • 15 lipca - Rozpoczęcie oceny jury (i publicznego głosowania),
  • 5-11 sierpnia - Dodatkowe wydarzenie z Partnerem,
  • 30 sierpnia - Zakończenie oceny Jury (i publicznego głosowania).
  • 9-11 września - dodatkowe wydarzenie z partnerem,
  • 11-13 września - Demo Day lub Pitching Session,
  • 24-26 września - Spotkanie Rady Programowej.
  • 1-4 października - Dodatkowe wydarzenie (merytoryczne),
  • 14-18 października - Spotkanie Dyrektorów.
  • 28-29 listopada - Gala finałowa.