Jak anulować przelew? Trzeba działać szybko. W tych przypadkach cofnięcie nie wchodzi w grę

Przelewy zlecone za pośrednictwem bankowości elektronicznej można anulować, jeśli od wydania dyspozycji nie minęło zbyt wiele czasu. Procedura i czas umożliwiające wycofanie decyzji, gdy już doszło do pomyłki, są jednak uzależnione od harmonogramu pracy poszczególnych banków. Są także wyjątki, czyli takie sytuacje, kiedy przelew jest realizowany natychmiastowo i nie ma możliwość jego anulowania.
Anulowanie przelewu w bankowości elektronicznej. Błędne decyzje można cofnąć
Zwyczajne przelewy w bankach realizowane z użyciem systemu ELIXIR nie są przez banki obsługiwane natychmiastowo, lecz według godzin sesji wychodzących i przychodzących. To oznacza, że od zlecenia przelewu w bankowości elektronicznej czy aplikacji mobilnej do rozpoczęcia jego procedowania może minąć kilka godzin, a w weekendy czy dni ustawowo wolne od pracy nawet kilka dni.
To daje nam czas na to, by anulować zlecenie. Wystarczy sprawdzić godziny sesji ELIXIR w swoim banku, by dowiedzieć się, jak wiele zostało go nam na zmianę decyzji.

Jak anulować przelew? Kluczowy jest czas, jaki upłynął od zlecenia
W różnych interfejsach bankowości elektronicznej banków przelewy zlecone, lecz jeszcze niezrealizowane, widoczne są w różnych miejscach. Najczęściej należy nawigować do menu płatności lub do historii transakcji na koncie. Wybierając z niej odpowiedni przelew, możemy podejrzeć szczegóły i to właśnie tam może być dostępna opcja anulowania zlecenia. W części banków znajdziemy zaś koszyk zleceń i to z jego poziomu można dokonać anulowania.
Odwołania przelewów w przypadku większości przelewów są realizowane bezkosztowo. Należy jednak pamiętać, że są wyjątki – części przelewów w ogóle nie da się anulować. Ponadto opcja anulowania przelewu jest automatycznie wyłączana – niezależnie od godziny sesji ELIXIR – jeśli zdecydowaliśmy się już pobrać potwierdzenie wykonania przelewu.

Anulowanie przelewu – nie wszystkie decyzje da się cofnąć
Kolejną przeszkodą w anulowaniu przelewu po pomyłce jest jego rodzaj. O ile oczywiste jest, że anulować można przelewy zaplanowane i bieżące, to trzeba wziąć pod uwagę także to, do kogo przelewamy pieniądze. Jeśli adresat jest klientem tego samego banku, to przekaz będzie zrealizowany natychmiastowo, także w weekendy, i nie będzie możliwości jego wycofania.
Anulować można przelewy krajowe w złotówkach oraz przelewy zagraniczne, choć w tym drugim przypadku może być pobrana opłata manipulacyjna. Oprócz przelewów wewnętrznych, w tym samym banku, anulowaniu w ogóle nie podlegają natomiast następujące rodzaje przelewów:
- przelewy BLIK
- przelewy natychmiastowe,
- przelewy z kart kredytowych,
- przelewy SORBNET.
Jeśli pomylimy się przy dokonywaniu tych przelewów lub po prostu zmienimy zdanie, jedynym sposobem na anulowanie decyzji i odzyskanie pieniędzy może się okazać reklamacja. Trzeba jednak pamiętać, że bank może jej nie uwzględnić, co w przypadku znacznych kwot i poważnych pomyłek może skończyć się próbą dochodzenia swoich interesów przed sądem.


































