biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Sprawdź, czy masz to przy rowerze. Za brak małego elementu nawet 500 zł kary
Marcelina Gancarz
Marcelina Gancarz 07.05.2025 19:20

Sprawdź, czy masz to przy rowerze. Za brak małego elementu nawet 500 zł kary

rowery
Fot. Serhii Yevdokymov/Canva

Cieplejsze miesiące sprzyjają rowerowym wyprawom. Coraz więcej osób sprawdza swój sprzęt po zimowej przerwie i rusza w trasę. Nie ważne, czy to kolarze profesjonalni, czy też amatorzy, wyjeżdżając na drogę, muszą bezwzględnie pamiętać o obowiązujących przepisach. Dotyczą nie tylko zasad poruszania się po jezdni, ale również obowiązkowego wyposażenia pojazdu. Za brak kilku elementów grożą wysokie mandaty. 

Rowerzysta powinien o tym wiedzieć

Jazda na rowerze ma wiele zalet i nie chodzi już tylko o kwestie związane ze zdrowiem i aktywnym spędzaniem wolnego czasu. Rower zwłaszcza w miastach stał się chętnie wybranym środkiem transportu jako alternatywa dla samochodu oraz komunikacji miejskiej. Pozwala szybko udać się w wybrane miejsce, nie generuje kosztów związanych z zakupem paliwa, nie sprawia również większych problemów z parkowaniem. Taka forma przemieszczania się jest nie tylko ekonomiczna, ale również przyjazna dla środowiska. 

Trzeba jednak mieć na uwadze to, że przemieszczanie się za pomocą roweru wiąże się z koniecznością przestrzegania przepisów ruchu drogowego, które określają również to, w co jednoślad powinien być wyposażony. 

rowerzyści.jpg
Sprawdź, czy masz to przy rowerze. Za brak małego elementu nawet 500 zł kary, fot. Masood Aslami – Pexels

ZOBACZ TEŻ: Polska nagle znosi limity hałasu. Zaskakująca decyzja może mieć drugie dno

Ryanair zarobi na turystach jeszcze więcej i nie chodzi o bagaż. Na ten błąd nie przymknie już oka Zmiany w prawie do wycinki drzew, jeden błąd i zapłacisz słoną karę. Wielu Polaków wciąż nie ma pojęcia

Takich zasad musi przestrzegać rowerzysta

Brak podstawowych elementów grozi otrzymaniem mandatu w wysokości od 50 do 500 zł. Planując wyjazd na drogę, warto upewnić się, czy wszystko jest na swoim miejscu, a przede wszystkim czy działa. Oto kilka kwestii, o których należy pamiętać. 

Biorąc pod uwagę perspektywę ekologiczną, rower jest wręcz idealnym rozwiązaniem — nie emituje spalin, hałasu, nie zajmuje tyle przestrzeni co pojazdy silnikowe. Coraz więcej miast wprowadza rowery jako alternatywę dla komunikacji miejskiej i samochodów, co przyczynia się do ograniczenia zatłoczenia ulic i zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza. Oprócz tego koszty eksploatacji roweru są znacznie niższe niż w przypadku auta, gdyż jednoślad nie wymaga paliwa, opłat parkingowych ani wysokich kosztów serwisowych.

Jednakże rowerzyści są pełnoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego i w związku z tym muszą przestrzegać przepisów zawartych w ustawie — Prawo o ruchu drogowym. Niedawno do tych zapisów dodano również hulajnogi elektryczne. Ponadto elementy, które muszą znajdować się na rowerze, zostały wyszczególnione w “Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia”.

O obowiązkach kierującego rowerem, motorowerem lub hulajnogą elektryczną traktuje artykuł 33 wspomnianej ustawy. 

Art.  33.  [Obowiązki kierującego rowerem, motorowerem lub hulajnogą elektryczną]
1.  Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną, korzystając z drogi dla pieszych i rowerów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.
1a.  Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną może zatrzymać się w śluzie dla rowerów obok innych kierujących tymi pojazdami. Jest obowiązany opuścić ją, kiedy zaistnieje możliwość kontynuowania jazdy w zamierzonym kierunku i zająć miejsce na jezdni zgodnie z odpowiednio art. 33 ust. 1 lub art. 16 ust. 4 i 5.
2.  Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.
3.  Kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub motorowerem zabrania się:
1) jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, z zastrzeżeniem ust. 3a;
2) jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;
3) czepiania się pojazdów.
3a.  Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.

rowerzyści, rower
Obowiązki kierującego rowerem, motorowerem lub hulajnogą elektryczną, fot. Pavel Danilyuk – Pexels

Aby poruszanie się jednośladem było bezpieczne, zwłaszcza na drogach miejskich, musi być on wyposażony w konkretne elementy. Brak któregoś z nich jest równoznaczny z wykroczeniem i może pociągnąć za sobą konsekwencje prawne, w tym wysokie mandaty. 

Obowiązkowe wyposażenie roweru

Przed wyruszeniem w trasę na rowerze warto założyć kask i kamizelkę odblaskową. Co prawda akurat te elementy nie są obowiązkowe, jednak podnoszą bezpieczeństwo kierującego pojazdem i mogą nawet uratować życie. Warto również rozważyć objęcie jednośladu polisą ubezpieczeniową — to dobre zabezpieczenie na wypadku kradzieży pojazdu lub jakiegoś wypadku. Niemniej jednak istnieje kilka rzeczy, które muszą się znaleźć na rowerze. 

Obowiązkowe wyposażenie roweru:

  • światło przednie (białe lub żółte, świecące ciągłym światłem lub migające);
  • światło tylne czerwone (ciągłe lub migające);
  • odblask czerwony z tyłu (inny niż trójkątny);
  • co najmniej jeden skutecznie działający hamulec;
  • dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy (o nieprzeraźliwym dźwięku).

Brak któregokolwiek z tych elementów może skutkować mandatem w wysokości od 50 do nawet 500 zł.  Choć niektóre wykroczenia są karane znacznie srożej, np. jazda pod wpływem alkoholu, czy wjeżdżanie rowerem na przejazd kolejowy w trakcie nadawania czerwonego sygnału lub otwierania zapór. Wtedy grzywna może wynieść nawet 2 tysiące zł. 

Według raportów policji najczęstsze wykroczenia rowerzystów, które prowadzą do kolizji drogowych to: nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu lub innemu uczestnikowi ruchu, zbyt duża prędkość i nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu. Jeśli w rower biorący udział w wypadku nie posiadał obowiązkowego wyposażenia, wtedy kary mogą być jeszcze większe. 

Jazda na rowerze to popularna forma aktywności i transportu. Jednak, aby była bezpieczna, rowerzyści są zobowiązani do przestrzegania obowiązujących w Polsce przepisów. Z raportu Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wynika, że liczba wypadków z udziałem kierowców jednośladów z roku na rok spada. Oby ta tendencja się utrzymała. 

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: