Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > Nie chcesz przedłużać lokaty, bank nie odda twoich pieniędzy. Kuriozalna sytuacja
Paweł Makowiec
Paweł Makowiec 26.02.2023 13:45

Nie chcesz przedłużać lokaty, bank nie odda twoich pieniędzy. Kuriozalna sytuacja

Pieniądze z bankomatu
Domena publiczna

Według typowych zasad bankowości, decyzja o zamknięciu lokaty oznacza zwrócenie klientowi wszystkich jego pieniędzy zgromadzonych na niej. Jednakże w ostatnim czasie pojawiła się sprawa, która nie do końca przestrzega tej reguły.

15 lat lokaty

Problem dotyczący Getin Noble Banku opisał Business Insider. Jedna z klientek założyła tamże 15 lat temu lokatę terminową na 170 tys. zł.

Po upływie ponad 1,5 dekady, sytuacja finansowa kobiety uległa pogorszeniu. Zdecydowała ona o wycofaniu pieniędzy z lokaty.

W tym momencie sprawy zaczęły się komplikować. Jak podaje Business Insider, konsultant banku zadeklarował wypłacenie środków pod warunkiem podpisania porozumienia podnoszącego marżę o 0,5 pp i udzielenia zgody przez administratora banku.

Powiązania z jenami

Administrator jednak zgody nie wydał - tymczasem miała to być “formalność”. W efekcie klientka Getin Noble Banku złożyła reklamację.

Bank stwierdził w odpowiedzi, że wycofanie pieniędzy nadal jest możliwe. Był jednak kolejny warunek - jak informuje Business Insider, cała kwota musiała trafić na spłatę hipoteki.

Okazuje się bowiem, że lokata była powiązana z kredytem mieszkaniowym zaciągniętym przez klientkę w jenach. Odsetki uzyskane z lokaty były przeznaczane na spłatę kredytu.

UOKiK nie zabiega głosu, RF zaprasza do kontaktu

Dalszą część kłopotu spowodowała restrukturyzacja Getin Noble Banku. Z informacji Business Insidera wynika, że część bankowości przeniesiono do VeloBankujednak lokata tamże nie trafiła.

Według Bankowego Funduszu Gwaracyjnego, właściciela Getin Noble Banku i VeloBanku, nie chodzi o lokatę, a o kaucję. Same działania banku mają być zgodne z prawem.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie zabrał głosu w tej sprawie. Biuro Prasowe cytowane przez Business Insidera wskazało, że UOKiK nie rozstrzyga sporów na linii konsument-przedsiębiorca.

Biuro Rzecznika Finansowego stwierdziło natomiast, że klientka powinna zwrócić się do Rzecznika w celu zbadania sprawy. Musi jedynie dołączyć całą dokumentację.