biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Finanse > Alior Bank ostrzega klientów. Pojawił się niepokojący komunikat, chodzi o płatności bezgotówkowe
Angelika Czarnecka
Angelika Czarnecka 10.09.2025 13:13

Alior Bank ostrzega klientów. Pojawił się niepokojący komunikat, chodzi o płatności bezgotówkowe

Alior Bank
Fot. Marek BAZAK/East News

Technologia, jaką stosują banki, choć potrafi wielu osobom ułatwić codzienne dokonywanie płatności, niesie za sobą szereg niebezpieczeństw. W najnowszym komunikacie Alior Bank apeluje do wszystkich klientów przed zagrożeniem związanym z wykorzystaniem NFC w smartfonach. Sytuacja jest alarmująca. 

Polacy non stop tracą tak oszczędności

W dobie rozwiniętej technologii związanej z płatnością bezgotówkową bardzo łatwo o ataki cyberprzestępców. Wielu nabiera się na ich sztuczki i przez to traci swoje oszczędności, często bez możliwości ich odzyskania. Banki nieustannie wprowadzają coraz to nowsze zabezpieczenia, by uchronić swoich klientów przed czarnym scenariuszem, jednak w niektórych przypadkach potrafi to być niezwykle trudne.

Obecnie mowa już nie tylko o podszywaniu się pod znajomych, ale również pod duże instytucje krajowe. Polacy regularnie otrzymują podejrzane wiadomości e-mail czy SMS, ale nie tylko, więc nie wolno zapominać, że zagrożenie może przyjść w zasadzie z każdej strony. Coraz częściej obserwuje się oszustwa dotyczące również płatności bezgotówkowych. Okazuje się, że osoby, korzystające z tej formy dokonywania transakcji powinny być szczególnie ostrożne. Dlaczego? Już wyjaśniamy. 

Płatność kartą
Fot. Rido/Canva

Alior Bank bije na alarm. Ta metoda płatności może być niebezpieczna dla portfeli Polaków

W ostatnich latach płatności bezgotówkowe stały się niezwykle popularne i trudno się temu dziwić. To wygodna forma dokonywania transakcji, która nie wymaga posiadania przy sobie portfela, ani choćby karty kredytowej. Chętnie korzystają z niej młodzi właściciele kont bankowych, choć nie tylko. Tego rodzaju płatności stanowią obecnie blisko 70 proc. wszystkich transakcji.

Technologia NFC, z której może korzystać niemal każdy, kto posiada nowoczesny model smartfona, niesie za sobą spore ryzyko, o którym nie wszyscy zdają sobie sprawę. Jak zauważa Alior Bank, wraz ze wzrostem popularności tych płatności, nieustannie rośnie też liczba oszustw. Powołując się na dane ekspertów ESET z raportu bezpieczeństwa, bank zwraca uwagę na bardzo niepokojący fakt - w pierwszej połowie 2025 r. liczba takich oszustw wzrosła aż 35-krotnie.

Alior przypomina, że technologia NFC umożliwia bezprzewodową wymianę danych na bardzo krótkim dystansie, co jest wykorzystywane w przypadku płatności zbliżeniowych. Dzięki temu użytkownicy mogą swobodnie korzystać ze swoich kart kredytowych, smartfonów, a nawet z obrączek płatniczych.  

Alior Bank przestrzega klientów. Ataki na NFC koncentrują się przede wszystkim na dwóch etapach: parowaniu aplikacji z kartą i realizacji płatności. Ten pierwszy jest wyjątkowo atrakcyjny dla oszustów, a powód jest prosty. Umożliwia wyprowadzanie środków z konta bankowego potencjalnej ofiary. Czy można się od tego uchronić? W jaki sposób? O tych zasadach bezwzględnie należy pamiętać. 

Alior Bank przestrzega przed technologią NFC. Tylko tak nie stracisz pieniędzy

Najpierw cyberprzestępcy używają metody tzw. phishing. W ten sposób nakłaniają właściciela konta bankowego do pobrania fałszywych aplikacji bankowych. Po wprowadzeniu wrażliwych danych użytkownik nieświadomie przekazuje je dalej, prosto w ręce oszustów, co może doprowadzić do kradzieży. Aby zabezpieczyć swoje finanse i uchronić je przed zagrożeniami, należy stosować podstawowe zasady bezpieczeństwa.

Alior Bank ostrzega, by pod żadnym pozorem nie instalować nieautoryzowanych i podejrzanych aplikacji. Ponadto, należy wystrzegać się wprowadzania swoich danych do niezweryfikowanych miejsc i regularnie sprawdzać historię płatności. Bank przypomina też, że pomocne może okazać się stosowanie limitów i szybkie działanie w przypadku kradzieży całego urządzenia, tj. zgłosić utratę do danego banku.  

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: