Co to gospodarka rynkowa? Jakie są jej założenia i czym się charakteryzuje? Główną cechą tego systemu jest regulacja gospodarki przez podaż i popyt.
Inflacja konsumencka osiągnęła poziom, jakiego widzieliśmy od 1,5 roku. Jak się okazuje, analitycy Głównego Urzędu Statystycznego nieco się pomylili. Jeśli porównać ją z analogicznym miesiącem 2018 roku, możemy mówić o wzroście na poziomie 2,4%. Tymczasem ceny towarów i usług w maju wzrosły o 0,2% względem kwietnia.Wzrost ten, choć większy od zakładanego, obserwowany był już od dłuższego czasu. W marcu 2019 ceny poszczególnych towarów już osiągały konkretny wzrost w porównaniu do marca 2018. Na ten przykład napoje alkoholowe i tytoń zdrożały o 1,4%, usługi zdrowotne o 3,1%, usługi rekreacyjne o 2,9%, ale najbardziej wzrosły ceny żywności i napojów bezalkoholowych, bo o 5%.W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny żywności (o 5,4%) i w zakresie mieszkania (o 1,5%) podwyższyły wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych odpowiednio o 1,23 punktów procentowych i 0,37 punktów procentowych. Niższe ceny w zakresie łączności (o 2,6 proc.) oraz odzieży i obuwia (o 1,9%) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,11 punktów procentowych i 0,10 punktów procentowych – czytamy w komunikacie GUS.
Inwestycje Francji w Polsce po 1989 roku rozpoczęły się niedługo po obaleniu komunistycznych władz. W 1994 roku powołano do życia Francusko-Polską Izbę Gospodarczą (CCIFP) i to właśnie z tej okazji CCIFP oraz KPMG International sporządziły raport "25 lat polsko-francuskiego partnerstwa. Inwestycje francuskie w Polsce", który opublikowano w poniedziałek.Z raportu wynika, że od początku transformacji ustrojowej do 2017 roku Francuzi w ramach inwestycji wpompowali w polski rynek 81 mld złotych. Czyni to Francuzów trzecimi największymi inwestorami zagranicznymi w Polsce po USA (91 mld złotych) oraz po Niemcach (167 mld złotych).
Biedronka w nowym mniejszym formacie już niebawem w Polsce. Jak podał portal dlahandlu.pl, gigant na polskim rynku dyskontów postanowił otworzyć sieć "małych Biedronek". Mowa o sklepach ze zmniejszoną powierzchnią, które miałyby zawojować rynek mniejszych punktów sprzedaży. Co ciekawe, Biedronka nie jest pierwszą marką, która postanowiła pójść tą drogą.
IKEA w Polsce ma jedenaście sklepów i kilkanaście punktów odbioru. Marka należy do grupy Ingka Centers, która z kolei zajmuje się budową i zarządzeniem centrum handlowych, takim jak warszawski Wola Park, ponadto ma 20 zakładów produkcyjnych w Polsce.