Coś nadzwyczajnego dzieje się na rynku używanych aut. Ceny tych modeli pikują w dół

Rynek samochodów używanych w Polsce od kilku miesięcy przechodzi wyraźne zmiany. W lipcu 2025 roku sprzedano 259 tys. pojazdów, czyli o prawie 3,5 tys. mniej niż rok wcześniej. Jeszcze bardziej uderzające są spadki cen - średnia wartość samochodu z drugiej ręki zmalała do 46 864 zł, a więc o niemal 4 tys. zł w porównaniu z ubiegłym rokiem. Coraz dłużej trzeba też czekać na sprzedaż auta, a klienci stają się znacznie bardziej wymagający.
Sprzedaż spada, ceny również
Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez AAA AUTO, choć rynek wtórny wciąż pozostaje silny, widać w nim oznaki ostrożności nabywców. Samochody używane sprzedają się wolniej - średni czas oczekiwania na nowego właściciela wydłużył się z 25 dni w 2024 roku do 42 dni w lipcu 2025 roku. Oznacza to, że kupujący staranniej analizują oferty i nie decydują się na szybki zakup.
Lipiec przyniósł względną stabilizację, ale też sygnały świadczące o rosnącej ostrożności konsumentów. Mimo mniejszej liczby transakcji rynek wtórny pozostaje silny, a dane sugerują coraz większe zainteresowanie nowszymi pojazdami, o niższym przebiegu. Obserwujemy, że konsumenci coraz bardziej selektywnie podchodzą do zakupu, co może tłumaczyć lekki spadek średnich cen - stwierdziła Karolína Topolová, dyrektor generalna AURES Holdings.
Modele, które tracą najwięcej
Na rynku widać wyraźne różnice między poszczególnymi popularnymi modelami. Najwięcej procentowo stracił na wartości Volkswagen Passat - o 19 proc., co oznacza spadek ceny z 38 147 zł do 31 017 zł w zaledwie rok. W ujęciu kwotowym największy spadek zanotowało Audi A6, które potaniało średnio o ponad 10 tys. zł, czyli 17 proc. wartości.
W gronie modeli, które mocno zniżkowały, znalazły się też Skoda Fabia, Renault Clio, VW Polo czy Toyota Avensis - wszystkie straciły na wartości od 15 do 17 proc. Opel Astra, najczęściej oferowany na sprzedaż samochód spalinowy w Polsce, potaniał o 14 proc., a Volkswagen Golf o podobną wartość. Również popularne modele klasy średniej, takie jak BMW serii 3 czy Audi A4, odnotowały kilkuprocentowe spadki.
To nie wszystko. Wpływ na cenę ma również województwo, w którym Polacy kupują auto. Gdzie odnotowano najmniejszą liczbę transakcji, gdzie największą, a także jak duża była różnica w cenie?

Regiony i preferencje Polaków
Najwięcej transakcji w lipcu 2025 roku zawarto w województwie mazowieckim - 43 755 sprzedanych aut. Najmniej w opolskim, gdzie liczba ta wyniosła zaledwie 3 246. Różnice pojawiają się również w cenach - w mazowieckim średnia cena samochodu to 56 712 zł, podczas gdy w warmińsko-mazurskim zaledwie 37 805 zł.
Preferencje kierowców nie zmieniają się jednak znacząco. Najczęściej wybierane są auta benzynowe (124,5 tys. sztuk), a tuż za nimi diesle (106,8 tys.). W zestawieniu najpopularniejszych modeli dominuje Opel Astra, który odpowiada za 2,43 proc. wszystkich transakcji. Kolejne miejsca zajmują Volkswagen Golf (1,97 proc.) i BMW serii 3 (1,96 proc.). Polacy najchętniej sięgają więc po auta kompaktowe i klasy średniej, które łączą rozsądną cenę z praktycznymi możliwościami.





































