biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Handel > Problemy z systemem kaucyjnym w Polsce. Biedronka znalazła rozwiązanie, klienci powinni to wiedzieć
Sebastian Mikiel
Sebastian Mikiel 31.05.2025 22:40

Problemy z systemem kaucyjnym w Polsce. Biedronka znalazła rozwiązanie, klienci powinni to wiedzieć

system kaucyjny, biedronka
Fot. East News/ARKADIUSZ ZIOLEK

Nowy system kaucyjny wciąż budzi więcej pytań niż odpowiedzi, a termin jego wdrożenia zbliża się nieubłaganie. Biedronka postanowiła nie czekać na gotowe rozwiązania – przygotowała własny plan działania. Co to oznacza dla klientów?

Zmiany zapowiadane od lat, a system wciąż w powijakach

Plan wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce nie jest nowy. Od miesięcy mówi się o jego konieczności, a zwolennicy przekonują, że to krok niezbędny, by ograniczyć odpady i zwiększyć poziom recyklingu. Jednak w praktyce jego start w 2025 roku nie jest tak pewny, jak jeszcze niedawno się wydawało.

Eksperci alarmują, że mimo zapisów w przepisach, kluczowe ogniwa całego systemu wciąż nie istnieją. Brakuje operatorów, zaplecza technologicznego, a także instytucji, która mogłaby spinać działania firm i zapewniać przejrzystość rozliczeń.

Wiele wskazuje na to, że założenia legislacyjne znacząco wyprzedziły realne przygotowania. Czy zatem mamy do czynienia z kolejną reformą, która może zakończyć się jedynie na papierze?

biedronka.jpg
Fot. East News/ARKADIUSZ ZIOLEK
Odstrasza komary i kleszcze, a do tego pięknie zdobi trawnik. Zasiej, a będziesz mieć spokój całe lato Powtarza się scenariusz z zeszłego roku. Nie jest dobrze, a żniwa za pasem

Technologia, logistyka i ludzie – każdy element systemu wymaga naprawy zanim ruszy

Wdrażanie tak kompleksowego rozwiązania nie może obyć się bez wyzwań, jednak jak zauważają eksperci, tych w Polsce wciąż jest zbyt wiele, by mówić o realnym wdrożeniu w przewidzianym terminie. Agnieszka Koc, dyrektorka ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju w sieci Biedronka, w rozmowie z mediami jasno stwierdziła:

System jest daleki od pełnej gotowości. Brakuje operatorów, jasnych reguł rozliczeń oraz organizacji parasolowej, która powinna koordynować cały proces – zaznaczyła przedstawicielka sieci (cytat za Fakt.pl).

Tymczasem automaty do zbiórki opakowań, które miały stanowić trzon nowego systemu, ciągle są w fazie testów, a ich wdrożenie w skali całego kraju napotyka szereg ograniczeń – w tym brak przestrzeni w wielu placówkach handlowych.

Nie dziwi więc, że najwięksi gracze, jak Biedronka, deklarują chęć rozpoczęcia zbiórki w sposób manualny. W tej wersji klienci będą musieli przynosić opakowania do sklepu i oddawać je obsłudze, co wiąże się z koniecznością nabycia nowych nawyków i zrozumienia zasad funkcjonowania systemu kaucyjnego.

Jak będzie działał system kaucyjny i co musi zrobić klient, by odzyskać pieniądze?

Kluczowym elementem reformy będzie obowiązkowa kaucja doliczana do ceny napoju w butelce lub puszce. Taka opłata będzie zwrotna, ale tylko w przypadku, gdy klient odda opakowanie w sklepie prowadzącym zbiórkę. W przeciwnym razie kaucja przepadnie.

Zgodnie z założeniami ustawy, system obejmie butelki plastikowe do 3 litrów, puszki aluminiowe do 1 litra oraz szklane butelki wielokrotnego użytku. Wartość kaucji ma być jednakowa dla wszystkich opakowań i ma wynosić 50 groszy.

To właśnie ta kwota będzie doliczana do paragonu, a odzyskanie jej będzie możliwe tylko wtedy, gdy klient zwróci opakowanie – czyste i nieuszkodzone – w sklepie. Największe sieci handlowe, jak np. Biedronka czy Lidl, zobowiązane będą do udziału w systemie ze względu na powierzchnię sprzedażową powyżej 200 m².

system kaucyjny 2.jpg
fot. Arkadiusz Ziolek, East News 

Mniejsze sklepy, jak wskazują przepisy, będą mogły dołączyć dobrowolnie. Jednak jak podkreślają eksperci, aby system działał sprawnie, konieczna jest ogólnopolska sieć punktów odbioru, a także szeroko zakrojona kampania informacyjna.

Wiele osób może bowiem nie wiedzieć, że:

  • tylko opakowania oznaczone specjalnym symbolem będą objęte kaucją,
  • zwrot butelki do innego sklepu niż ten, w którym dokonano zakupu, również będzie możliwy, o ile sklep uczestniczy w systemie,
  • brak etykiety lub zniszczone opakowanie może uniemożliwić odzyskanie środków.

Eksperci nie mają złudzeń – wdrożenie reformy będzie możliwe tylko przy pełnej mobilizacji zarówno po stronie firm, jak i konsumentów. Dopiero wtedy możliwa będzie realna poprawa poziomu recyklingu i ograniczenie odpadów trafiających na wysypiska lub do środowiska.

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: